NHO-direktør Torill Ytreberg i Møre og Romsdal liker ikke forslaget til Sylvi Listhaug (Frp) om å utrede alternativ kryssing av Romsdalsfjorden for ferjefri E39.
– Det er ikke sånn at disse pengene blir satt på bok. Hvis det skal utredes på nytt, tar det veldig mange år og Møre og Romsdal kommer langt bak i køen på samferdselsmidlene. Det kan vi ikke akseptere, sier NHO-direktøren til .
I praksis betyr det en utredning av Romsdalsaksen, som kan bli rimeligere å bygge. Listhaug medgir at hun dermed går mot sin egen regjering.
– Ja. Møreaksen ligger fast i Nasjonal transportplan nå, men Frp i Møre og Romsdal mener at vi bør utrede et alternativ. Det vil bli bedre trafikksikkerhet, vi slipper disse forferdelige undersjøiske tunnelene og vi får ned prisen folk må betale, sa hun til avisen.
Valget av Møreaksen som trase for en kommende ferjefri E39, har vært omstridt i store deler av fylket. Blant andre fylkespolitiker Frank Sve fra Frp mener det er tid til en omkamp om trasevalget.
Prosjektet ligger inne som en del av for perioden 2018–2029, men spesielt tunnelalternativet har møtt motstand.
Også Senterpartiet og Arbeiderpartiet reagerer skarpt på utspillet fra Listhaug. Else-May Botten Norderhus (Ap) frykter en omkamp kan sette veiplanene i fylket flere tiår tilbake.
– Vi vet det er en nasjonal kamp om midlene til slike prosjekter. Dette er ikke en lokalkamp. Alternativene er fergefritt med Møreaksen eller ferge til evig tid, sa stortingsrepresentanten fra Møre og Romsdal til .
– Det er ikke sånn at disse pengene blir satt på bok. Hvis det skal utredes på nytt, tar det veldig mange år og Møre og Romsdal kommer langt bak i køen på samferdselsmidlene. Det kan vi ikke akseptere, sier NHO-direktøren til .
Går mot egen regjering
Gjennom et intervju med i helga, tok Listhaug til orde for å utrede et alternativ til Møreaksen, som ligger inne i den gjeldende transportplanen fra regjeringen.I praksis betyr det en utredning av Romsdalsaksen, som kan bli rimeligere å bygge. Listhaug medgir at hun dermed går mot sin egen regjering.
– Ja. Møreaksen ligger fast i Nasjonal transportplan nå, men Frp i Møre og Romsdal mener at vi bør utrede et alternativ. Det vil bli bedre trafikksikkerhet, vi slipper disse forferdelige undersjøiske tunnelene og vi får ned prisen folk må betale, sa hun til avisen.
Valget av Møreaksen som trase for en kommende ferjefri E39, har vært omstridt i store deler av fylket. Blant andre fylkespolitiker Frank Sve fra Frp mener det er tid til en omkamp om trasevalget.
Les også:
Omstridt trasevalg
Kryssing av Romsdalsfjorden er et ledd i storprosjektet med ferjefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim. Møreaksen omfatter en 16 kilometer lang undersjøisk tunnel, i tillegg til en to kilometer lang hengebro på strekningen.Prosjektet ligger inne som en del av for perioden 2018–2029, men spesielt tunnelalternativet har møtt motstand.
Også Senterpartiet og Arbeiderpartiet reagerer skarpt på utspillet fra Listhaug. Else-May Botten Norderhus (Ap) frykter en omkamp kan sette veiplanene i fylket flere tiår tilbake.
– Vi vet det er en nasjonal kamp om midlene til slike prosjekter. Dette er ikke en lokalkamp. Alternativene er fergefritt med Møreaksen eller ferge til evig tid, sa stortingsrepresentanten fra Møre og Romsdal til .
Les også:
Publisert: 12.08.2019 09:07
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:38