– Regjeringen sier de vil hindre utflagging, men de vil ikke hindre nedleggelse av norske arbeidsplasser, sier leder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund,
Han forventer at om lag 700 av de ansatte om bord på skipene M/S Color Fantasy og M/S Color Magic, som trafikkerer strekningen mellom Oslo og Kiel, vil bli erstattet av utenlandsk arbeidskraft dersom et nytt fra regjeringen blir realitet.
.
Nå kommer regjeringen dem imøte, og foreslår å la utenriksferger registreres i NIS, såfremt:
Regjeringen vil også fjerne dagens forbud mot at NIS-skip kan føre passasjerer i fast rute mellom de nordiske landene utenfor Norge.
Kommunikasjonsrådgiver Martine Røiseland i departementet bekrefter at de to skipene det dreier seg om, tilhører Color Line.
Skipene M/S Color Fantasy og M/S Color Magic, som går mellom Oslo og Kiel, oppfyller kriteriene i forslaget til regjeringen.
– Regjeringen ønsker med denne oppmykningen å avverge utflagging, skriver Røiseland i en e-post.
– I vår terminologi er å omregistrere et skip fra NOR til NIS med de konsekvenser dette får for norske sjøfolk likestilt med utflagging.
Han mener Color Line får særbehandling av regjeringen.
– Jeg forstår ikke hvorfor Color Line, som mottar maks refusjon fra regjeringen og staten, i tillegg skal få drive sosial dumping.
Han viser til at regjeringen allerede har .
– Hvorfor frykter du sosial dumping?
– Når du får bruke billigere arbeidskraft enn den norske i trafikk i fast rute fra norske havner, er det sosial dumping i mitt hode. Jeg fatter ikke hvorfor regjeringen skal jobbe aktivt for det, sier han.
Deres jobb er å holde styr på at Norge overholder reglene for å være en del av EUs indre marked.
9. februar i fjor åpnet de sak mot Norge, .
– Det er nødvendig å innrette fartsområdebegrensningen for utenriksferger i NIS på en annen måte enn det som tidligere har blitt foreslått, slik at en støtteordning til de aktuelle skipene kan godkjennes av ESA innen kort tid, skriver Røiseland i Nærings- og fiskeridepartementet.
Helge Otto Mathisen, konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line ønsker ikke å kommentere saken, eller svare på påstandene til Johnny Hansen.
– Forskriftene er ute på høring og skal endelig godkjennes av ESA. Vi har ingen kommentar nå utover det, skriver han i SMS.
Han forventer at om lag 700 av de ansatte om bord på skipene M/S Color Fantasy og M/S Color Magic, som trafikkerer strekningen mellom Oslo og Kiel, vil bli erstattet av utenlandsk arbeidskraft dersom et nytt fra regjeringen blir realitet.
.
Regjeringen kommer Color Line i møte
Color Line har i flere år truet med å flagge ut av Norge dersom ikke regelverket gjøres om, slik at de får anledning til å flagge skipene over i NIS.Nå kommer regjeringen dem imøte, og foreslår å la utenriksferger registreres i NIS, såfremt:
- Rutens distanse mellom siste anløpssted ved norsk havn til første anløpssted ved utenlandsk havner er over 175 nautiske mil
- Det tilbys overnatting om bord
Regjeringen vil også fjerne dagens forbud mot at NIS-skip kan føre passasjerer i fast rute mellom de nordiske landene utenfor Norge.
– Vil avverge utflagging
“Ved ikrafttredelse forventes at to skip vil omregistreres fra NOR til NIS, og at det vil innebære innsparinger i tilskuddsordningen fra og med statsbudsjettet 2018”, skriver Nærings- og Fiskeridepartementet i .Kommunikasjonsrådgiver Martine Røiseland i departementet bekrefter at de to skipene det dreier seg om, tilhører Color Line.
Skipene M/S Color Fantasy og M/S Color Magic, som går mellom Oslo og Kiel, oppfyller kriteriene i forslaget til regjeringen.
– Regjeringen ønsker med denne oppmykningen å avverge utflagging, skriver Røiseland i en e-post.
Frykter sosial dumping
Allerede der er Hansen i Sjømannsforbundet uenig.– I vår terminologi er å omregistrere et skip fra NOR til NIS med de konsekvenser dette får for norske sjøfolk likestilt med utflagging.
Han mener Color Line får særbehandling av regjeringen.
– Jeg forstår ikke hvorfor Color Line, som mottar maks refusjon fra regjeringen og staten, i tillegg skal få drive sosial dumping.
Han viser til at regjeringen allerede har .
– Hvorfor frykter du sosial dumping?
– Når du får bruke billigere arbeidskraft enn den norske i trafikk i fast rute fra norske havner, er det sosial dumping i mitt hode. Jeg fatter ikke hvorfor regjeringen skal jobbe aktivt for det, sier han.
Vil oppfylle krav fra ESA
En annen grunn til at regjeringen ønsker å endre forskriften, er for å imøtekomme EFTAs overvåkningsorgan, , med hovedkontor i Brussel.Deres jobb er å holde styr på at Norge overholder reglene for å være en del av EUs indre marked.
9. februar i fjor åpnet de sak mot Norge, .
– Det er nødvendig å innrette fartsområdebegrensningen for utenriksferger i NIS på en annen måte enn det som tidligere har blitt foreslått, slik at en støtteordning til de aktuelle skipene kan godkjennes av ESA innen kort tid, skriver Røiseland i Nærings- og fiskeridepartementet.
Color Line: – Ingen kommentar
Regjeringen har altså nå sendt forslaget ut på høring, med frist 3. mars. De forventer at prosessen skal være avsluttet første halvår i år.Helge Otto Mathisen, konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line ønsker ikke å kommentere saken, eller svare på påstandene til Johnny Hansen.
– Forskriftene er ute på høring og skal endelig godkjennes av ESA. Vi har ingen kommentar nå utover det, skriver han i SMS.
Publisert: 26.01.2017 13:15
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:05