Iselin Nybø i Tomrefjord foto Marius
LITEN EFFEKT: Koronahjelpetiltak frå næringsminsiter Iselin Nybø og regjeringskollegaene hennar dempar nedturen for marittime bedrifter i 2021 og 2022, men berre litt, meiner Menon Business Economics. Foto: Marius Rosbach
Nytt

Spår 10.000 maritime jobber blir borte

Selv om koronaepidemien går over til sommeren, vil flere miste jobbene sine i maritime bedrifter de neste årene.

25.02.2021

For tredje gang etter at den verdensomspennende koronaepidemien kom tidlig i 2020 vurderer analyseselskapet Menon Economics utsiktene for bedriftene i den maritime næringen; rederier, skipsverft, utstyrsprodusenten og tjenesteleverandører.

Til forskjell fra forrige analyse, i august 2020, er vaksiner nå utviklet og vaksinering i gang. I beste fall kan vi være over toppen og koronakrisen være over til sommeren. Mer sannsynlig er det at epidemien og tiltakene mot den varer utover høsten, før krisen er over.

Likevel kommer flere til å miste jobben i maritime bedrifter i år og neste år, spår Menon Economics.

Mer positive
Myndighetenes støttetiltak og generell bedring markedsutsiktene trekker opp, gjør den nye prognosen mer positiv enn den fra august i fjor.

Men det er langt fra nok til å hindre at det blir færre jobber i løpet av i år og neste år, mener Menon Economics:

"Utsiktene for en koronafriskmelding ved utgangen av 2021 betyr imidlertid ikke at det samme er tilfelle for den maritime næringen. I vårt hovedscenario viser prognosene at det vil være drøyt 10.000 færre arbeidsplasser i den maritime næringen ved utgangen av 2022 sammenlignet med inngangen til 2020. En svært rask retur til normalen, i form av tilnærmet ingen restriksjoner fra sommeren av, vil føre til at 3 000 færre arbeidsplasser går tapt. I et verste tilfelle-scenario, med gjentatte smittebølger over flere år, vil fallet i sysselsetting bli betydelig større."

Den mest sannsynlige utviklingen, en gradvis gjenåpning utover høsten, vil bety nesten 8000 færre arbeidsplasser hos industri- og tjenesteleverandørbedriftene, spår Menon Economics. I rederiene blir det i underkant av 3000 færre sysselsatte, i hovedsak hos offshorerederiene.

Flere skip
Etter 2022 er Menon Economics mer optimistiske på maritime bedrifters vegne.

Den ene grunnen er behov for nybygg og ombygginger av skip på grunn av strengere miljøkrav. En konsekvens av slike krav er at skipene vil gå saktere, som gjør at det trengs flere skip, mener Menon Economics

Den andre grunnen er at dagens rekordlave skipsbygging, gjør at tiden for en større utskifting i verdens skipsflåte rykker nærmere.

Les hele Menon Economics-rapporten her


Publisert: 25.02.2021 13:51

Sist oppdatert: 27.02.2021 15:44