Maritime Partner har nettopp levert båt nummer 200 til forsvarsmarkedet, som bruker Ålesundbedriftens båter til alt fra kystvaktoppdrag til patruljebåter for spesialsoldater.
Selskapet har spesialisert seg på rednings- og patruljebåter, og har gradvis fått større innpass på forsvarsmarkedet.
- Det er ett at de markedene der vi ser størst potensiale for vekst, sier daglig leder Peder R. Myklebust.
I fjor passerte forsvarsmarkedet halvparten av omsetningen, og går det som Myklebust venter blir forsvarsmarkedet enda viktigere for bedriften fremover.
I år utgjør båter til oljebransjen en stor andel av ordrereserven, men både i 2016 og 2017 venter Myklebust at det kommer færre ordrer fra oljebransjen.
Større ordrer fra forsvarsmarkedet - medregnet båter til kystvakt og redningstjenester - og flere ordrer på spesialiserte arbeidsbåter, gjør at han likevel budsjetterer med vekst i driftsinntektene både i 2015 og 2016.
Myklebust venter videre vekst i forsvarsmarkedet, blant annt fordi bedriften nå begynner å profitere på at den har bygge opp et godt rykte og er blitt mer kjent.
At forholdet mellom Russland og Vesten er blitt kaldere legger restriksjoner på hvem som kan være kunder, men åpner også opp nye muligheter, slik Myklebust ser det. Grunnen er at flere land satser på å bygge opp enheter med spesialsoldater, som blant annet blir utstyrt med båter av den typen Maritime Partner leverer.
Maritime Partner ble etablert i 1994. Produksjonen foregår både hos underleverandører i utlandet og i Breivika i Ålesund. Selskapet har over 50 ansatte.
Peder Myklebust, John I. Olsen-selskapet JIO Holding og Møre og Romsdal Såkornfond eier hvert 20,5 prosent av aksjene.
Selskapet har spesialisert seg på rednings- og patruljebåter, og har gradvis fått større innpass på forsvarsmarkedet.
- Det er ett at de markedene der vi ser størst potensiale for vekst, sier daglig leder Peder R. Myklebust.
I fjor passerte forsvarsmarkedet halvparten av omsetningen, og går det som Myklebust venter blir forsvarsmarkedet enda viktigere for bedriften fremover.
Motvirker fallet i offshore
Bedriften har en ordereserve på rundt 350 milioner kroner. Det er på det nivået der bør være, mener Myklebust. Ordrereserven utgjør mer enn ett års omsetning og består av oppdrag helt frem til 2017.I år utgjør båter til oljebransjen en stor andel av ordrereserven, men både i 2016 og 2017 venter Myklebust at det kommer færre ordrer fra oljebransjen.
Større ordrer fra forsvarsmarkedet - medregnet båter til kystvakt og redningstjenester - og flere ordrer på spesialiserte arbeidsbåter, gjør at han likevel budsjetterer med vekst i driftsinntektene både i 2015 og 2016.
Flere land
Maritime Partner har levert til forsvaret (medregnet kystvakt og redningstjenester) i Norge, Sverige, Færøyane, Island og Algerie.Myklebust venter videre vekst i forsvarsmarkedet, blant annt fordi bedriften nå begynner å profitere på at den har bygge opp et godt rykte og er blitt mer kjent.
At forholdet mellom Russland og Vesten er blitt kaldere legger restriksjoner på hvem som kan være kunder, men åpner også opp nye muligheter, slik Myklebust ser det. Grunnen er at flere land satser på å bygge opp enheter med spesialsoldater, som blant annet blir utstyrt med båter av den typen Maritime Partner leverer.
Øker lønnsomheten
Regnskapet for 2014 er ikke helt ferdig, men de forløpige tallen viser at driftsinntekten har økt fra 285 millioner kroner i 2013 til rundt 310 millioner i 2014. Resultatet før skatt økte fra 6,6 millioner til rundt 15 millioner kroner.Maritime Partner ble etablert i 1994. Produksjonen foregår både hos underleverandører i utlandet og i Breivika i Ålesund. Selskapet har over 50 ansatte.
Peder Myklebust, John I. Olsen-selskapet JIO Holding og Møre og Romsdal Såkornfond eier hvert 20,5 prosent av aksjene.
Det er ett at de markedene der vi ser størst potensiale for vekst
Publisert: 09.03.2015 10:01
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:42