Rett før pandemien kom i 2020 var Ålesund Lufthavn Vigra i ferd med å klarlegge hvem som skulle bygge to nye flyoppstillingsplasser på flyplassen.
All flytrafikken gjorde at flyplassen trengte mer plass til fly på bakken, og hadde ikke pandemien kommet ville oppstillingsplassene vært ferdig i dag, sier flyplass-sjef Tor Hånde.
Pandemien og smitteverntiltakene stoppet mye av flytrafikken og dermed inntektene til flyplass-selskapet Avinor. Det gjorde at Avinor satte bremsene på for nye investeringer, blant annet på Vigra.
Opp mot 2019-nivå
Ved utgangen av juli har flytrafikken over flyplassen på Vigra økt 181 prosent sammen med de syv første månedene i 2021. I juli alene var oppgangen 56 prosent sammenlignet med juli 2021.
Julitrafikken i år er 19 prosent under 2019-nivået.
Pilotstreiken i SAS, vansker med å få nye pass i tide og forsinkelser på flyplassene ut ei Europa har også dempet reisingen, etter Håndes vurdering. Uten de faktorene hadde flytrafikken over Vigra vært nærmere 2019-nivået, men ikke over, mener Hånde.
Færre charterfly
Det er chartertrafikken til utlandet som er den store forskjellen. Det ordinære rutetilbudet er omtrent som før, men ikke antall charterflygninger. Før korona var det seks-syv charter-avganger i uken. I år har det vært tre, og sesongen har også vært kortere.
Også de andre flyplassene på Nordvestlandet har hatt økt trafikk i år. Her er oppgangen (i parantes) etter årets syv første måneder:
Molde (155 %), Kristiansund (67%), Ørsta-Volda (65%) og Sandane (90%).
Publisert: 10.08.2022 14:30
Sist oppdatert: 10.08.2022 14:10