Olav Holst Dyrnes Next Wave foto Ogne
LYKKES MED KAMPANJE: Rema og Insula solgte mer enn ti ganger så mye sei som før etter en kampanje i fjor høst forteller avtroppende Insula-sjef Olav Holst Dyrnes. Foto: Ogne Øyehaug
Nytt

Fikk fart på salet av seien

Insula og Rema-kampanje viser hvordan sjømatnæringen kan øke verdiskapingen, mener Olav Holst Dyrnes.

05.05.2023

Økt verdiskaping på land er det beste virkemiddelet om fiskerinæringen skal unngå den grunnrenteskatten som oppdrettsnæringen nå ligger an til å bli ilagt.

Det var budskapet til avtroppende Insula-sjef Olav Holst Dyrnes på The Next Wave-konferansen på Giske torsdag. (Han går tilbake til sin tidligere stilling som investeringsdirektør i Insulas eierselskap Kverva.)

Der gav han også et eksempel på hvordan det kan gjøres.

Fikk fart på seien
Insula er et sjømatforedlingsselskap som blant annet produserer for Rema, under merkenavnet Sjøfrisk.

I fjor gikk Insula og Rema sammen om en kampanje for å få fart på salget av sei i butikkene.

Fisken med det grå fiskekjøttet er billigere enn både laks og torsk, og hele kvoten blir ikke fisket opp, ifølge Holst Dyrnes.

Insula og Rema inngikk avtaler med kystfiskere i Finnmark i fjor høst om at de skulle levere sei til sitt lokale Insula-anlegg. Det var fisk som ellers ikke hadde blitt fisket.

Ute i butikkene fant kundene seien i forbrukerpakninger, og kampanjen var så vellykket at salget ble minst ti ganger høyere enn det hadde vært før, ifølge Holst Dyrnes.

Merkevare-verdi
Professor Ola Honningdal Grytten ved Norges Handelshøyskole sier oppdrettsnæringen har vært mye flinkere enn fiskerinæringen til å skape en merkevare.

Det får oppdretterne betalt for.

- Norwegian salmon er en merkevare. Merkevare gir merverdi, sa Grytten i sitt innlegg på The Next Wave.

Publisert: 05.05.2023 08:53

Sist oppdatert: 05.05.2023 10:41