God vekst for ungt innholdsbyrå
Øker inntektene fra hver sin kant av landet - og har vokst fra to til tre.
Innholdsbyrået Takk For Sist ble starta opp av Ida Solem og Sara Strand midt under pandemien – fra to forskjellige byer. I dag kan de konstatere at selskapet er i siget og at forretningsmodellen fungerer godt.
– Vi bruker mange digitale verktøy uansett som vi samarbeider ekstern eller internt, så avstanden er ingen utfordring. Det blir mange videomøter og meldinger på Slack, også reiser vi litt mellom lokasjonene, forteller Sara Strand til NETT NO.
Hun har base i Ålesund, mens Solem bor i Oslo. I fjor sommer fikk de også med seg Annelen Brastad på laget som også jobber fra Oslo.
Solid økning i inntektene
Takk For Sist økte inntektene i fjor med om lag en tredel, og endte med en omsetning på 2,7 millioner kroner. Resultatet endte også i pluss (se tabell under).
Spesielt siste halvåret var godt, og gjorde at de gikk for nyansettelse.
– Vi opplever at det er stor interesse for våre tjenester i markedet, og er veldig fornøyd med hva vi har klart å få til de to første åra med å reindyrke oss som innholdsleverandør, forteller Strand.
Takk For Sist Studio | |||
Årsresultat (i mill kr) | 2022 | 2021 | |
Driftsinntekter | 2,7 | 2,0 | |
Driftsresultat | 0,25 | 0,34 | |
Resultat før skatt | 0,25 | 0,34 |
Mer usikre tider har endra kommunikasjonen
Selskap som Vard, Exotek og Sparebanken Møre er på kundelista sammen med elektrogrossisten Berggård Amundsen og Oslo Pix Filmfestival.
Strand forteller at de har opplevd lite svingninger i egen oppdragsmengde som følge av mer usikre økonomiske tider, selv om inngangen på året har vært litt roligere enn vanlig.
– Men det har påvirket måten vi kommuniserer på vegne av selskapene vi jobber for i enkelte tilfeller, sier hun.
E11/S2 Anne Birte Bjørdal Hanken og Jan-Tore Holen om gründerlivet, oppstart og vekst.
Flere tar innholdsproduksjon på alvor
Målet til det unge selskapet er å lage innhold som folk snakker om. Oppdragene kan være alt fra annonsetekster og artikler til nettsider, til drift av Linkedin-kanaler, eller andre sosiale media.
Tradisjonelt har mange selskap på Nordvestlandet hatt egen innholdsproduksjon, men Strand merker at det endrer seg.
– Flere bedrifter tar produksjon av innhold på alvor. Vi opplever også en økning når det kommer til strategiprosesser hvor vi definerer stemmen til et selskap, sier Strand.
Hun og Solem eier halvparten hver av selskapet som har adresse på Pir Cowork i Ålesund.
Publisert: 17.03.2023 05:00
Sist oppdatert: 17.03.2023 12:10