Norwind
HAVVIND: Norwind Offshore-kontrakt for Kongsberg Maritime. Skisse: Vard
Nytt

Får magnet-thrustere fra Ulsteinvik

Ålesund-selskapet Norwind Offshore satser på miljøteknologi fra Kongsberg Maritime.

17.01.2022

Norwind Offshore skal ha permanente magnet-thrustere fra Kongsberg på sine to havvindskip som skal bygges hos Vard.

Det opplyser Kongsberg Maritime i en pressemelding mandag.

Ved bruk av permanent magnet-thrustere (PM-thruster) er det et elektrisk magnetfelt som genererer rotasjon rundt ytterkanten av propellbladene. På konvensjonelle thrustere er det derimot propellen drevet av en aksling tilkoblet en ekstern motor.

- Vil lønne seg
Magnet-thrusterne er en del dyrere enn konvensjonelle thrustere.

Vi investerer i denne teknologien i trygg forvissning om at det vil lønne seg på sikt. Driftskostnadene våre blir betraktelig redusert i forhold til om vi hadde installert konvensjonell thrustere og det samme skjer med miljøavtrykket.

- Det gir oss skip som er konstruert for fremtidige avanserte maritime operasjonen knyttet til offshore havvindparker, sier adm. dir. Svein Leon Aure i Norwind Offshore, i pressemeldingen.

Rem-kontrakt
Dette er den andre kontrakten av denne størrelsen på PM-thrustere til offshore vind-markedet på kort tid for Kongsberg Maritime. Fra før står Rem offshore under bygging hos Vard på kundelisten.

Begge disse kundene har ambisjoner i havvind-markedet og velger løsninger der miljøhensyn og langsiktig satsing går hånd i hånd.

- At to rederier på Sunnmøre satser på PM-teknologien er dessuten viktig for vår videre satsing, sier Ottar Ristesund, leder for Sales Propulsion & Engines i Kongsberg Maritime.

(saka held fram under)

Kongsberg maritime per vidar kjølmoen foto marius 11
ULSTEINVIK: Her får Ap sin næringspolitiske talsperson Per Vidar Kjølmoen forklart korleis thrustarane fungerer av plassjef Dag Skarbøvik under eit besøk i fjor. Foto: Marius Rosbach

To opsjoner
Norwind Offshore vil få levert en pakke med to PM hovedpropeller og to PM tunnel thrustere for hvert skip.

I tillegg omfatter ordren en swing-up thruster per skip.

Det første av de to nye fartøyene er planlagt levert fra Vard i andre kvartal 2023, det andre i tredje kvartal 2024. Verftet har opsjon på bygging av ytterligere to fartøy av samme design.

Bak Norwind Offshore står tidligere Farstad Shipping-eier Sverre Andreas Farstad og sønnen Sverre Olav Farstad.

Det samme med Volstad Shipping-reder Eivind Volstad og sønnen Espen Volstad, samt Maren Kleven Fox og Magnus Kleven, som er barna til Bunker Oil-eier Jan Magnus Kleven.

Publisert: 17.01.2022 13:39

Sist oppdatert: 17.01.2022 14:14

Mer om