Nytt
Har kommet lengst med prosjekt for hydrogen til havbruk
Fiskerstrand verft er involvert i flere hydrogenprosjekt og Knut Flakk vil gjerne bygge flere anlegg for hydrogen langs kysten.
Marius Rosbach
19.05.2020
Rolf Fiskerstrand og Fiskerstrand verft jobber parallelt med flere prosjekt hvor de håper å ta i bruk hydrogen for framdrift på fartøy. Det var temaet da rederiforbundet hadde innslag fra Fiskerstrand verft i forbindelse med at mandag.
Fiskerstrand forteller at det prosjektet som ligger best an til å bli realisert først, er innen fiskeoppdrett.
– Vi jobber med et havbruksprosjekt her lokalt som vi foreløpig ikke kan si så mye om, forteller Fiskerstrand til NETT NO.
Han kan si såpass at det dreier seg om å bruke hydrogen kombinert med batteri for framdrift på fartøy.
– Det er også mye innovasjon ellers i dette prosjektet.
– Men det er viktig at myndighetene ikke firer på kravene om utslipp. Om du ser på utviklingen av ferjeflåten, og omstilling til grønn teknologi der, så skjedde det på grunn av kravene fra myndighetene – selv om det i utgangspunktet virket å være vanskelig, påpeker Fiskerstrand.
Han er derfor ikke begeistret for at det nå sås tvil om kravene om nullutslipp i verdensarvfjordene fra 2026.
– Ikke slipp opp på kravene, iallfall ikke så lenge det er realistisk teknologisk, er budskapet fra verftveteranen.
– Vi må starte med Hellesylt og sørge for at det kommer opp og står. Men vi ser også for oss at det skal utvikles lignende produksjonsanlegg langs kysten - og vi ønsker å være med på det, forteller Flakk til NETT NO.
Han påpeker at det er viktig å få infrastruktur på plass som dekker hele kysten slik at det blir mulig å bunkre hydrogen hele veien.
Flakk mener det ikke betyr så mye i praksis og at det kan ha vært en fordel.
– Da får man avklart en del ting som ikke var så tydelig i den innledende runden. Blant annet er det viktig at man ikke må bruke gamle ferjeleier fra 1970-tallet, når det kommer nye moderne ferjer med nullutslipp. Det ser ut til at det også faller på plass, forteller han.
Han påpeker også at selve drifta av ferjer med nullutslipp, bare et forskjøvet med tre måneder. Den opprinnelige planen var at det skulle være innført seinest ved utgangen av 2023, mens det nå er skjøvet til 1. april 2024.
Har kommet lengst med havbrukprosjekt
Det ene hydrogenprosjektet dreier seg om kystfrakt i Oslofjorden, hvor de undersøker om det er mulig å bygge om til hydrogendrift og det andre er hydrogenferje på Hellesylt-Geiranger, i samarbeid med Knut Flakk og Norwegian Hydrogen.Fiskerstrand forteller at det prosjektet som ligger best an til å bli realisert først, er innen fiskeoppdrett.
– Vi jobber med et havbruksprosjekt her lokalt som vi foreløpig ikke kan si så mye om, forteller Fiskerstrand til NETT NO.
Han kan si såpass at det dreier seg om å bruke hydrogen kombinert med batteri for framdrift på fartøy.
– Det er også mye innovasjon ellers i dette prosjektet.
– Ikke slipp opp på kravene
Fiskerstrand har i flere år jobbet med å utvikle hydrogendrift for skipsfarten, og optimisten i ham mener det er mulig å realisere mot slutten av neste år – eller første halvdel i 2022.– Men det er viktig at myndighetene ikke firer på kravene om utslipp. Om du ser på utviklingen av ferjeflåten, og omstilling til grønn teknologi der, så skjedde det på grunn av kravene fra myndighetene – selv om det i utgangspunktet virket å være vanskelig, påpeker Fiskerstrand.
Han er derfor ikke begeistret for at det nå sås tvil om kravene om nullutslipp i verdensarvfjordene fra 2026.
– Ikke slipp opp på kravene, iallfall ikke så lenge det er realistisk teknologisk, er budskapet fra verftveteranen.
Les også:
Flakk vil være med på flere anlegg
Knut Flakk sitt arbeid med å lage et anlegg som blant annet skal , er mye omtalt. Men Flakk forteller at de ikke vil nøye seg med dette prosjektet.– Vi må starte med Hellesylt og sørge for at det kommer opp og står. Men vi ser også for oss at det skal utvikles lignende produksjonsanlegg langs kysten - og vi ønsker å være med på det, forteller Flakk til NETT NO.
Han påpeker at det er viktig å få infrastruktur på plass som dekker hele kysten slik at det blir mulig å bunkre hydrogen hele veien.
Geiranger-anbud utsatt
Nylig utsatte Møre og Romsdal fylkeskommune det nye anbudet med turistferja fra Hellesylt til Geiranger til 2024.Flakk mener det ikke betyr så mye i praksis og at det kan ha vært en fordel.
– Da får man avklart en del ting som ikke var så tydelig i den innledende runden. Blant annet er det viktig at man ikke må bruke gamle ferjeleier fra 1970-tallet, når det kommer nye moderne ferjer med nullutslipp. Det ser ut til at det også faller på plass, forteller han.
Han påpeker også at selve drifta av ferjer med nullutslipp, bare et forskjøvet med tre måneder. Den opprinnelige planen var at det skulle være innført seinest ved utgangen av 2023, mens det nå er skjøvet til 1. april 2024.
Les også:
Publisert: 19.05.2020 01:01
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:57