Nytt
Har store globale ambisjoner
It- og oppstartsselskapet Zegeba i Ålesund har allerede fått tunge navn på kundelista. De vil bli en global aktør på effektiv digitalisering.
Kristin Vidhammer
13.12.2016
Zegeba i Ålesund har utviklet ny teknologi som skal gjøre datafangst og håndtering av data lettere og mer effektiv. De digitaliserer data fra skjema, sjekklister og rapporter, og løsningene kan brukes på web, mobile plattformer og også offline.
Eksempelvis ønsker Zegeba å gjøre arbeidsdagen til teknikere, entreprenører og servicepersonell på inspeksjoner lettere. I stedet for å fylle ut inspeksjonsrapporter og skjema på papir, og deretter legge datene inn i databaser, kan Zegeba tilby en løsning der dataene ute på inspeksjonen kan legges rett inn på en Ipad eller mobil.
Les også:
Hun er lidenskapelig opptatt av teknologi og har lang erfaring med produkt- og forretningsutvikling, markedsføring og internasjonalisering. Sammen setter de nå i gang med salgs- og markedsaktiviteter for å etablere seg som en global aktør på effektiv digitalisering.
Klungsøyr jobber med en doktorgrad rundt open source teknologi og har tidligere ledet store forskningsprosjekter ved Universitetet i Bergen. Han etablerte Zegeba sammen med Andrè B. Valvik i 2014, men de har jobbet med å utvikle ligende løsninger siden 2001 og erfaringene derfra har dannet grunnlaget for utviklingen av Zegaba som startet i 2012.
Selskapet er en inkubatorbedrift hos ÅKP (Ålesund Kunnskapspark).
- Det er stor interesse for teknologien til Zegeba. Så langt har vi hatt mest fokus på å utvikle teknologien, men nå står selskapet foran en kommersialiseringsfase og der vi fokuserer mer på salg og tilstedeværelse i markedet. Spesielt i disse tider med nedskjæringer og kostnadskutt innen flere bransjer, blir det viktig med ny teknologi som kan bidra til å digitalisere og effektivisere arbeidsplasser, sier Klungsøyr og Skarmyr.
Mange organisasjoner har et ønske om å digitalisere papirskjemaer de har eller modernisere utdaterte systemer slik at de kan jobbe mer effektivt.
- Zegeba har funnet en innovativ måte å løse de teknologiske utfordringene på, som gjør at det er svært kort vei fra planlegging til ferdigstilling av løsningen. Det vil derfor ikke være så ressurskrevende og vanskelig for kunden å gjennomføre et digitaliseringsprosjekt, sier de.
- Vi ser at en del internasjonale bedrifter tar aktivt kontakt med oss på grunn av de ser at vi har en teknologi som lett kan effektivisere driften deres. Vi har også blitt kontaktet om mulige partnerskap, sier Klungsøyr.
Selskapet har tidligere i år både gjennomført en emisjon og fått på plass en finansieringsplan i samarbeid med DNB og Innovasjon Norge.
De eksterne styremedlemmene består av Per Henning Vågen (adm. direktør Laader Berg), Per Eklund (tidligere rektor på Høgskolen i Ålesund og sentral i å bygge opp simulatormiljøet), Bjørn Haugland (serieentreprenør i Oslo), Espen Bordvik (erfaring med oppstartselskaper) og Trond Lervik (observatør fra ÅKP).
Klungsøyr eier nærmere 70 prosent av aksjene. Per Henning Vågen og Espen Bordvik er også inne på eiersiden, i tillegg til andre som har mindre eierposter.
- Vi har istedet flyttet logikk og flyt til nettleser og app. Dette gjør teknologien fleksibel og kosnadsbesparende. Systemet er laget for å lett kunne tilpasses den enkelte kunde.
Ved å benytte digitale skjemaer via en App på mobilen, ipaden eller en webside der de før benyttet papirskjemaer, vil bedrifter kunne effektivisere måten de jobber på og samtidig øke datasikkerheten. Skjemaene fungerer også uavhengig av om en er online eller offline og kan dermed brukes hvor som helst.
- Vi er nå i konkurranse med store internasjonale selskaper, og er glade for å kunne jobbe med teknologisk nybrottsarbeid på tilgjengeliggjøring av sanntidsdata i rurale områder slik vi gjør med Røde Kors i Norge og Madagaskar, sier Klungsøyr.
Eksempelvis ønsker Zegeba å gjøre arbeidsdagen til teknikere, entreprenører og servicepersonell på inspeksjoner lettere. I stedet for å fylle ut inspeksjonsrapporter og skjema på papir, og deretter legge datene inn i databaser, kan Zegeba tilby en løsning der dataene ute på inspeksjonen kan legges rett inn på en Ipad eller mobil.
