JAN MAGNUS KLEVEN DGL BUNKER OIL FOTO OGNE
SATT UT: Bunker Oil-sjefen Jan Magnus Kleven ble satt ut da han hørte om forslaget om å avgrense fritaket fra CO2-avgift for skip i utenriksfart mot fiske- og fangstfartøy. Foto: Ogne Øyehaug
Nytt

Bunker Oil må trappe ned om nytt forslag vedtas

Skatteetaten vil avgrense fritaket fra CO2-avgift for skip i utenriksfart mot fiske- og fangstfartøy. 

27.03.2025

Målet er å stenge en mulighet for å omgå den norske Co2-avgiften på drivstoff. I dag slipper du avgiften dersom du fyller drivstoff i Norge og seiler til en utenlandsk havn for så å starte fisket derfra. 

Det får Bunker Oil-sjefen til å reagere sterkt. 

– Forretningsmessig er det helt kritisk for oss dersom forslaget blir vedtatt. Dersom den store fiskeflåten fremover ikke benytter seg av våre anlegg lenger, blir vi nødt til å redusere driften og i noen tilfeller legge ned anlegg. Særlig gjelder dette i Nord Norge der fiskeri står for mesteparten av leveransene.  Vi er helt avhengige av at fiskeflåten bunkrer hos oss, sier Bunker Oil-sjef Jan Magnus Kleven til Nett No. 

Skatteetaten sendte forslaget ut på høring 20. mars. 

– Dersom alle fiskefartøy bunkrer utenlands blir det ikke medregnet som utslipp i vårt klimaregnskap, til tross for at denne type ordning vil gjøre utslippene langt større med tanke på at skipene da må seile omveier til andre land eller til tankbunkring til havs. Et slikt forslag gjør alt dyrere, vanskeligere og mer miljøfiendtlig, sier Kleven. 

Foreslår en avgrensning
Direktoratet foreslår å avgrense fritaket fra CO2-avgift for skip i utenriksfart mot fiske- og fangstfartøy ved å endre særavgiftsforskriften (saf.) § 4-4-1

 (Etter særavgiftsforskriften § 4-4-1 første ledd kan registrerte virksomheter levere avgiftsbelagte produkter uten CO2-avgift på mineralolje, naturgass og LPG, svovelavgift på mineralolje og avgift på smøreolje mv. til skip i utenriks fart, journ.anm)

Formålet er å redusere mulighetene for fiske- og fangstfartøy til å omgå CO2-avgiften ved å benytte fritaket for fart til utenriks havn. 

I høringsnotatet Avgiftsfritak for utenriks sjøfart sendt 20. mars i år, heter det som følger: 

– Fritaket er praktisk viktig for fartøy i regelmessig fart mellom norske og utenlandske havner, typisk ved transport av personer eller varer. Fritaket omfatter samtidig også andre typer fartøy med sporadiske turer til utenriks havn, derunder fiskefartøy, fartøy som primært er i innenriks fart, spesialfartøy mv. I den grad slike fartøy utfører enkeltturer for transportformål, verkstadopphold eller lignende i utlandet, er dette i samsvar med intensjonen for fritaket.

Beredskapsmessig skvis
Kleven forteller at han ble satt ut da han leste dette forslaget. 

– Bunker Oil er en del av totalberedskapen i Norge; forsyningen til Sjøforsvaret skjer fra våre og våre konkurrenters anlegg. Fiskeflåten er en helt vesentlig del av forsyningen langs norskekysten, og dersom det forsvinner vil vår evne til å opprettholde en tilfredsstillende beredskap bli kraftig redusert.  Det gir en beredskapsmessig skvis, noe som slett ikke er særlig lurt med tanke på det verdensbildet vi har i dag. 

Publisert: 27.03.2025 05:00

Sist oppdatert: 26.03.2025 18:54

Mer om