- Slik reglene var tidligere, måtte rederiene gjøre strategiske beslutninger med tanke på om de skulle si opp folk eller ikke. Med den nye regelendringen har de mer fleksibilitet, og det gjør det blant annet enklere for dem å legge skip i opplag, sier Inger-Louise Molvær hos meglerselskapet Westshore.
Før helgen ble det klart at statsminister Erna Solberg kommer næringen i møte,
Det skjer etter kraftig påtrykk fra , som har fremhevet at regelendringen som ble innført 1. januar i fjor tvinget rederiene til å si opp folk.
Mandag ble det kjent at i bøyene.
Både og har allerede lagt ankerhåndteringsfartøy til kai, mens sistnevnte . I tillegg måtte og sende ut permitteringsvarsel før jul.
Gjennomsnittsratene for PSV i spotmarkedet ligger nå om dagen på 50.000 kroner på norsk siden og 3000 pund på britisk side av Nordsjøen. Det er langt under operasjonskostnadene.
Det kan se ut som at Statoil utnytter markeds-situasjonen
Statoil har for øyeblikket 12 skip på kontrakt i spotmarkedet, og en ny tendens er at de etterspør slutninger på såkalt dag/dag 21 og dag/dag 30.
Det vil si at de leier inn et fartøy fra spotmarkedet hvor fartøyet binder seg til operatøren for hele den avtalte perioden, i dette tilfellet 21 eller 30 dager.
- Tidligere har det maksimale vært dag/dag 14. Dette er noe Statoil har begynt med i år, sier Molvær, som legger til at Maersk Oil også har gjort en slutning under lignende betingelser tirsdag.
Kenneth Johansen hos RG Hagland bekrefter tendensen.
- Det fører til at de overfører en større del av risikoen til rederiene, fremfor å ta den selv. Det er flere rederier som har uttrykt misnøye med at det endres fra dag/dag14 til dag/dag30, fordi de låser seg opp på lave rater for en lang periode.
- Det er ekstremt tøffe tider for rederiene, så de må ta det de blir tilbudt. Det kan se ut som at Statoil utnytter markedssituasjonen, sier han.
Maritime.no har vært i kontakt med Morten Eek i kommunikasjonsavdelingen til Statoil, som sier de ikke ønsker å kommentere saken.
Før helgen ble det klart at statsminister Erna Solberg kommer næringen i møte,
Det skjer etter kraftig påtrykk fra , som har fremhevet at regelendringen som ble innført 1. januar i fjor tvinget rederiene til å si opp folk.
- Kan bli flere skip i opplag
En følge av at antallet dager arbeidsgiveren må betale for i permitteringsperioden reduseres fra 20 til 10 dager fra 1. juli, samtidig som regjeringen forlenger den maksimale dagpengeperioden fra 26 til 30 uker, kan imidlertid bli at flere skip legges i opplag.Mandag ble det kjent at i bøyene.
Både og har allerede lagt ankerhåndteringsfartøy til kai, mens sistnevnte . I tillegg måtte og sende ut permitteringsvarsel før jul.
Binder fartøyene for lenger perioder
Ifølge Molvær er en av konsekvensene av det dårlige markedet i Nordsjøen, at det blir færre lengre kontrakter mens operatørene henter mer tonnasje i spotmarkedet.Gjennomsnittsratene for PSV i spotmarkedet ligger nå om dagen på 50.000 kroner på norsk siden og 3000 pund på britisk side av Nordsjøen. Det er langt under operasjonskostnadene.
Det kan se ut som at Statoil utnytter markeds-situasjonen
Statoil har for øyeblikket 12 skip på kontrakt i spotmarkedet, og en ny tendens er at de etterspør slutninger på såkalt dag/dag 21 og dag/dag 30.
Det vil si at de leier inn et fartøy fra spotmarkedet hvor fartøyet binder seg til operatøren for hele den avtalte perioden, i dette tilfellet 21 eller 30 dager.
- Rederiene er misfornøyde
Operatøren kan imidlertid avslutte sine forpliktelser overfor fartøyet på dagen, dersom de ikke har bruk for dets tjenester lengre.- Tidligere har det maksimale vært dag/dag 14. Dette er noe Statoil har begynt med i år, sier Molvær, som legger til at Maersk Oil også har gjort en slutning under lignende betingelser tirsdag.
Kenneth Johansen hos RG Hagland bekrefter tendensen.
- Det fører til at de overfører en større del av risikoen til rederiene, fremfor å ta den selv. Det er flere rederier som har uttrykt misnøye med at det endres fra dag/dag14 til dag/dag30, fordi de låser seg opp på lave rater for en lang periode.
- Tøffe tider
Grunnen til at de kan gjøre det er at tilbudssiden er så stor, ifølge Johansen.- Det er ekstremt tøffe tider for rederiene, så de må ta det de blir tilbudt. Det kan se ut som at Statoil utnytter markedssituasjonen, sier han.
Maritime.no har vært i kontakt med Morten Eek i kommunikasjonsavdelingen til Statoil, som sier de ikke ønsker å kommentere saken.
Det er ekstremt tøffe tider for rederiene
Publisert: 01.04.2015 12:20
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:43