I går, onsdag 21. januar, satt Flem på Gardermoen og hørte samferdselsminister Ketil-Solvik Olsen legge frem regjeringens strategiplan for havnene.
Mer marked og mindre styring med havnestrukturen skal blant annet bidra til å flytte mer godstransport over på båt, tror regjeringen.
Den troen deler ikke Flem.
Mens betaling fra brukerne må finansiere driften av havnene, er det ikke en tilsvarende direkte kobling for de som bruker vei og bane. Så lenge det er slik favoriseres lastebiltransport og tog i forhold til sjøtransport, mener Flem. Skal de bli endring må havnebruken finansiers på en annen måte, og bli billigere for brukerne.
- Det må økonomiske virkemidler til, og det ligger ikke i planene som ble presentert, sier Flem.
- Skal du drive en havneterminal må du ha et visst volum, og et system med biler for distribusjon. Det er slutt på den tiden da kundene kom på kaien selv, sa Flem til NETT NO i et intervju i februar i 2014 (Se lenke til artikkelen under Relaterte saker).
Det som skjer svekker de mindre havneterminalene, mener Flem.
Før, når fabrikker og butikker hadde store lager, kunne de ta i mot stor mengder gods. Store mengder gods passet til sjøtransport.
I dag, da lagrene er minimale, får mange små forsendelser med bil en fordel.
Mer marked og mindre styring med havnestrukturen skal blant annet bidra til å flytte mer godstransport over på båt, tror regjeringen.
Den troen deler ikke Flem.
Ulike vilkår
- Hvis målet er å få mer last på sjøen, så tror jeg ikke man kommer så mye videre, sier han.Mens betaling fra brukerne må finansiere driften av havnene, er det ikke en tilsvarende direkte kobling for de som bruker vei og bane. Så lenge det er slik favoriseres lastebiltransport og tog i forhold til sjøtransport, mener Flem. Skal de bli endring må havnebruken finansiers på en annen måte, og bli billigere for brukerne.
- Det må økonomiske virkemidler til, og det ligger ikke i planene som ble presentert, sier Flem.
Tøffere konkurranse
Flem tror markedet langt på vei avgjør hvilke havner som vil klare seg, uavhengig av om regjeringen vil styre havnestrukturen eller ei.- Skal du drive en havneterminal må du ha et visst volum, og et system med biler for distribusjon. Det er slutt på den tiden da kundene kom på kaien selv, sa Flem til NETT NO i et intervju i februar i 2014 (Se lenke til artikkelen under Relaterte saker).
Det som skjer svekker de mindre havneterminalene, mener Flem.
Taper på driftsform
Sjøtransporten har også tapt på nye driftsformer i industri og handel, i følge Flem.Før, når fabrikker og butikker hadde store lager, kunne de ta i mot stor mengder gods. Store mengder gods passet til sjøtransport.
I dag, da lagrene er minimale, får mange små forsendelser med bil en fordel.
Det må økonomiske virkemidler til, og det ligger ikke i planene
Publisert: 22.01.2015 10:59
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:40