Bestiller ny hybrid brønnbåt
Aquaship-Intership-rederiet med første nybygg i bransjen etter bråstoppen.
Aquaship-Intership har kontrahert en ny batteri-hybrid brønnbåt, ifølge en pressemelding fredag.
Det er snakk om en batteri-hybrid brønnbåt, med høyteknologiske løsninger for å kutte utslipp og sikre effektiv og skånsom fiskehåndtering, ifølge meldinga.
Den nye brønnbåten, som har en kapasitet på 4000 kubikkmeter, blir den 41. båten til rederiet.
Det er samtidig den første nye brønnbåten som blir kontrahert i bransjen, siden selskapet sist kontraherte to båter i 2022. Etter at lakseskatten ble lagt på bordet, har det vært full brems for nye kontraheringer av båten.
Bygges i Spania
Båten er designet av norske Salt Ship Design og bygges ved det spanske verftet Zamakona i Bilbao. Verftet har levert to brønnbåter til rederiet tidligere.
Selskapet har hovedkontorer i Kristiansund og på Hareid, og blir ledet av tidligere Intership-sjef Ole-Peter Brandal.
Han forteller at det også blir et stort innslag av norsk utstyr om bord.
Tidligere i uka ble det kjent at rederiet også har kjøpt brønnbåten Bjørg Pauline frå Nordlaks.
Les også
– Vekststrategi
Aquaship-Intership slo seg sammen i desember, og fikk inn American Industrial Partners (AIP) som største eier.
– Vi har en tydelig vekststrategi i Norge og internasjonalt. For oss er det både nødvendig og viktig å satse videre, for å levere det markedet trenger fremover. Da er vi avhengige av å investere i de beste båtene og den aller nyeste teknologien. Vi er svært glade for å ha eiere som gjør det mulig, uttaler Brandal.
– God score på alle velferdsindikatorer
Rederiet har i flere år vært ledende på ferskvannsbehandling av lus og amøbegjellesykdom ved bruk av omvendt osmose. Den nye båten vil ha et stort omvendt osmose-anlegg med produksjonskapasitet på 10 000 kubikkmeter per døgn.
– Med dette anlegget kan vi fylle båten med egenprodusert ferskvann på et halvt døgn. Behandlingen gir svært god score på alle velferdsindikatorer og fisken tar til seg fôr like etter behandling. Dette gir gevinster økonomisk, for fiskevelferden og for miljøet, sier Brandal.
Den batteri-hybride teknologien skal sikre best mulig energieffektivisering, og redusere miljøavtrykket betydelig.
Publisert: 28.06.2024 11:44
Sist oppdatert: 28.06.2024 12:09