Credo Partners vil være en aktiv majoritetseier og fokuserer på små og mellomstore bedrifter med en omsetning mellom 100 og 500 millioner kroner.
Her i regionen er de inne i Optimar (siden 2012) og Varier (siden 2006). Tidligere har de også vært inne i Fora Form og Dooria (opphav Sogn og Fjordane), men har nå solgt seg ut.
- Optimar holder på å bli en suksess, vi er stolt av hvordan de utvikler seg. De er tydelige, innovative, flinke og anerkjent ute i verden. De vokser både geografisk og innen akvakultur, dette tegner bra, sier seniorpartner Wilhelm Mohn i Credo Partners.
Les også:
Les også relaterte saker til selskapene i fanen ved siden av/under.
For at Credo skal gå inn, må bedriftene må ha et betydelig potensial for økt verdiskaping.
- Mange bedrifter har en sterk markedsposisjon i attraktive nisjer, men mangler erfaring, kompetanse og ressurser til å utvikle seg til en større og mer profesjonell virksomhet. Her kan vi bidra; vi posisjonerer, strukturerer og bygger selskap, sier han.
Les også:
Mohn etablerte Credo Partners i 2003, et selskap som nå har sju ansatte og et betydelig nettverk. Onsdag var han i Ålesund og foredro om private equity i et arrangement i regi av Styreakademiet Sunnmøre.
- Jeg opplever at her er en unik gründer- og iverksetterånd. Eiere og ledelse er villig til å ta risiko, de er konkurranseorientert og globalt orientert. Dette liker vi godt. Hele vår eksponering mot næringslivet her har vært en veldig ok reise.
Nå snuser de også på å gjøre investeringer i flere selskap på Sunnmøre.
- Vi er veldig interessert i å gjøre flere investeringer her, det er denne regionen som vi har mest forkjærlighet for i hele Norge. Derfor vurderer vi nå flere investeringer, og vi har dialog med flere selskap. Det kan derfor bli flere investeringer her i inneværende år.
Det er et trangt nåløye å komme gjennom dersom man skal ha Credo med på eiersiden.
- Vi vurderer i snitt 1,5 selskap pr. uke, men investerer typisk bare i ett eller to selskap i året. I fjor gjorde vi tre investeringer, det er den høyeste investeringstakten vi har hatt. Da investerte vi 220 millioner kroner i egenkapital.
Han har også betydelig styreerfaring, og sitter i alle eller mange av styrene som Credo er inne i.
- Vi kan jo ikke sitte i baksetet. Jeg er forøvrig opptatt av eierskap. Jeg mener at eiere må gjøre seg fortjent til eierskap, og der de må tenke over hva de kan bidra med overfor bedriften. Eiere må tjene bedriften, ikke omvendt. Da er man på overtid som eier. Man kan ikke tenke at dette har jeg alltid eid, og skal alltid eie.
- Jeg har veldig respekt for Rune Stokke og hvordan han tenkte da de solgte selskapet. Han var ydmyk, han satte selskapet først og tenkte på hvordan Stokke kunne få best mulige forutsetninger for å utvikle seg videre. De nye eierne hadde betydelig med penger til å kunne investere i USA, til online-satsing og til kunne gå inn i det asiatiske markedet. I så måte er Rune Stokke et godt eksempel på hvordan eiere bør tenke og hvordan de skal tjene bedriften.
Les også:
- Må ha en tydelig plan og vite hvor man vil. I tillegg må man legge inn ordentlig med ressurser og følge opp at alt fungerer. Skal bedrifter vokse, må man finne flaskehalsene i framtida, det krever et godt blikk. Hva må vi gjøre i dag for å unngå flaskehalser innen ledelse, logistikk, salg, etc i framtida? Man må deretter etablere en struktur i forhold til hvor selskapet skal være om fem år eksempelvis.
Mål og ambisjoner skal være realistiske og fornuftige, men slik at man har noe å strekke seg etter.
- Når bedrifter organisk vokser mer enn 15 prosent årlig, begynner det gjerne å knake. Da strekker man alt, og det går en grense for hvor raskt en bedrift kan vokse på en sunn måte.
