Ett stoerre virtuelt prosjekt i drift
VIRTUELL PROTOTYPING: Jan Børre Rydningen (t.v.) og Per Erik Dalen i Åkp viser næringsminister Torbjørn Røe Isaksen rommet som er spesialbygget for virtuell prototyping på Blue Innovation Arena.
Nytt

Ett større virtuelt prosjekt i drift

Starten for virtuell prototyping i Blue Innovation Arena bak skjema.

12.10.2018
Under Campus-uka 2018 i september feiret næringsutviklingselskapet Åkp ettårsdagen for åpningen av Blue Innovation Arena med pølser, kaker og ballonger. Lokalene er fyllt opp og tatt i bruk av gründerselskaper og vekstselskap, til møter og arrangementer, men i rommet som skal huse den mest nyskapende og viktigste delen av virksomheten - den virtuelle almenningen - er det mindre aktivitet enn ventet.
- Jeg hadde nok håpet og trodd at det skulle være flere som brukte det mer aktivt, men det skyldes nok primært at katapultfinansieringen først kom på plass for tre-fire uker siden, sier seniorrådgiver Jan Børre Rydningen i Åkp.
Ideen bak er at Åkp stiller med maskiner og programvare slik at bedrifter kan lære om - og utvikle - virtuelle modeller av sine fysiske produkter. Teknologien åpner for mye raskere og billigere produktutvikling og testing enn når det først må tegnes på papir og deretter bygges fysiske prototyper. Her kan tredimensjonale modeller testes ut i simuleringsprogram. For eksempel kan skipsdesignere og utstyrsleverandører jobbe på en felles virtuell skipsmodell og plukke vekk feil og mangler før det brennes en eneste plate eller lages en eneste propell.

Ett stort prosjekt

Per

i dag blir anlegget brukt til ett større prosjekt, der Rolls-Royce Marine er en av partnerne, i følge Rydningen.
I tillegg har rundt 20 mindre og mellomstore bedrifter brukt anlegget i kortere demonstrasjoner for kunder og mulige kunder, men foreløpig uten at det har ført til mange innovasjonsprosjekter.
Mindre og mellomstore bedrifter er målgruppen Blue Innovation Arena sikter mot.

Ikke katapult i første runde

I sommer fikk Åkp Blue Innovation Arena tildelt katapultstatus for sitt senter for virtuell prototyping, Digicat, som er den viktigste delen av Blue Innovation Arena.

Katapultsenter er en ordning som finansieres av offentlige midler gjennom Siva (Selskapet for industrivekst) og innebærer at Blue Innovation Arena får 20 millioner kroner i støtte over en treårsperiode.
Rundt tre fjerdeparten av pengene skal brukes til å kjøpe inn og utvikle programmer for virtuell prototyping, sier Rydningen.
Da Åkp Blue Innovation ble etablert var ambisjonen å bli tildelt katapultstatus i 2017, da katapultprogrammet ble lansert. Det gikk bare nesten, og den utsettelsen forsinket utviklingen og er hovedårsaken til at virksomheten innen virtuell prototyping ikke har kommet så langt som forutsatt, men med DigiCat på plass har man større muskler til å sette fart, i følge Rydningen.

Mer markedsføring

- Resultatene så langt viser også at katapultfinansieringen vil være viktig for å markedsføre tilbudet på innovasjonsarenaen, men vi har hatt mer enn 10.000 mennesker innom og det vil etter hvert gi resultater, sier Rydningen.
I tillegg krever bruken tredimensjonal design og utviklingen av digitale modeller av alle fysiske produkter en modenhet til å ta i bruk teknologien som mange bedrifter ennå ikke har.
-Det er ikke bare å visualiserer gamle tegninger, sier Rydningen.

En ytterligere årsak til at Rydningen mener oppslutningen ikke har blitt som håpet ligger i teknologien. De simuleringsprogrammene som Blue Innovation Arena har hatt så langt er ikke avanserte nok, samtidig som de har vært for tungvinte å bruke.
- Den nye finansiering gjør at vi nå er i ferd med å installere verktøy utviklet av miljøet rundt Airbus, som har mer enn 10 års erfaring med bruk av denne teknologien, sier han.

Trekker med underleverandører

I tillegg til å vise seg frem på møteplasser, konferanser, på nett og i sosiale media arbeider Åkp med to prosjekter Rydningen håper skal trekke flere brukere til Blue Innovation Arena; et leverandørutviklingsprosjekt sammen med Rolls-Royce Marine og et opplæringsprogram for små og mellomstore bedrifter kalt digital tvilling 1.0.
Tilbakemeldingen fra de som har fått demonstrert mulighetene med teknologien Blue Innovation Arena jobber med er positive, i følge Rydningen. Men der er ett men.
- De fleste synest dette er veldig spennende. De fleste ser potensialet. Men de ser også at det er et langt steg å ta, sier han.


Publisert: 12.10.2018 06:00

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:26