Les også:
Redusere tidstjuver
- Alle som har behov for å registrere data som en del av en arbeidsoppgave, kan være potensielle kunder. Det gjelder hva som helst av data, når som helst og hvor som helst. Det å finne effektive løsninger for det som er tidstjuver for bedriftene, vil være viktig. Utfordringene er også de samme på tvers av bedrifter og bransjer, sier gründer og hovedaksjonær, Jørn Klungsøyr og nyansatt Business Development Manager, Line Skarmyr.Hun er lidenskapelig opptatt av teknologi og har lang erfaring med produkt- og forretningsutvikling, markedsføring og internasjonalisering. Sammen setter de nå i gang med salgs- og markedsaktiviteter for å etablere seg som en global aktør på effektiv digitalisering.
Tunge navn på kundelista allerede
Selskapet har allerede fått kontrakt med tunge, internasjonale bedrifter og organisasjoner etter å hatt pilotprosjekter med kunder. Første kunden var WHO, men også Inmarsat, Røde Kors og små og store bedrifter i mange bransjer står på kundelista. De er også i kontraktsforhandlinger med flere store aktører.Klungsøyr jobber med en doktorgrad rundt open source teknologi og har tidligere ledet store forskningsprosjekter ved Universitetet i Bergen. Han etablerte Zegeba sammen med Andrè B. Valvik i 2014, men de har jobbet med å utvikle ligende løsninger siden 2001 og erfaringene derfra har dannet grunnlaget for utviklingen av Zegaba som startet i 2012.
Selskapet er en inkubatorbedrift hos ÅKP (Ålesund Kunnskapspark).
Vokser og satser
De er nå fem ansatte, men Klungsøyr er i prosess med å ansette flere smarte hoder og har som mål å bygge opp et kompetansemiljø på Sunnmøre.- Det er stor interesse for teknologien til Zegeba. Så langt har vi hatt mest fokus på å utvikle teknologien, men nå står selskapet foran en kommersialiseringsfase og der vi fokuserer mer på salg og tilstedeværelse i markedet. Spesielt i disse tider med nedskjæringer og kostnadskutt innen flere bransjer, blir det viktig med ny teknologi som kan bidra til å digitalisere og effektivisere arbeidsplasser, sier Klungsøyr og Skarmyr.
Mange organisasjoner har et ønske om å digitalisere papirskjemaer de har eller modernisere utdaterte systemer slik at de kan jobbe mer effektivt.
- Zegeba har funnet en innovativ måte å løse de teknologiske utfordringene på, som gjør at det er svært kort vei fra planlegging til ferdigstilling av løsningen. Det vil derfor ikke være så ressurskrevende og vanskelig for kunden å gjennomføre et digitaliseringsprosjekt, sier de.
Globale ambisjoner
Zegeba satser globalt, selv om de vil ha fotfestet i Norge.- Vi ser at en del internasjonale bedrifter tar aktivt kontakt med oss på grunn av de ser at vi har en teknologi som lett kan effektivisere driften deres. Vi har også blitt kontaktet om mulige partnerskap, sier Klungsøyr.
Selskapet har tidligere i år både gjennomført en emisjon og fått på plass en finansieringsplan i samarbeid med DNB og Innovasjon Norge.
Bredt og erfarent styre
- Vi har også fått på plass et veldig kompetent og erfarent styre, sier Klungsøyr.De eksterne styremedlemmene består av Per Henning Vågen (adm. direktør Laader Berg), Per Eklund (tidligere rektor på Høgskolen i Ålesund og sentral i å bygge opp simulatormiljøet), Bjørn Haugland (serieentreprenør i Oslo), Espen Bordvik (erfaring med oppstartselskaper) og Trond Lervik (observatør fra ÅKP).
Klungsøyr eier nærmere 70 prosent av aksjene. Per Henning Vågen og Espen Bordvik er også inne på eiersiden, i tillegg til andre som har mindre eierposter.
Trenger ikke internett eller programmering
Det unike ved teknologien er at den ikke krever internett for å registrere data og alle skjemaene lages uten programmering i et designverktøy.- Vi har istedet flyttet logikk og flyt til nettleser og app. Dette gjør teknologien fleksibel og kosnadsbesparende. Systemet er laget for å lett kunne tilpasses den enkelte kunde.
Ved å benytte digitale skjemaer via en App på mobilen, ipaden eller en webside der de før benyttet papirskjemaer, vil bedrifter kunne effektivisere måten de jobber på og samtidig øke datasikkerheten. Skjemaene fungerer også uavhengig av om en er online eller offline og kan dermed brukes hvor som helst.
- Vi er nå i konkurranse med store internasjonale selskaper, og er glade for å kunne jobbe med teknologisk nybrottsarbeid på tilgjengeliggjøring av sanntidsdata i rurale områder slik vi gjør med Røde Kors i Norge og Madagaskar, sier Klungsøyr.
Nå står selskapet foran en kommersialiseringsfase og der vi fokuserer mer på salg og tilstedeværelse i markedet
Publisert: 13.12.2016 11:15
Sist oppdatert: 29.06.2021 07:39