Nytt
Brygger opp til strid i reiselivet
Hoteller og turoperatører vil ha bedre vilkår etter koronakrisen, men begge ønsker at det er den andre parten som skal ta større risiko.
07.01.2021
Internasjonale turoperatører vil kunne reservere rom tidligere og holde på reservasjonen lenger før de må bekrefte bestillingen og forplikte seg til å betale. Hotellene vil det motsatt, ha pengene på forskudd og minimere risikoen for at reserverte rom ikke blir solgt.
Det er tilbakemeldingen Visit Ålesund og Sunnmøre har fått i forkant av 2021-sesongen, forteller Tom Anker Skrede i Visit Ålesund og Sunnmøre. Visit Ålesund og Sunnmøre er et destinasjonselskap som markedsfører og selger Nordvestlandet som reisemål, og er delvis et mellomledd mellom internasjonale turoperatører og reiselivsbedriftene på Nordvestlandet.
Interessekonflikten bør samle norske reiselivsbedrifter, mener Skrede.
- Vi bør som bransje se på hvordan Norge svarer på dette (turoperatørenes ønsker, red. merk), for vi bør ha så lik forståelse som mulig for hvordan vi håndterer dette, sier Skrede.
Dagny Margrethe Øren, bransjesjef for opplevelser-kultur-idrettsevent og destinasjonsselskaper i NHO Reiseliv sier NHO Reiseliv i første omgang vil gjøre seg kjent med hva som er innholdet i kontraktene mellom turoperatørene og bedriftene.
Richard Grov, medeier og leder for Hotel Alexandra-konsernet håper å komme bort fra at norske hoteller gir kreditter til utenlandske turoperatører, der betalingen kommer først etter at gjestene har reist.
Det er en ordning som oppsto fordi norsk reiselivsbransje var svak og fragmentert, og gjør at norske hoteller har fungert som en bank for utenlandske turoperatører, mener han. Koronakrisen er en gylden anledning for å endre på dette, og bransjen bør samles om en felles måte å få til en endring.
- Det bør være en vis bransjestandard, både Virke Reiseliv og NHO Reise bør komme på banen her. Jeg vet at Sveits er dyktig på desse tingene, og i Sveits kan du bare glemme å bo på et hotellrom uten å ha forhåndsbetalt i alle fall en stor del av beløpet, sier Grov.
- Risikoen øker, sier administrerende direktør Sven Erik Moe ved Scandic Parken Hotel i Ålesund om å selge rom på kreditt.
- I en ideell verden hadde vi fått forhåndsbetalt, sier han. Men turoperatørenes størrelse, langvarige kundeforhold og store kjedeavtaler medvirker til at han ikke tror salg av hotellrom på kreditt kommer til å forsvinne, selv om nye og ukjente turoperatører ikke kommer til å få kreditt.
Virke Reiseliv mener regelverket for refusjon fra turoperatørene - også kalt pakkereiseselskaper - er en viktig årsak grunn til at turoperatører og hoteller strides om når bestilte rom skal betales. Blir ikke reisen noe av - for eksempel slik mange bestilte reiser ikke ble da koronakrisen kom, er regelverket i Europa slik at turoperatørene må betale sine kunder tilbake. Den risikoen søker turoperatørene å avlaste, blant annet ved å få betale hotellene på etterskudd.
Slik Virke Reiseliv ser det er det behov for å revidere pakkereiseregelverket, slik at en større del av tapene de reisende får om reiser avlyses erstattes gjennom forsikringsmarkedet. Det vil medvirke til å bryte en ond sirkel, som rammer både turoperatører og hoteller.
- Det vi jobber aktivt for er å få justert pakkereiseloven, sier Bergmål. Det politiske arbeidet skjer i samarbeid med europeiske søsterorganisasjoner og er først og fremst rettet mot EU, som har varslet at eventuelle endringer i regelverket vil bli vurdert i 2022.
Bergmål tror koronakrisen har gjort det lettere å få til en endring av regelverket.
- Det er blitt veldig tydelig, både for politikere og bransjen selv, at det er behov for å få gjort noe, sier hun.
