Går alt som det skal åpne Espen Digernes neste år ny BMW-og Mini-butikk i det tidligere Postterminalbygget i Breivika, og pusser opp dagens butikk på Moa til å bli en rendyrket Toyota- og Lexusforhandler.
Digernes leder Brages Bilforretning, den nest største bilforhandleren i på Nordvestlandet.
- Vi trenger mer plass, sier han.
Mens han i dag har et nybilsalg på 240 BMW og 40 Mini i året, er målet å komme opp i 300 BMW og 100 Mini årlig etter noen år i de nye lokalene i Brevika.
Lokalene på Moa skal pusses opp. Her er målet å øke nybilsalget av Toyota fra 350 til 500 og salget av Lexus fra 50 til 100 biler årlig.
Digernes frykter heller ikke et bratt fall i etterspørselen, men tror på det han kaller et "normalår" for bransjen.
Mens rekordåret 2012 gav et nybilsalg på 3951 biler på Sunnmøre, var salget i 2014 3630 nye biler. I år tror Digernes salget vil ligge mellom 3500 og 3700 nye biler.
En viktig årsak var at 2013 var det første året biler som var leid ut på leasingkontrakter (typisk treårige) til privatpersoner ble levert tilbake i stort monn.
En raskere utvikling når det gjelder drivstoffgjerrighet og ny teknologi på nye modeller, har også bidratt til å trekke bruktbilprisen ned. Dermed måtte bilforhandlerne selge unna bruktbiler til langt lavere priser enn de hadde beregnet da leasingkontraktene ble inngått.
Tilsammen hadde bilforhandlerne i nordvest en omsetning på 3,3 milliarder kroner i 2013, og satt igjen med et resultat før skatt på bare 42,8 millioner kroner. Det var en halvering av lønnsomheten sammenlignet med 2013.
Alt for dårlig, mente bransjen selv.
- Bilforhandlerne vil ikke holde på lenge på dette nivået, sa Magne Skudal, sekretær for Sunnmøre bilbransjeforening til NETT NO da 2013-tallene var klare.
I 2013 hadde Brages Bilforretning 392 millioner kroner i driftsinntekter og et overskudd for skatt på 7,2 millioner kroner.
Det var over gjennomsnittet på Nordvestlandet. Lønnsomheten i 2014 ble omtrent som i 2013, i følge Digernes.
- Vi er ikke fornøyd med fjoråret, sier han.
Digernes leder Brages Bilforretning, den nest største bilforhandleren i på Nordvestlandet.
Planlegger stor vekst
Størrelsen, og ikke minst planen om å bli enda større, er en av grunnene til at Digernes vil splitte salget på to steder.- Vi trenger mer plass, sier han.
Mens han i dag har et nybilsalg på 240 BMW og 40 Mini i året, er målet å komme opp i 300 BMW og 100 Mini årlig etter noen år i de nye lokalene i Brevika.
Lokalene på Moa skal pusses opp. Her er målet å øke nybilsalget av Toyota fra 350 til 500 og salget av Lexus fra 50 til 100 biler årlig.
Holder stand
Bilforhandler Svein Idar Eiksund hos Mazda- og Hyundai-forhandler Ulstein Bil i Ulsteinvik sa nylig til NETT NO at han ventet et nybilsalg i 2015 på linje med 2014 på Søre Sunnmøre.Digernes frykter heller ikke et bratt fall i etterspørselen, men tror på det han kaller et "normalår" for bransjen.
Mens rekordåret 2012 gav et nybilsalg på 3951 biler på Sunnmøre, var salget i 2014 3630 nye biler. I år tror Digernes salget vil ligge mellom 3500 og 3700 nye biler.
Tynget av bruktbil
2013-tallene til bilforhandlerne på Nordvestlandet var sterkt preget et fall i bruktbilprisene som forhandlerne ikke hadde forutsett.En viktig årsak var at 2013 var det første året biler som var leid ut på leasingkontrakter (typisk treårige) til privatpersoner ble levert tilbake i stort monn.
En raskere utvikling når det gjelder drivstoffgjerrighet og ny teknologi på nye modeller, har også bidratt til å trekke bruktbilprisen ned. Dermed måtte bilforhandlerne selge unna bruktbiler til langt lavere priser enn de hadde beregnet da leasingkontraktene ble inngått.
Tilsammen hadde bilforhandlerne i nordvest en omsetning på 3,3 milliarder kroner i 2013, og satt igjen med et resultat før skatt på bare 42,8 millioner kroner. Det var en halvering av lønnsomheten sammenlignet med 2013.
Alt for dårlig, mente bransjen selv.
- Bilforhandlerne vil ikke holde på lenge på dette nivået, sa Magne Skudal, sekretær for Sunnmøre bilbransjeforening til NETT NO da 2013-tallene var klare.
Bransjen bedrer lønnsomheten
Nå har bransjen reduserte forventet bruktbilverdi ved beregningen av nye leasingkontrakter, i følge Digernes. Han tror ikke bransjen klarer å korrigere fullt ut endringen i bruktmarkedet fra ett år til ett annet, men sier den i alle fall er på vei til å bedre lønnsomheten.I 2013 hadde Brages Bilforretning 392 millioner kroner i driftsinntekter og et overskudd for skatt på 7,2 millioner kroner.
Det var over gjennomsnittet på Nordvestlandet. Lønnsomheten i 2014 ble omtrent som i 2013, i følge Digernes.
- Vi er ikke fornøyd med fjoråret, sier han.
Publisert: 10.03.2015 06:30
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:41