Credo kan også gå inn i selskap som står foran fusjoner, oppkjøp, generasjonsskifte eller strategisk reposisjonering.
- Vi kan skape verdi ved å sette fokuserte mål, bygge skalerbare system og organisasjoner og sikre effektiv styring av selskapet. Vi vil også ha en daglig leder som både vil og kan, det må vi være helt trygg på. I tillegg ønsker vi at toppledelsen skal være med å investere, understreker han.
I små og mellomstore bedrifter, er nøkkelpersoner kritiske for bedriftens suksess. For å skape økte verdier, må det være et tett samarbeid mellom ledelse, styre og eiere.
- Vi ønsker derfor et partnerskap med ledelse og eiere, og der vi typisk er inne med 51 prosent på eiersiden og de med 49 prosent. Små og mellomstore bedrifter har gjerne måtte holde tilbake på investeringer. Når vi går inn, får eierne penger på bordet. Men i tillegg investerer vi og legger penger på bordet til kostnader i selskapet.
De er inne typisk i fem år, men det kan også være kortere eller betydelig lengre.
Credo-teamet investerer også alltid selv i hvert porteføljeselskap.
- Vi har god og tett dialog med investorene, og partnerskap gjelder også våre investorer. Vi er også alltid åpne for flere investorer, men er selektive. Vi ønsker å ha med folk som selv har interesse og erfaring med bedriftsutvikling, som har ideer og kan bidra. Vi er ikke ute etter bare penger.
Investorene er gjerne velstående individer og familier og som typisk investerer fra 1-10 millioner kroner pr. selskap/investeringscase.
I tillegg til Credos egne folk og investorer, benytter de seg av et nettverk av industrielle rådgivere med solid erfaring fra toppledelse. Disse bidrar både som styremedlemmer og sparringspartnere for ledelsen i selskapene.
Les også:
- Vi er stolt over utviklingen vi fikk til i Fora Form. Selskapet fikk en veldig god lønnsomhetsutvikling og der vi klarte å bygge en god modell. Vi fikk godt betalt for salget og der selskapet ble høyt verdsatt. De satser også videre i Ørsta.
Varier er et selskap som de fortsatt er inne i.
- Varier utvikler seg veldig bra nå. Det er et case som har tatt ganske lang tid å utvikle. Der har det handlet om å finne ut hva kjernen i Varier er. Det startet med å utvikle designmøbler, men det er et marked med stor konkurranse. Nå er strategien dreiet tilbake til movement, altså helse- og ergonomi i møblene. Dette er en nisje som kan utvikles til å dekke et globalt marked, og det er nå stor vekst i USA og Europa.
Les også:
- Dooria-caset er det vanskeligste vi har gjort. Selskapet tapte 60 mill i året da vi gikk inn. Senere ble det stabilisert. Men på grunn av negativ markedsutvikling i Sverige klarte vi likevel ikke å skape positive verdier i selskapet, og endte med å selge det med et lite tap. At vi klarte det, er vi likevel stolte av, da dette kunne gått mye verre gitt den markedsutviklinga selskapet stod overfor.
- Å ta risiko og drive med investeringer og bedriftsutvikling gjennom Credo, er spennende. Vi blir selvfølgelig både stolte og fortvilte noen ganger. Ekstra stolte blir vi når vi får til transformasjonen av et selskap, noen anerkjenner det gjennom et kjøp og bedriften trygt kan leve videre, sier Mohn.
Her i regionen er de inne i Optimar (siden 2012) og Varier (siden 2006). Tidligere har de også vært inne i Fora Form og Dooria (opphav Sogn og Fjordane), men har nå solgt seg ut.
- Optimar holder på å bli en suksess, vi er stolt av hvordan de utvikler seg. De er tydelige, innovative, flinke og anerkjent ute i verden. De vokser både geografisk og innen akvakultur, dette tegner bra, sier seniorpartner Wilhelm Mohn i Credo Partners.
Les også:
Les også relaterte saker til selskapene i fanen ved siden av/under.
For at Credo skal gå inn, må bedriftene må ha et betydelig potensial for økt verdiskaping.