Det er tilbakemeldingen Visit Ålesund og Sunnmøre har fått i forkant av 2021-sesongen, forteller Tom Anker Skrede i Visit Ålesund og Sunnmøre. Visit Ålesund og Sunnmøre er et destinasjonselskap som markedsfører og selger Nordvestlandet som reisemål, og er delvis et mellomledd mellom internasjonale turoperatører og reiselivsbedriftene på Nordvestlandet.
Interessekonflikten bør samle norske reiselivsbedrifter, mener Skrede.
- Vi bør som bransje se på hvordan Norge svarer på dette (turoperatørenes ønsker, red. merk), for vi bør ha så lik forståelse som mulig for hvordan vi håndterer dette, sier Skrede.
Ber om NHO-initiativ
- Vi har tatt det opp som et tema med NHO Reiseliv sentralt, sier Skrede. Han venter et møte med bransjeorganisasjonen NHO Reiseliv i løpet av kort tid.Dagny Margrethe Øren, bransjesjef for opplevelser-kultur-idrettsevent og destinasjonsselskaper i NHO Reiseliv sier NHO Reiseliv i første omgang vil gjøre seg kjent med hva som er innholdet i kontraktene mellom turoperatørene og bedriftene.
Richard Grov, medeier og leder for Hotel Alexandra-konsernet håper å komme bort fra at norske hoteller gir kreditter til utenlandske turoperatører, der betalingen kommer først etter at gjestene har reist.
Det er en ordning som oppsto fordi norsk reiselivsbransje var svak og fragmentert, og gjør at norske hoteller har fungert som en bank for utenlandske turoperatører, mener han. Koronakrisen er en gylden anledning for å endre på dette, og bransjen bør samles om en felles måte å få til en endring.
- Det bør være en vis bransjestandard, både Virke Reiseliv og NHO Reise bør komme på banen her. Jeg vet at Sveits er dyktig på desse tingene, og i Sveits kan du bare glemme å bo på et hotellrom uten å ha forhåndsbetalt i alle fall en stor del av beløpet, sier Grov.
Risikoen øker
Koronakrisen har rammet turoperatørene og svekket deres økonomi.- Risikoen øker, sier administrerende direktør Sven Erik Moe ved Scandic Parken Hotel i Ålesund om å selge rom på kreditt.
- I en ideell verden hadde vi fått forhåndsbetalt, sier han. Men turoperatørenes størrelse, langvarige kundeforhold og store kjedeavtaler medvirker til at han ikke tror salg av hotellrom på kreditt kommer til å forsvinne, selv om nye og ukjente turoperatører ikke kommer til å få kreditt.
Vil ha nye regler
- Vi ser at utfordringer knyttet til forskuddsbetaling er blitt tydeligere under koronaepidemien, sier Astrid Bergmål, leder for bransje- og arbeidsgiverorganisasjonen Virke Reiseliv.Virke Reiseliv mener regelverket for refusjon fra turoperatørene - også kalt pakkereiseselskaper - er en viktig årsak grunn til at turoperatører og hoteller strides om når bestilte rom skal betales. Blir ikke reisen noe av - for eksempel slik mange bestilte reiser ikke ble da koronakrisen kom, er regelverket i Europa slik at turoperatørene må betale sine kunder tilbake. Den risikoen søker turoperatørene å avlaste, blant annet ved å få betale hotellene på etterskudd.
Slik Virke Reiseliv ser det er det behov for å revidere pakkereiseregelverket, slik at en større del av tapene de reisende får om reiser avlyses erstattes gjennom forsikringsmarkedet. Det vil medvirke til å bryte en ond sirkel, som rammer både turoperatører og hoteller.
- Det vi jobber aktivt for er å få justert pakkereiseloven, sier Bergmål. Det politiske arbeidet skjer i samarbeid med europeiske søsterorganisasjoner og er først og fremst rettet mot EU, som har varslet at eventuelle endringer i regelverket vil bli vurdert i 2022.
Bergmål tror koronakrisen har gjort det lettere å få til en endring av regelverket.
- Det er blitt veldig tydelig, både for politikere og bransjen selv, at det er behov for å få gjort noe, sier hun.
Publisert: 07.01.2021 06:00
Sist oppdatert: 10.02.2021 15:10