På oppdrag fra og GCE Blue Maritime Cluster har revisjon og konsulentselskapet PwC gått gjennom studier og forskning om bruk av hydrogen som drivstoff i skipsfarten.
Konklusjonen er blant annet at gode virkemiddelordninger og ytterligere reguleringer som støtter bruk av hydrogen i sjøtransporten er nødvendig for å bygge opp en infrastruktur med produksjon, distribusjon og skipsruter der det blir brukt hydrogen.
Slik det er i dag er bruk av hydrogen for dyrt til at det blir tatt i bruk uten en hjelpende hånd. I rapporten stilles det også spørsmål ved om det er realistisk å få på plass en verdikjede som omfatter både produksjon, distribusjon og bruk av hydrogen allerede innen 2030.
Rapporten lanseres i dag, og næringsminister Torbjørn Røe Isaksen fikk den overlevert i forbindelse med et besøk i Ålesund.
Den første fergen som skal bruke hydrogen skal drives av Norled og trafikkere er et fergesamband i Rogaland fra 2021. I følge rapporten kommer rederiet trolig til å få fraktet hydrogen i flytende form til Norge fra produsenter i utlandet, fordi det ikke produseres i Norge.
Det er et slik alternativ som vurderes på Hellesylt, der lokale kraftverk kan få utnyttet produksjonskapasisteten sin fullt ut ved å produsere hydrogen for å forsyne hydrogendrevne båter på Geirangerfjorden.
Skal hydrogen være et alternativ for skip som seiler langs kysten er det også nødvendig med flere større bunkringsanlegg for hydrogen, fra Stavanger i sør til Tromsø i nord.
Konklusjonen er blant annet at gode virkemiddelordninger og ytterligere reguleringer som støtter bruk av hydrogen i sjøtransporten er nødvendig for å bygge opp en infrastruktur med produksjon, distribusjon og skipsruter der det blir brukt hydrogen.
Slik det er i dag er bruk av hydrogen for dyrt til at det blir tatt i bruk uten en hjelpende hånd. I rapporten stilles det også spørsmål ved om det er realistisk å få på plass en verdikjede som omfatter både produksjon, distribusjon og bruk av hydrogen allerede innen 2030.
Rapporten lanseres i dag, og næringsminister Torbjørn Røe Isaksen fikk den overlevert i forbindelse med et besøk i Ålesund.
Hurtigbåt Måløy-Florø
Ocean Hyway Cluster er en samarbeidsorganisasjon for å ta hydrogen i bruk som drivstoff i skip, og springer blant annet ut fra arbeidet med å få etablert en hydrogendrevet hurtigbåtrute mellom Florø og Måløy.Den første fergen som skal bruke hydrogen skal drives av Norled og trafikkere er et fergesamband i Rogaland fra 2021. I følge rapporten kommer rederiet trolig til å få fraktet hydrogen i flytende form til Norge fra produsenter i utlandet, fordi det ikke produseres i Norge.
Lokal produksjon
I følge rapporten vil lokal hydrogenproduksjon basert på elektrolyse av vann være det beste alternativet for hydrogenforsyning til skip i opptil 15 år fremover.Det er et slik alternativ som vurderes på Hellesylt, der lokale kraftverk kan få utnyttet produksjonskapasisteten sin fullt ut ved å produsere hydrogen for å forsyne hydrogendrevne båter på Geirangerfjorden.
Skal hydrogen være et alternativ for skip som seiler langs kysten er det også nødvendig med flere større bunkringsanlegg for hydrogen, fra Stavanger i sør til Tromsø i nord.
Publisert: 31.08.2019 13:03
Sist oppdatert: 10.06.2021 22:12