20 000 maritime jobber i fare
JOBBAR BORTE: Framleis er det usikkert kor mange Green Yard Kleven-sjef Kjetil Bollestad (t.v.) og personalansvarleg Magne Gurskevik kan tilby jobb etter at Kleven Verft gjekk konkurs i sommar. Til høgre bustyrar Bjørn Åge Hamre. Biletet er teke etter at det var klart at Hamre lukkast med å finne ny eigar til verftet. Men det blir eit verft med færre tilsette enn før, og analyseselskapet Menon Economics spår at fleire tusen i maritime bedrifter kjem til å misse jobben framover, som ein konsekvens av koronaepidemien. 
Nytt

20.000 maritime jobber i fare

Menon Economics spår i verste fall nesten 20 000 færre arbeidsplasser i maritime næringer ved utgangen av 2022 enn ved inngangen til 2020.

19.08.2020
Spådommen kommer i en fersk rapport som analyseselskapet Menon Economics har laget på oppdrag fra næringsforeningen Maritimt Forum og fagforbundene Negotia, Tekna, Lederne og Nito.
I beste fall, i følge rapporten, kan maritime bedrifter håpe at bemanningskuttene som følge av en koronakrise-skapt nedtur blir på 6000 årsverk. Det mest sannsynlige utfallet er at 13.000 jobber forsvinner, ned fra 86.500 ved inngangen til 2020.
Jo mer omfattende epidemi og smitteutbrudd, jo flere jobber går tapt.

Rapporten er en oppdatering av publikasjonen Oppdaterte prognoser for maritim næring i lys av korona og oljeprisfall som ble gitt ut i april 2020.

Liten hjelp

Menon Economics mener støttetiltakene regjering og Storting har kommet med er til liten nytte for ansatte i maritime bedrifter og oljebransjen:
"De motkonjunkturelle tiltakene som er gjennomført eller planlagt så langt vil ha liten effekt på sysselsetting i den maritime industrien. Tiltakene for å redde verftsnæringen er for små til ha særlig effekt, og den mye omtalte oljepakken vil ikke øke aktiviteten hos norske skipsverft og maritime utstyrsleverandører nevneverdig, ettersom markedet for nybygg av offshoreskip er dødt, oljepakke eller ikke.", heter det i rapporten.

På toppen av tidligere nedtur

Tallet på folk som kommer til å miste jobben fremover er ikke historisk stort, skriver Menon Ecominics, men det kommer på toppen av en nedgang i sysselsettingen som startet med oljeprisfallet i 2014.
Alt etter hvor hardt epidemien rammen fremover er det snakk om en nedgang hos verft, utstyrsleverandører og rederier.
"Avhengig av den videre smitteutviklingen viser våre prognoser at det samlede fallet i sysselsetting siden 2014 vil være på mellom 30 000 og 43 000 arbeidsplasser ved utgangen av 2022. ", heter det i rapporten.

Ber om mer

- De nye Menon-beregningene holder oss våkne i sensommernatten. Det er mange selskap som balanserer på en knivsegg. Vi ber myndighetene om å gjennomføre våre forslag til tiltak for å motvirke det dramatiske fallet i sysselsettingen, sier daglig leder i Maritimt Forum Nordvest, Arnfinn Ingjerd i en pressemelding.
Han frykter at spesielt verftene får det tøft uten mer støtte.
- Menon-rapporten bekrefter dessverre at verken oljepakken eller verftspakken har effekt for den mest utsatte delen av næringen, de store verftene. Nybygg for offshorefartøy er borte i overskuelig fremtid, nye bestillinger av cruisefartøy vil neppe ikke komme med det første, sier Ingjerd i pressemeldingen.

Publisert: 19.08.2020 16:18

Sist oppdatert: 25.02.2021 07:37