Hydrogen maa ha stoette
HØNA OG EGGET: Bruken av hydrogen som drivstoff på skip og båter er avhenging av produksjon og distribusjon, mens produksjon og distribusjon krever etterspørsel. Reguleringer og støtte for å ta hydrogen i bruk er nødvendig for å komme i gang, konkluderer rapport som er utarbeidet på oppdrag fra Ocean Hyway Cluster og GCE Blue Maritime Cluster. Rapporten ble overleverte næringsminister Torbjørn Røe Isaksen i dag. Fra venstre Stein Kvalsund, klyngeleder, Ocean Hyway Cluster (Florø),Torbjørn Røe Isaksen, Per Erik Dalen klyngeleder, GCE Blue Maritime Cluster og Helge Orten, leder for transportkomiteen på Stortinget.
Nytt

Hydrogen må ha støtte

Uten støtteordninger vil det ikke lykkes å få gjennomslag for bruk av hydrogen som drivstoff på skip.

31.08.2019
På oppdrag fra og GCE Blue Maritime Cluster har revisjon og konsulentselskapet PwC gått gjennom studier og forskning om bruk av hydrogen som drivstoff i skipsfarten.
Konklusjonen er blant annet at gode virkemiddelordninger og ytterligere reguleringer som støtter bruk av hydrogen i sjøtransporten er nødvendig for å bygge opp en infrastruktur med produksjon, distribusjon og skipsruter der det blir brukt hydrogen.
Slik det er i dag er bruk av hydrogen for dyrt til at det blir tatt i bruk uten en hjelpende hånd. I rapporten stilles det også spørsmål ved om det er realistisk å få på plass en verdikjede som omfatter både produksjon, distribusjon og bruk av hydrogen allerede innen 2030.
Rapporten lanseres i dag, og næringsminister Torbjørn Røe Isaksen fikk den overlevert i forbindelse med et besøk i Ålesund.

Hurtigbåt Måløy-Florø

Ocean Hyway Cluster er en samarbeidsorganisasjon for å ta hydrogen i bruk som drivstoff i skip, og springer blant annet ut fra arbeidet med å få etablert en hydrogendrevet hurtigbåtrute mellom Florø og Måløy.

Den første fergen som skal bruke hydrogen skal drives av Norled og trafikkere er et fergesamband i Rogaland fra 2021. I følge rapporten kommer rederiet trolig til å få fraktet hydrogen i flytende form til Norge fra produsenter i utlandet, fordi det ikke produseres i Norge.

Lokal produksjon

I følge rapporten vil lokal hydrogenproduksjon basert på elektrolyse av vann være det beste alternativet for hydrogenforsyning til skip i opptil 15 år fremover.
Det er et slik alternativ som vurderes på Hellesylt, der lokale kraftverk kan få utnyttet produksjonskapasisteten sin fullt ut ved å produsere hydrogen for å forsyne hydrogendrevne båter på Geirangerfjorden.

Skal hydrogen være et alternativ for skip som seiler langs kysten er det også nødvendig med flere større bunkringsanlegg for hydrogen, fra Stavanger i sør til Tromsø i nord.

Publisert: 31.08.2019 13:03

Sist oppdatert: 10.06.2021 22:12