- Mange bedrifter har en sterk markedsposisjon i attraktive nisjer, men mangler erfaring, kompetanse og ressurser til å utvikle seg til en større og mer profesjonell virksomhet. Her kan vi bidra; vi posisjonerer, strukturerer og bygger selskap, sier han.
Les også:
Mohn etablerte Credo Partners i 2003, et selskap som nå har sju ansatte og et betydelig nettverk. Onsdag var han i Ålesund og foredro om private equity i et arrangement i regi av Styreakademiet Sunnmøre.
Gjør gjerne flere investeringer her
De har stor respekt for næringslivet på Sunnmøre.- Jeg opplever at her er en unik gründer- og iverksetterånd. Eiere og ledelse er villig til å ta risiko, de er konkurranseorientert og globalt orientert. Dette liker vi godt. Hele vår eksponering mot næringslivet her har vært en veldig ok reise.
Nå snuser de også på å gjøre investeringer i flere selskap på Sunnmøre.
- Vi er veldig interessert i å gjøre flere investeringer her, det er denne regionen som vi har mest forkjærlighet for i hele Norge. Derfor vurderer vi nå flere investeringer, og vi har dialog med flere selskap. Det kan derfor bli flere investeringer her i inneværende år.
Det er et trangt nåløye å komme gjennom dersom man skal ha Credo med på eiersiden.
- Vi vurderer i snitt 1,5 selskap pr. uke, men investerer typisk bare i ett eller to selskap i året. I fjor gjorde vi tre investeringer, det er den høyeste investeringstakten vi har hatt. Da investerte vi 220 millioner kroner i egenkapital.
Opptatt av godt eierskap
Mohn har en solid bakgrunn, med utdannelse fra NHH og en MBA fra Insead. Han har betydelig industriell og internasjonal erfaring og har vært mange år i McKinsey, både som partner og leder av Oslo-kontoret.Han har også betydelig styreerfaring, og sitter i alle eller mange av styrene som Credo er inne i.
- Vi kan jo ikke sitte i baksetet. Jeg er forøvrig opptatt av eierskap. Jeg mener at eiere må gjøre seg fortjent til eierskap, og der de må tenke over hva de kan bidra med overfor bedriften. Eiere må tjene bedriften, ikke omvendt. Da er man på overtid som eier. Man kan ikke tenke at dette har jeg alltid eid, og skal alltid eie.
Rune Stokke godt eksempel på god eier
Privat var Mohn også styreleder i Stokke gjennom flere år, inkludert da Stokke-familien solgte Stokke på tampen av 2013.- Jeg har veldig respekt for Rune Stokke og hvordan han tenkte da de solgte selskapet. Han var ydmyk, han satte selskapet først og tenkte på hvordan Stokke kunne få best mulige forutsetninger for å utvikle seg videre. De nye eierne hadde betydelig med penger til å kunne investere i USA, til online-satsing og til kunne gå inn i det asiatiske markedet. I så måte er Rune Stokke et godt eksempel på hvordan eiere bør tenke og hvordan de skal tjene bedriften.
Les også:
Tydelig plan og tilstrekkelig med ressurser
Når Credo investerer i selskaper, ønsker de å tilføre selskapene ressurser, kompetanse, kapital, ideer og prosjektlederskap.- Må ha en tydelig plan og vite hvor man vil. I tillegg må man legge inn ordentlig med ressurser og følge opp at alt fungerer. Skal bedrifter vokse, må man finne flaskehalsene i framtida, det krever et godt blikk. Hva må vi gjøre i dag for å unngå flaskehalser innen ledelse, logistikk, salg, etc i framtida? Man må deretter etablere en struktur i forhold til hvor selskapet skal være om fem år eksempelvis.
Mål og ambisjoner skal være realistiske og fornuftige, men slik at man har noe å strekke seg etter.
- Når bedrifter organisk vokser mer enn 15 prosent årlig, begynner det gjerne å knake. Da strekker man alt, og det går en grense for hvor raskt en bedrift kan vokse på en sunn måte.
Credo kan også gå inn i selskap som står foran fusjoner, oppkjøp, generasjonsskifte eller strategisk reposisjonering.
