Dette har norske verft i ordre
ORDRE: Norske verft har en oredrereserve på 13,2 milliarder i 2015, mens inngåtte kontrakter for leveranse i 2016 utgjør en ordreverdi på 16.1 milliarder. Her fra Myklebust Verft i Gursken.
Nytt

Dette har norske verft i ordre

Norske verft skal levere over 100 nybygg i år. Til neste år er ordrebøkene for mange skipsbyggere tomme. Likevel er ordreverdien totalt over 16 milliarder kroner i 2016.

Administrator
14.01.2015
- Verftene har god fart inn i 2015, men ingen regel uten unntak, noen mindre verft har kortere ordrehorisont.
Det sier bransjesjef Lars Gørvell-Dahl for Maritim Bransjeforening til Maritime.no.
I følge tall Maritim Bransjeforening i Norsk industri sitter på, har verftsbransjen i en to års horisont rundt 31 milliarder kroner i ordrereserver. Verftene har til sammen en ordreverdi på 13,2 milliarder i 2015, mens ingåtte kontrakter for leveranse i 2016 utgjør en ordreverdi på 16.1 milliarder. For 2017 har ordrevolumet en verdi på 2 milliarder.
Gørvell-Dahl påpeker at meldingene fra sentrale verftsaktører er at et presset prisbilde vil i 2015 gi et stort press på marginene.
- Konkurransen er større enn noensinne.

Havbruk sikrer arbeid

En rekke av de norske verftene har hatt en god ordreinngang fra havbruksnæringen. Fitjar Mek. Verksted har fått to ferske kontrakter på arbeidsbåter til Havbruksstasjonen i Tromsø AS og Refsnes Laks.
Moen og Viknaslippen skal bygge totalt 8 fiskefartøy, mens blant annet Risnes, Sletta, Grovfjord og Norstec har arbeid med oppdrettsbåter og arbeidsbåter til havbruk.

Ny industri

For mange verft har de siste ordrene vært knyttet til offshorevind-indudustrien. Både Havyards og er knyttet til bygging av fartøy som brukes i service ved vindturbiner.

Offshoreflåten

Vard har ordrer på 20 leveranser, hovedsaklig til offshoreflåten, mellom 2015 og 2017 på verftsgruppens fem ulike norske verft. I tillegg er det plassert 7 nybygg hos Vards verft i Vung Tau i Vietnam, hvor .
- De presenterer nå gode tall og god ordreinngang. Hittil har negative tall fra deres to verft under bygging i Brasil dradd resultatet ned. Nå er dette øyensynlig rettet opp og de har sorte tall, sier Gørvell-Dahl i Maritim bransjeforening.
Vard-verftet i Brevik i Telemark har fått i oppdrag å levere , hvor halvparten skal ferdigstilles i år og tre skal leveres til neste år. Langsten har hatt ferdigstillingen av , og skal i år levere to Farstad-nybygg til en verdi av 825 millioner kroner hver.
De dårlige markedsforholdene har likevel resultert i endringer for leveringer. Rett før jul meldte Rem Offshore om enighet med Vard-gruppen for utsettelse av det kontraherte skipet hos .

Skal erstatte gamle hurtigbåter

- , uttalte Birger Skår i J. Gran & Co til Maritime.no i november, og påpekte at dette gir nye muligheter for mange av de mindre verftene som har spesialisert seg på bygging av hurtigbåter.
- Det er mange av hurtigbåtrederiene som har en flåtefornyelse på gang, sa Skår.
Brødrene Aa og Fiskerstrand Verft har sikret 2015 med bygging av flere hurtigbåter. Oma Baatbyggeri skal i tillegg til levering i 2015 av to båter som kan ta 70 passasjer og 5 biler, også levere Boreal en tredje båt til neste år.

26 nybygg

Hos Kleven er det flere nye skip i ordre også etter 2015.
Spesielt har , som verftet tegnet kontrakt på i høst fått mye oppmerksomhet. Norsk Skipsfartsforums oversikt viser at Kleven har 26 nybygg i ordre når kontraktene på Myklebust, i Ulsteinvik og opsjoner inkluderes.
I oktober ble det kjent at . Kontrakten inneholdt også opsjoner på ytterligere fire fartøy. Gigant-ordren hos Kleven har også generert kontrakter hos en rekke norske leverandører. og komplett elektro-og automasjonsløsning på Stord.
De presenterer nå gode tall og god ordreinngang

Publisert: 14.01.2015 09:13

Sist oppdatert: 10.02.2021 13:40