34613424803 0c1090d6cf k
POTENSIELL FARE: Arve Dimmen i Kystverket forteller at den såkalte skyggeflåten kan være til fare for andre seilende. Foto: Marianne Henriksen / Kystverket
Nytt

Advarer om skyggeflåte-risiko

Kystverket ber rederier være ekstra på vakt.

26.05.2025

EU godkjente 20. mai i år en ny sanksjonspakke mot Russlands skyggeflåte. Det er den 17. runden med sanksjoner fra EU siden Russland gikk til fullskala invasjon av Ukraina i 2022. Med sanksjoner menes det at det er ulovlig for norske bedrifter å handle eller utføre service med og for de gitte fartøyene.

Skyggeflåten er et nettverk av oljetankere og lasteskip som Russland bruker for å omgå vestlige sanksjoner. Det er gjerne eldre fartøy som foretar hyppige skifte av flagg og har gjerne et eierskap som er vanskelig å få tak på.

– De seiler gjerne under noe uvanlige flagg i forhold til de vi ellers ser langs kysten vår, forklarer Arve Dimmen, direktør for navigasjonsteknologi og maritime tjenester i Kystverket.

En risiko for kysten
Det er ofte vanskelig å spore eierne av disse båtene, noe som kan bli problematisk dersom de er involvert i ulykker.

– Vi følger ekstra nøye med disse skipene av to årsaker: For det første er skyggeflåteskip og sanksjonerte skip typisk eldre skip, hvor vi er usikre på kvaliteten på skip og mannskap. Som følge av det kan det være større risiko for maskinstans eller andre uhell. For det andre er det slik at dersom uhellet først er ute så har sanksjonerte skip ofte manglende eller ukjent forsikring, og det er trøblete å finne ut av eiere og forsikringsselskap, som er partene vi normalt tar kontakt med dersom uhellet først skulle være ute. Så med forhøyet sannsynlighet for hendelser og ulykker, og vanskeligere å håndtere disse dersom de skulle oppstå, følger vi svært nøye med på aktiviteten til slike fartøy, sier Dimmen.

Ber norske rederi følge med
– Vi har sett enkelte, men heldigvis få, eksempler på at AIS (et system for automatisk identifikasjon av skip og dets bevegelse, journ.anm) blir slått av eller manipulert i den forstand at man opplyser at skipet seiler et annet sted enn hvor det fysisk befinner seg, forteller Dimmen.

– Dersom man observerer fartøy som ikke er synlige på AIS eller oppfører seg uvanlig på andre måter, ta kontakt med oss. Vi har kanalene for å ta det videre. Vi legger stor vekt på å ha god maritim overvåkning, godt dekket slepeberedskap og god kommunikasjon med andre etater, sier Dimmen.

Publisert: 26.05.2025 12:54

Sist oppdatert: 26.05.2025 13:07

Mer om