Vil være aktiv majoritetseier, men i samarbeid
De arbeider sammen med eksisterende eierne og ledelse for å realisere potensialet til bedriften.- Vi kan skape verdi ved å sette fokuserte mål, bygge skalerbare system og organisasjoner og sikre effektiv styring av selskapet. Vi vil også ha en daglig leder som både vil og kan, det må vi være helt trygg på. I tillegg ønsker vi at toppledelsen skal være med å investere, understreker han.
I små og mellomstore bedrifter, er nøkkelpersoner kritiske for bedriftens suksess. For å skape økte verdier, må det være et tett samarbeid mellom ledelse, styre og eiere.
- Vi ønsker derfor et partnerskap med ledelse og eiere, og der vi typisk er inne med 51 prosent på eiersiden og de med 49 prosent. Små og mellomstore bedrifter har gjerne måtte holde tilbake på investeringer. Når vi går inn, får eierne penger på bordet. Men i tillegg investerer vi og legger penger på bordet til kostnader i selskapet.
De er inne typisk i fem år, men det kan også være kortere eller betydelig lengre.
Credo-teamet investerer også alltid selv i hvert porteføljeselskap.
Samarbeid med investorer
Credo har en solid base av investorer med relevant ekspertise og nettverk.- Vi har god og tett dialog med investorene, og partnerskap gjelder også våre investorer. Vi er også alltid åpne for flere investorer, men er selektive. Vi ønsker å ha med folk som selv har interesse og erfaring med bedriftsutvikling, som har ideer og kan bidra. Vi er ikke ute etter bare penger.
Investorene er gjerne velstående individer og familier og som typisk investerer fra 1-10 millioner kroner pr. selskap/investeringscase.
I tillegg til Credos egne folk og investorer, benytter de seg av et nettverk av industrielle rådgivere med solid erfaring fra toppledelse. Disse bidrar både som styremedlemmer og sparringspartnere for ledelsen i selskapene.
Stolt over flere investeringer i regionen
Credo solgte Fora Form i 2013 til svenske Lammhults etter å ha vært inne på eiersiden siden 2007.Les også:
- Vi er stolt over utviklingen vi fikk til i Fora Form. Selskapet fikk en veldig god lønnsomhetsutvikling og der vi klarte å bygge en god modell. Vi fikk godt betalt for salget og der selskapet ble høyt verdsatt. De satser også videre i Ørsta.
Varier er et selskap som de fortsatt er inne i.
- Varier utvikler seg veldig bra nå. Det er et case som har tatt ganske lang tid å utvikle. Der har det handlet om å finne ut hva kjernen i Varier er. Det startet med å utvikle designmøbler, men det er et marked med stor konkurranse. Nå er strategien dreiet tilbake til movement, altså helse- og ergonomi i møblene. Dette er en nisje som kan utvikles til å dekke et globalt marked, og det er nå stor vekst i USA og Europa.
Les også:
Dooria vanskeligste caset noen gang
I 2015 solgte de seg ut av problembarnet Dooria etter å ha vært inne siden 2010.- Dooria-caset er det vanskeligste vi har gjort. Selskapet tapte 60 mill i året da vi gikk inn. Senere ble det stabilisert. Men på grunn av negativ markedsutvikling i Sverige klarte vi likevel ikke å skape positive verdier i selskapet, og endte med å selge det med et lite tap. At vi klarte det, er vi likevel stolte av, da dette kunne gått mye verre gitt den markedsutviklinga selskapet stod overfor.
- Å ta risiko og drive med investeringer og bedriftsutvikling gjennom Credo, er spennende. Vi blir selvfølgelig både stolte og fortvilte noen ganger. Ekstra stolte blir vi når vi får til transformasjonen av et selskap, noen anerkjenner det gjennom et kjøp og bedriften trygt kan leve videre, sier Mohn.
Jeg mener at eiere må gjøre seg fortjent til eierskap, og der de må tenke over hva de kan bidra med overfor bedriften. Eiere må tjene bedriften, ikke omvendt
Publisert: 28.01.2017 06:00
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:05