I helga ble det kjent at seks entreprenørgrupper – blant dem to fra Kina - har meldt sin interesse for å bygge Stad skipstunnel.
Mandag opplyser Kystverket hvilke selskap det dreier seg om. Blant tilbydere er der to norske, en fransk, en spansk/norsk og to kinesiske grupperinger (se liste under).
Prosjektsjef Harald Inge Johnsen for Stad skipstunnel i Kystverket forteller til Nett No at i tillegg til de 13 navngitte selskapene, er det til sammen 20 aktører som skal være såkalt «støttende virksomheter».
– Alle disse selskapene skal vi sjekke, og gå gjennom opplysningene vi har fått, forteller Johnsen.
– To av grupperingene er fra Kina; hvordan er deres muligheter til å gå videre?
– Det vil jeg ikke spekulere i. Vi har seks tilbydergrupperinger og skal vurdere alle som har meldt seg. Det ligger til rette for at vi har et godt utvalg, også har vi sagt at vi skal ha med oss tre til fem videre, sier prosjektsjefen.
Tror på god konkurranse
– Er sikkerhetspolitiske forhold blant de vurderingene som gjøres?
– Ja, i ytterste konsekvens. Og russiske aktører har ikke lov til å delta, det står i papirene, sier han og viser til at det følger at de vestlige sanksjonene som Norge har sluttet seg til.
Prosjektsjefen mener de har fått inn mange og solide entreprenører – og at det legger til rette for en god konkurranse mellom tilbyderne.
– Nå må vi få evaluert forespørslene grundig, før vi sier noe om det endelige antallet og ikke minst hvilke tilbydere dette blir, uttaler Johnsen i meldinga fra Kystverket.
Tidligst byggestart i 2026
Kystverket legger opp til å være ferdig med evalueringen i mars.
Deretter inviteres de best kvalifiserte arbeidsfellesskapene til å bli med videre i prosessen og inngi tilbud – som skal evalueres og forhandles om. Først da vil man få svaret på om entreprenørene mener det er mulig å holde kostnadsnivået.
– Om alt går som vi håper kan det bli kontraktsignering høsten 2025 og byggestart tidlig i 2026. Dette betinger at man oppnår tilbud innenfor kostnadsrammen for prosjektet. Byggetiden har Kystverket estimert til om lag fem år, heter det i meldinga.
Disse grupperingene har meldt seg:
- Arbeidsfellesskap: Skanska Norge AS og Vassbakk og Stol AS (Norge)
- AF Gruppen Norge AS (Norge)
- Arbeidsfellesskap: PowerChina International Group Limited, Sichuan Road and Brigde Corporation Ltd., Sinohydro bureau 7. Ltd, PowerChina Huadong Engineering (Kina)
- Eiffage Genie Civil (Frankrike)
- Arbeidsfellesskap: China Road and Brigde Corporation, CCCC Second Highway Engineering Co. Ltd., CCCC Highway Consultants Co. Ltd (Kina)
- Arbeidsfellesskap: Acciona Construccion S.A og Bertelsen og Garpestad AS (Spania / Norge)
Må holde kostnadsrammen
Tidligere er det opplyst at tilbudet fra totalentreprenør for byggingen av skipstunnelen må ligge godt innenfor den totale kostnadsrammen på 5,060 milliarder kroner, som er summen Stortinget har vedtatt å bruke.
Om tilbudene som kommer inn, viser seg å sprenge rammene som er lagt av politikerne, må saka til ny behandling i Stortinget.
Prosjektet har vært utredet en 20-talls ganger og vil gjøre forholdene tryggere for skipsfarten. Det er blant annet anslått at skipstunnelen vil redusere skipenes drivstofforbruk opp til 60 prosent på den værharde strekningen.
Det er også betydelige forventninger til ringvirkningene i form av turisme og reiseliv, men disse er ikke blitt tallfestet i vurderingen av prosjektet.
Publisert: 03.02.2025 09:22
Sist oppdatert: 03.02.2025 11:02