Et fåtall verft er med i sluttspurten om å få bygge en nye ferge til rundt en milliard kroner for Color Line. Minst ett av verftene er norsk, bekrefter Helge Otto Mathisen, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line til NETT NO.
Fredag 2. desember fikk Color Line det seilingstidspunktet på strekningen Sandefjord - Strømshavn som selskapet hadde satt som forutsetning for å satse på et nybygg.
Rederiet har allerede kommet så langt i forhandlingene med verftene at valget av verft og kontraktsinngåelsen er like om hjørnet, i følge Mathisen. Han vil ikke si om offentliggjøringen av kontrakten kommer før etter årsskiftet, men sier det uansett er snakk om kort tid.
Fjord Line har ikke sagt noe om prisen for et nybygg, men i og med at begge er planlagt til ca 160 meter og omlag samme kapasitet vil et nybygg for Fjord Line trolig ligge i nærheten av prisen for Color Line-skipet.
Skipet skal kunne mellom 350 og 500 biler, og ta med 2000 passasjerer.
Fredag 2. desember fikk Color Line det seilingstidspunktet på strekningen Sandefjord - Strømshavn som selskapet hadde satt som forutsetning for å satse på et nybygg.
Rederiet har allerede kommet så langt i forhandlingene med verftene at valget av verft og kontraktsinngåelsen er like om hjørnet, i følge Mathisen. Han vil ikke si om offentliggjøringen av kontrakten kommer før etter årsskiftet, men sier det uansett er snakk om kort tid.
Konkurrent vurderer nybygg
Også konkurrenten Fjord Line, som seiler den samme strekningen, er ute etter et nytt fartøy. Fjord Line vil kartlegge om det er mulig å finne et brukt fartøy som kan ombygges og tilpasses kravene. Går ikke det blir det nybygg også for Fjord Line, og avgjørelse om hvem som skal bygge for dem før sommeren neste år.Fjord Line har ikke sagt noe om prisen for et nybygg, men i og med at begge er planlagt til ca 160 meter og omlag samme kapasitet vil et nybygg for Fjord Line trolig ligge i nærheten av prisen for Color Line-skipet.
Hybrid-skip
Color Line skal ha et hybridskip som går på batterier ladet fra land inn og ut fjorden til Sandefjord, kombinert med dieselgeneratorer som produserer strøm nå skipet er i åpent farvann.Skipet skal kunne mellom 350 og 500 biler, og ta med 2000 passasjerer.
Publisert: 06.12.2016 06:00
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:04