Trass i store forsinkelser fra Kleven og en endelig prislapp som trolig ligger rundt 1,9 milliarder kroner, er Hurtigruten-direktør Daniel Skjeldam strålende fornøyd med ekspedisjonscruiseskipet «Roald Amundsen».
I et intervju medsier Skjeldam at «Roald Amundsen» har vært lønnsom fra første dag.
- Vi kan ta ut priser konkurrentene ikke er i nærheten av, sier han.
På ekspedisjonscruise har snittinntektene passert 5.000 kroner per døgn, og de dyreste cruisene med «Roald Amundsen» går for 5.600 kroner i snitt.
Hurtigruten har gjort det helt klart at selskapet skal ut som verftseier, og verftet er nå rigget for salg, uten at ny eier ennå er på plass.
I tillegg bygges tre eksisterende skip om til ekspedisjonscruise etter at Hurtigruten tapte mot Havila Kystruten på en av pakkene for Kystruten.
Havila Kystruten er på sin side ute etter å leie to skip fra 1. januar 2021 ettersom to av Havilas skip blir forsinket fra spanske Barreras, men Herøy-selskapet får ingen leiehjelp fra Hurtigruten.
Ved samme tid i fjor var omsetningen vel 2,6 milliarder og resultatet før skatt 88 millioner.
Hurtigruten planlegger bøsnotering, men vil trolig vente til salget av Kleven er sluttført. DN skriver at ved en børsnotering kan selskapet komme til å bli priset til nærmere 20 milliarder kroner.
Hurtigruten er også medeiere i Myklebust Verft etter overtagelsen av Kleven.
Etter er «Roald Amundsen» mandag formiddag utenfor Acapulco i Mexico på vei sørover til Valparaios i Chile.
Der starter neste tur 26. oktober, en 18 dager lang tur langs kysten av Sør-Amerika og videre til Antarktis.
I et intervju medsier Skjeldam at «Roald Amundsen» har vært lønnsom fra første dag.
- Vi kan ta ut priser konkurrentene ikke er i nærheten av, sier han.
Økte priser
I en investorpresentasjon viser Hurtigruten til at den klassiske reisen langs norskekysten selges i snitt for 2.500 kroner per person per døgn.På ekspedisjonscruise har snittinntektene passert 5.000 kroner per døgn, og de dyreste cruisene med «Roald Amundsen» går for 5.600 kroner i snitt.
Ser etter ny eier
Hurtigruten satser nå stort på ekspedisjonscruise. Kleven-bygde «Fridtjof Nansen» skal være klar til nyttår, og Hurtigruten har også planer om et tredje skip, også det trolig på Kleven, men først må nye eiere på plass.Hurtigruten har gjort det helt klart at selskapet skal ut som verftseier, og verftet er nå rigget for salg, uten at ny eier ennå er på plass.
Bygger om skip
Til DN sier Skjeldam at Hurtigruten tenker flere enn tre nye ekspedisjonscruiseskip.I tillegg bygges tre eksisterende skip om til ekspedisjonscruise etter at Hurtigruten tapte mot Havila Kystruten på en av pakkene for Kystruten.
Havila Kystruten er på sin side ute etter å leie to skip fra 1. januar 2021 ettersom to av Havilas skip blir forsinket fra spanske Barreras, men Herøy-selskapet får ingen leiehjelp fra Hurtigruten.
Bedre lønnsomhet
Hurtigruten hadde per andre kvartal en omsetning på vel 2,7 milliarder kroner og et resultat før skatt på 349 millioner kroner.Ved samme tid i fjor var omsetningen vel 2,6 milliarder og resultatet før skatt 88 millioner.
Hurtigruten planlegger bøsnotering, men vil trolig vente til salget av Kleven er sluttført. DN skriver at ved en børsnotering kan selskapet komme til å bli priset til nærmere 20 milliarder kroner.
Skal til Antarktis
Hovedeiere i selskapet er i dag det britiske investeringsfondet TRD Capital (81,1 prosent), Home Capital ved Petter Stordalen (11,6 prosent) og Trygve Hegnars Periscopus med 4,9 prosent.Hurtigruten er også medeiere i Myklebust Verft etter overtagelsen av Kleven.
Etter er «Roald Amundsen» mandag formiddag utenfor Acapulco i Mexico på vei sørover til Valparaios i Chile.
Der starter neste tur 26. oktober, en 18 dager lang tur langs kysten av Sør-Amerika og videre til Antarktis.
Publisert: 21.10.2019 11:11
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:42