Gir tre anbefalinger til hvordan Norge kan bli bedre paa eksport
EKSPORT: Ekornes er blant bedriftene på Nordvestlandet som selger mange av sine varer til utlandet. Sveinung Fjose (innfelt) la onsdag fram en rapport som viser hvordan flere kan lykkes med eksport. 
Nytt

Gir tre anbefalinger til hvordan Norge kan bli bedre på eksport

Menon Economics-rapport peker på muligheter til å ta igjen nabolandene.

Marius Rosbach
19.08.2020

Onsdag ble Menon Economics-rapporten «Kan Norge tette eksportgapet?» lagt fram under en digital konferanse i regi av Eksportkreditt Norge.

Noe av den store utfordringen for Norge, er utsiktene for at den norske handelsbalansen blir dårligere som følge av nedgang i olje- og gass. Eksporten fra andre næringer må derfor øke framover. Samtidig har norske bedrifter de siste årene gjort det betydelig dårligere i utlandet, enn kollegene i Sverige og Danmark.

I rapporten kommer Sveinung Fjose med tre anbefalinger til hvordan Norge kan gjøre det bedre på eksport.

  • Norges ambisjonsnivå må bli høyere og løftes politisk.
  • Norske eksportbedrifter må ha like gode virkemidler som i nabolandene, og finanseringstilbudet bør utvides.
  • Innsatsen hos myndighetene må gjøres med en mer enhetlig organisasjon, og næringslivet må trekkes med.

Tok grep etter finanskrisa
De siste 20 årene har Norge vært den store taperen på markedsandeler i verden. Fjose påpekte at noe av bakgrunnen var at verdensøkonomien hadde blitt større, og at krona hadde svekket seg.

Norge har likevel gjort det langt dårligere enn Sverige og Danmark i samme periode, og Fjose mener noe av årsaken er å finne i hvordan våre naboland reagerte på finanskrisen.

– Da gikk utenrikstjenestene i disse landene fra å være døråpnere – altså at de satt på kontorene og ventet på henvendelser – til å være speidere, fortalte Menon-forskeren.

Les også: Møbelbygda treng fleire bein å stå på

Reve: – Norge har framleis eit problem

Tyngdepunkt flyttet sør- og østover
Bakgrunnen var at svenskene og danskene så at mulighetene for vekst var dårligere i EU-området – et marked som er det absolutt viktigste for norsk eksport. Derfor gikk nabolandene våre aktivt ut for å finne nye marked.

Fjose mener at de har tatt mer hensyn til «selvfølgeligheter» - nemlig at tyngdepunktet i verdensøkonomien har flyttet seg sør- og østover.

– Å lykkes i India, Bangladesh og Uganda krever en annen måte å jobbe på, som Sverige og Danmark har tatt hensyn til, la han til.

I Norge er det de fire store - olje- og gass, maritim industri, prosessindustri og sjømat – som står for det meste av eksporten.

– Utenom disse er det lav vekst i eksporten fra Norge. Her skiller vi oss fra Sverige og Danmark som har vekst i eksporten i andre næringer, og hvor det også er vekst i eksporten fra små og mellomstore bedrifter, la Fjose til.

Les hele rapporten her (lenke til pdf-fil)

– Trenger flere bein å stå på
Næringsminister Iselin Nybø kommenterte rapporten i sitt åpningsinnlegg. Hun mente Norge også hadde fått gode resultater de siste årene, men erkjente at det var rom for forbedringer.

– Hvis noe, så har krisa illustrert at vi trenger flere bein å stå på. Velferden vår er helt avhengig fra flere næringer eksportere mer enn ide gjør i dag. Da er det avgjørende å jobbe sammen. Dere må selv ta ansvar for å utvikle konkurransedyktige varer og tjenester, sa hun og viste til eksportbedriftene.

Nybø vist til at regjeringa har hatt en gjennomgang av virkemiddelapparatet og at de jobbet med en handlingsplan for økt eksport.

Les også: 20 milliardar til eksportørane i revidert

Analyse: Ein rett Vestre

Mener næringslivet bør satse på «Made in Norway»


Å lykkes i India, Bangladesh og Uganda krever en annen måte å jobbe på, som Sverige og Danmark har tatt hensyn til

Publisert: 19.08.2020 11:04

Sist oppdatert: 02.06.2021 00:34