De oversvoemmer et allerede mettet marked
MER KONKURRANSE: Flere skip inn i Nordsjøen presser ratene ned, sier megler Bjørgulf Lea.
Nytt

– De oversvømmer et allerede mettet marked

Siden i sommer er det kommet 16 nye skip inn i spot-markedet i Nordsjøen, ifølge Uno Offshore. Ratene skraper igjen bunnen.

Administrator
24.08.2016
– Nå er flere skip i opplag dessverre eneste utvei for at markedet skal komme i balanse, sier Bjørgulf Lea.
Ifølge Haugesund-megleren er det i dag totalt 46 ankerhåndteringsskip (AHTS) og 70 forsyningsskip (PSV) i spot-markedet på engelsk og norsk side av Nordsjøen,
!
Det er henholdsvis ti og seks skip flere enn før sommeren, ifølge Lea.

Trekker til Nordsjøen

Disse 16 skipene er fortrinnsvis kommet til Nordsjøbassenget fra andre regioner
– Foruten Njord Viking er dette tilvekst til et allerede mettet marked. Vi ser også at Vroon Offshore omrokkerer på sine fartøy, samtidig som de fortsetter å ta levering av nybygg fra Østen, sier Lea.
De fleste av de nye skipene er ikke norskeide, men konkurrerer om de samme jobbene som de norske rederiene.
Hovedgrunnen til ny-ankomstene, er redusert aktivitet i andre regioner, og at Nordsjøen er det eneste markedet med et velfungerende spot-marked.
– Derfor prøver de lykken her i stedet for å være uvirksomme andre steder, sier Lea.

Labre rater

Det er spesielt ankerhåndteringssegmentet som har vokst rundt Nordsjøen.
Sommeren er vanligvis høysesong for riggflytt, men med få rigger i arbeid og mange om beinet, har de høye ratene uteblitt.
på begge sider av Nordsjøen, men ratene oversteg ble liggende under 200.000 kroner døgnet.
Det er bare såvidt nok til å dekke driftsutgiftene på et slikt skip.

Bunnivå på forsyningsskip

Også for forsyningsskipene er ratene begredelige. Mandag fikk Wood Group leie Østensjø Rederi sitt skip Edda Frigg for 27.000 kroner per dag i spot-markedet.
Det er ned fra en allerede , men heldigvis et stykke over Rem Offshore sin .
Summen dekker imidlertid under halvparten av driftskostnadene på skipet.
– Vi kan dessverre trygt si at PSV-markedet nok en gang er på vei ned til ratenivåer som jeg tror vil føre til en ny runde med opplag. Spesielt gjeldende er dette for markedet ut fra Aberdeen, sier Marius Rønnevik hos meglerhuset Hagland, også de i Haugesund.
Selv de rederiene som er ytterst i skoen klarer ikke å gjøre mye når det er 15-20 skip ledig i havnen, mener han.
– Psykologi spiller selvsagt inn i markedsdynamikken, men når alt kommer til alt er det tilbud og etterspørsel som gjelder, og her er det stor ubalanse.

– Flere skip i opplag

Og utsiktene er ikke gode – det kommer til å bli enda lengre mellom jobbene.
– Nå ser det jo ut for at de fleste har kunnet sikret seg en og annen kort jobb, men utnyttelsesgrad og inntjening har vært lav for disse fartøyene, sier Lea hos Uno Offshore, som også forventer å se flere skip i opplagsbøyene fremover.
Etter at vi gikk fra noen få til 100 skip i opplag i fjor, har tallet holdt seg forholdsvis stabilt.
Men med 16 rigger i opplag på norsk sokkel og ytterligere 10 rigger på vei av kontrakt, .
Lea tror flere av de i overkant av 600 norskeide offshore-skipene i verden må i bøyene.
– Ved å trekke til Nordsjøen, oversvømmer de et allerede mettet marked, sier han.

Publisert: 24.08.2016 11:05

Sist oppdatert: 10.02.2021 13:59