– Det er under 100 stykker igjen som trenger seilingstid for å komme i mål med utdanningen, sier Tor Egil Fjelde.
– Med nye regler for å telle timene på sjøen, kan disse kadettene bli ferdig før 500 nye kommer ut fra skolebenken. Men det betyr at rederiene må trø til, skriver Maritime.no.
Fjelde er ansvarlig for kadettdatabasen som formidler nyutdannede fra maritime fagskoler og høgskoler til rederiene. De skal bli fremtidige skipsoffiserer, men trenger seilingstid for å avslutte utdannelsen.
Les også:
Dermed toppes rekordåret 2014. Da fikk 516 fremtidige skipsoffiserer opplæringsplass for å løse sertifikatene sine.
Den 31. mars settes det strek for kadettåret 2016. Dagen etter åpnes det for at de som avslutter skolen i år kan søke opplæringsplass.
– De som ikke har blitt innplassert i et rederi til da, blir med videre og ingen blir slettet. Men når vi drar med oss en slik arv, skyver vi bare problemene foran oss og køen øker.
Sjøfartsdirektoratets mål med endringen er at en timebasert ordning skal beregne fartstid mer nøyaktig og gi raskere opptjeningstid, enn systemet hvor det telles antall dager.
– Målet må være at de siste får fartstiden som trengs, før neste kull kommer ut og topper køen til våren.
Nå ser det adskillig lysere ut.
Fjelde mener proppen løsnet da Golden Offshore rett før jul sa ja til å ta inn seksten stykker til sine skip. Da nyheten kom ut, hev andre rederier seg på telefonen.
– Desember og januar har vært en eventyrlig måned.
Han synes også det er gledelig når nye segment kommer på banen, slik som kadettene som har reist ut på cruiseskip.
Ifølge Fjelde betyr det mye at flere rederier tar inn en eller to kadetter hver. Han omtaler det som en “kompetansedugnad”.
– Det er likevel helt nødvendig at enda flere er med å dra lasset, så vi er sikret kompetansen når markedet kommer tilbake. Rederier som vil bidra kan derfor ringe meg døgnet rundt.
Her slipper rederiene å betale lønn. De dekker kun kost, losji og eventuelle forsikringer.
I stedet skal opplæringstilskuddet som rederiene får fra Stiftelsen Norsk Maritime Kompetanse utbetales som en godtgjørelse til kadettene.
Fjelde forteller at noen ungdom som skal få seg fartstid, rynker på nesen over at de får utbetalt mindre. Det fraråder han kadettene å gjøre.
– Reis ut. Benytt sjansen. Dette er døråpneren til en karriere på sjøen.
– Med nye regler for å telle timene på sjøen, kan disse kadettene bli ferdig før 500 nye kommer ut fra skolebenken. Men det betyr at rederiene må trø til, skriver Maritime.no.
Fjelde er ansvarlig for kadettdatabasen som formidler nyutdannede fra maritime fagskoler og høgskoler til rederiene. De skal bli fremtidige skipsoffiserer, men trenger seilingstid for å avslutte utdannelsen.
Les også:
Rekordinntak
Til nå har 512 kadetter fått plass på sjøen. I tillegg vil minst ti stykker til bli plassert ut i rederier som har meldt et behov.Dermed toppes rekordåret 2014. Da fikk 516 fremtidige skipsoffiserer opplæringsplass for å løse sertifikatene sine.
Den 31. mars settes det strek for kadettåret 2016. Dagen etter åpnes det for at de som avslutter skolen i år kan søke opplæringsplass.
– De som ikke har blitt innplassert i et rederi til da, blir med videre og ingen blir slettet. Men når vi drar med oss en slik arv, skyver vi bare problemene foran oss og køen øker.
Sjøfartsdirektoratets mål med endringen er at en timebasert ordning skal beregne fartstid mer nøyaktig og gi raskere opptjeningstid, enn systemet hvor det telles antall dager.
– Målet må være at de siste får fartstiden som trengs, før neste kull kommer ut og topper køen til våren.
Halverte køen i desember
I hele høst rådet bekymringen over det høye antallet nyutdannede som mangler seilingstid for å få løst de nødvendige sertifikatene.Nå ser det adskillig lysere ut.
Fjelde mener proppen løsnet da Golden Offshore rett før jul sa ja til å ta inn seksten stykker til sine skip. Da nyheten kom ut, hev andre rederier seg på telefonen.
– Desember og januar har vært en eventyrlig måned.
Han synes også det er gledelig når nye segment kommer på banen, slik som kadettene som har reist ut på cruiseskip.
Ifølge Fjelde betyr det mye at flere rederier tar inn en eller to kadetter hver. Han omtaler det som en “kompetansedugnad”.
– Det er likevel helt nødvendig at enda flere er med å dra lasset, så vi er sikret kompetansen når markedet kommer tilbake. Rederier som vil bidra kan derfor ringe meg døgnet rundt.
Benytt sjansen
Fordi så mange stod uten opplæringsstillinger, ble det i slutten av november 2016 fremforhandlet en ny kadettavtale mellom rederiorganisasjonene og sjøoffisersforbundet og maskinistforbundet. Avtalen gjelder til 2018.Her slipper rederiene å betale lønn. De dekker kun kost, losji og eventuelle forsikringer.
I stedet skal opplæringstilskuddet som rederiene får fra Stiftelsen Norsk Maritime Kompetanse utbetales som en godtgjørelse til kadettene.
Fjelde forteller at noen ungdom som skal få seg fartstid, rynker på nesen over at de får utbetalt mindre. Det fraråder han kadettene å gjøre.
– Reis ut. Benytt sjansen. Dette er døråpneren til en karriere på sjøen.
Publisert: 27.01.2017 13:06
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:05