Dette mener Herleif Ulstein frå Haugsbygda i Sande.
I 15 år ledet Ulstein Stokkes juridiske avdeling. Nå er han regionsjef i Ålesund-selskapet Zakko.
Ulstein er storpendler, og gjennom et innlegg på Talarstolen på NETT NO slår han til orde for en helt ny løsning som han mener både vil løse de interne trafikkproblemene i Ålesund og gjøre det lettere å komme seg til Ålesund, til flyplassen på Vigra eller videre mot Nørvasund.
Les hele innlegget .
Løsninger Ulstein skisserer er følgende:
- at det bygges ny vei fra Langevåg til Mauseidvåg. Trafikk som skal østover (ikke til Ålesund sentrum) kan kjøre denne veien.
- at det bygges en undersjøisk tunnel fra Langevåg og over til Hessa (Slinningen).
- at det bygges/oppgraderes (om behov) veg mellom Slinningen og Skarbøvika.
- at det bygges en undersjøisk tunnel mellom Slinningen og Ålesund med splittet tunnelløp til Ellingsøy-tunnelen og et løp for trafikk som skal til Ålesund sentrum eller østover mot Nørvasund.
- En vil løse en meget stor del av trafikkproblemene på Innfartsveien.
- En vil løse trafikkproblemene som er gjennom Ålesund sentrum to ganger i døgnet. Nemlig trafikk om morgenen til Skarbøvika/Hessa og motsatt om ettermiddagen ut av byen.
- En vil slippe betydelig problemer med arealbruk og nye vegløsninger på Ålesundsiden av Borgundfjorden i forhold til Borgundfjordtunnelen.
Den aller største fordelen Ulstein ser er likevel at hans løsning etter at Hafast er en realitet vil føre til at det er mulig å kjøre fra Hareid til Ålesund på 15 minutter.
- En samferdselsløsning som denne vil virkelig knytte den maritime næringsklyngen på Sunnmøre tett sammen også i reisetid.
I 15 år ledet Ulstein Stokkes juridiske avdeling. Nå er han regionsjef i Ålesund-selskapet Zakko.
Ulstein er storpendler, og gjennom et innlegg på Talarstolen på NETT NO slår han til orde for en helt ny løsning som han mener både vil løse de interne trafikkproblemene i Ålesund og gjøre det lettere å komme seg til Ålesund, til flyplassen på Vigra eller videre mot Nørvasund.
Les hele innlegget .
Løser ikke problemene
Ulstein er overrasket over de løsningene som hittil har vært presentert, og mener at ingen av forslagene løser de indre trafikk-problemene i Ålesund.Løsninger Ulstein skisserer er følgende:
- at det bygges ny vei fra Langevåg til Mauseidvåg. Trafikk som skal østover (ikke til Ålesund sentrum) kan kjøre denne veien.
- at det bygges en undersjøisk tunnel fra Langevåg og over til Hessa (Slinningen).
- at det bygges/oppgraderes (om behov) veg mellom Slinningen og Skarbøvika.
- at det bygges en undersjøisk tunnel mellom Slinningen og Ålesund med splittet tunnelløp til Ellingsøy-tunnelen og et løp for trafikk som skal til Ålesund sentrum eller østover mot Nørvasund.
Trafikk dit den skal
Ulstein mener at man ved denne løsningen vil en spre trafikken i den retning den egentlig skal.- En vil løse en meget stor del av trafikkproblemene på Innfartsveien.
- En vil løse trafikkproblemene som er gjennom Ålesund sentrum to ganger i døgnet. Nemlig trafikk om morgenen til Skarbøvika/Hessa og motsatt om ettermiddagen ut av byen.
- En vil slippe betydelig problemer med arealbruk og nye vegløsninger på Ålesundsiden av Borgundfjorden i forhold til Borgundfjordtunnelen.
Hareid - Ålesund på 15 minutter
Ulstein viser også til at det er dobbelt så dybt med en Borgundfjord-tunnel i stedet for å bygge tunnel fra Langevåg til Slinningen.Den aller største fordelen Ulstein ser er likevel at hans løsning etter at Hafast er en realitet vil føre til at det er mulig å kjøre fra Hareid til Ålesund på 15 minutter.
- En samferdselsløsning som denne vil virkelig knytte den maritime næringsklyngen på Sunnmøre tett sammen også i reisetid.
En samferdselsløsning som denne vil virkelig knytte den maritime næringsklyngen på Sunnmøre tett sammen også i reisetid
Publisert: 20.05.2014 15:09
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:33