Nytt
Ingen nye sikkerhetsråd etter dødsulykke
Verken mannskap, rederi eller Sjøfartsdirektoratet tok tak i risikoen ved arbeid i tank om bord på tråler.
Marius Rosbach
27.03.2020
Statens havarikommisjon for transport har undersøkt dødsulykken om bord i Nordnes-tråleren Nordstar sommeren 2018. I rapporten blir det sannsynliggjort at den avdøde fiskeren, ble utsatt for en dødelig kombinasjon av metangass og hydrogensulfidgass i en tank som skulle rengjøres.
Det blir slått fast at farene knyttet til slik gassdannelse i forbindelse med ensilasje (fiskerester), ikke ble overført effektivt fra rederiet, eller identifisert av Sjøfartsdirektoratet.
I ettertid har imidlertid rederiet innført flere tiltak.
Heller ikke Sjøfartsdirektoratet avdekket under sin revisjon av rederiets og skipets sikkerhetsstyringssystem, at de operasjonelle farene som følger av produksjon og lagring av ensilasje ikke var omtalt, heter det i .
– SHT anser at tilsynsprosessen med denne fartøygruppen er under utvikling, og vil dermed i fremtiden bedre kunne avdekke slike avvik i sikkerhetsstyringssystemet, skriver havarikommisjonen og konkluderer med at det ikke er nødvendig med nye sikkerhetstilrådinger for å bedre sjøsikkerheten.
Tingretten mente at sentrale regler for vern av liv og helse ble brutt, og at fabrikksjefen om bord var grovt uaktsom da han fikk delegert ansvaret for arbeidet i tanken.
Både rederiet og påtalemyndighetene har anka saken.
Det blir slått fast at farene knyttet til slik gassdannelse i forbindelse med ensilasje (fiskerester), ikke ble overført effektivt fra rederiet, eller identifisert av Sjøfartsdirektoratet.
I ettertid har imidlertid rederiet innført flere tiltak.
Avdekket ikke farene
Farene ved gassdannelse var ikke nevnt i rederiets risikovurderinger, sjekklister eller arbeidsprosedyrer. Det gjorde at mannskapet ikke var klar over farene de ble utsatt for.Heller ikke Sjøfartsdirektoratet avdekket under sin revisjon av rederiets og skipets sikkerhetsstyringssystem, at de operasjonelle farene som følger av produksjon og lagring av ensilasje ikke var omtalt, heter det i .
– SHT anser at tilsynsprosessen med denne fartøygruppen er under utvikling, og vil dermed i fremtiden bedre kunne avdekke slike avvik i sikkerhetsstyringssystemet, skriver havarikommisjonen og konkluderer med at det ikke er nødvendig med nye sikkerhetstilrådinger for å bedre sjøsikkerheten.
Anket bot
Reiarlaget på Valderøya ble i starten av februar etter dødsfallet.Tingretten mente at sentrale regler for vern av liv og helse ble brutt, og at fabrikksjefen om bord var grovt uaktsom da han fikk delegert ansvaret for arbeidet i tanken.
Både rederiet og påtalemyndighetene har anka saken.
Les også:
Publisert: 27.03.2020 10:09
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:55