De batterielektriske fartøyene «Marit» og «Therese», som eies av grossistkonsernet Asko, seiler daglig mellom Moss – Horten og Moss – Langøya.
Skipene har vært testet i to og et halvt år med et begrenset mannskap om bord, og opereres av Massterly – et fellesfortak mellom Kongsberg Maritime og rederiet Wilhelmsen.
Etter planen skulle fartøyene vært helt ubemannet i løpet av året. De er ikke det per i dag. Ifølge Øystein Høsteland Sundby, leder i Asko Maritime, kan det ta flere år før fartøyene seiler helt ubemannet. På nåværende tidspunkt har de ingen estimat.
– Vi samarbeider med Kongsberg Maritime som skal levere skip som skal seile ubemannet. Det er flere milepæler på veien til fullt autonomt skip, kommentarer Sundby.
Asko skylder forsinkelsen delvis på en krevende godkjenningsprosess og manglende regelverk.

Regelverk og klassekrav er under utvikling
Sundby påpeker at det ikke bare er opp til dem. For at skipene skal kunne seile helt ubemannet, trengs både riktig teknologi og tilpasset regelverk.
– Samspillet mellom utvikling av teknologi og regelverk vil til slutt gjøre det mulig å flytte hele mannskapet i land, sier Sundby.
Regelverk og klassekrav for ubemannede fartøy er fortsatt under utvikling, noe som gjør godkjenningsprosessene krevende.
Per dag krever lovverket at det er bemanning på bro til de autonome sjødronene hele tiden.
Ifølge Roger Trinterud, Chief Growth Officer i Massterly, kunne de redusere mannskapet fra fem til tre personer på broen. I tillegg er deler deler av kaioperasjonen automatisert.
Kongsberg fornøyd med samarbeidet
Kongsberg Maritime melder om et tett og godt samarbeid med både Sjøfartsdirektoratet og klasseselskapet.
– Vi har tett og god dialog med Sjøfartsdirektoratet, og opplever de som fremoverlente og konstruktive, kommenterer Johnny Aarseth, visekonsernsjef i Kongsberg Maritime.
Nydelig gjennomførte USV «Reach Remote 1» verdens første ubemannede offshoreoperasjon på Gullfaks, med blant annet fjernstyring av fartøyet og ulike ROV-operasjoner.
USV står for ubemannede, fjernstyrte overflatefartøy, av engelske unmanned surface vehicle. Fartøyet er designet og levert av Kongsberg Maritime, og ble utrustet ved verftet til Trosvik Maritime i Brevik.
– Det finnes ikke et etablert regelverk for denne type operasjoner, verken i Norge eller internasjonalt. Derfor er vi avhengig av en tett og god dialog med regulatorisk myndigheter for å lykkes, forklarer Aarseth.
Aarseth uttrykker stolthet over å være en del av utviklingen.
– Det grunnlaget vi legger her i Norge, med et tett samarbeid mellom teknologileverandører, kunder, klasse og Sjøfartsdirektoratet, vil danne grunnlaget for å eksportere disse banebrytende løsningene ut i verden, forklarer han.

Ulik fremdrift for ulike skip
Men også Kongsberg Maritime har tidligere nevnt utfordringer knyttet til godkjenningsprosessen.
Ubemannet drift til «Yara Birkeland» det første elektriske, selvgående fraktskipet til Massterly, er fortsatt et stykke unna. Skipet har fraktet containere med mineralgjødsel fra fabrikken i Porsgrunn til eksporthavnen i Brevik flere dager i uken i over to år.
Etter planen skulle skipet, som navigerer ved hjelp av sensorer og maskinlæring, operere helt uten mannskap. Ifølge Aarseth driver skip i stor grad selv, men folk om bord er fortsatt påkrevd.
Per i dåg er «Yara Birkeland» kun godkjent for drift med folk på broen hele tiden.
– Det pågår i parallell en prosess for godkjenning om å ta ytterligere funksjonalitet til land, oppgir Aarseth til Nett No.
Publisert: 16.06.2025 14:29
Sist oppdatert: 16.06.2025 17:40






