Reach Remote 1 foto Kongsberg Maritime
FØRSTE OPPDRAG: Reach Remote 1 er første versjon av en ny type ubemannet og fjernstyrt fartøy. De to første fartøyene er bestilt av Reach Subsea i Haugesund. Foto: Kongsberg Maritime
Nytt

Kongsberg leverte første fjernstyrte fartøy

Ship of the Year-vinneren setter ny standard for offshoreoperasjoner uten folk om bord.

Marius Rosbach
17.01.2025

Kongsberg Maritime har levert sitt første 24-meters ubemannede overflatefartøy av typen Reach Remote. 

Leveringen følger etter flere uker med testing og sjøprøver, og er overvåket av Det Norske Veritas (DNV) og Sjøfartsdirektoratet, ifølge en pressemelding fra den maritime utstyrsleverandøren.  

Reach Subsea i Haugesund har bestilt de to første fartøyene, og Kongsberg har tidligere gitt uttrykk for at de håpet på langt flere bestillinger.

Reach remote innfelt erik leenders Kongsberg Maritime foto KM 11
NYSKAPING: Skipsdesigner Erik Leenders som er bosatt i Ulsteinvik, har ledet arbeidet med å utvikle den nye typen overflatefartøy. Her fra da første fartøy ble sjøsatt. Foto: Ove Ronny Haraldsen/Kongsberg Maritime

Reach Remote 1, som er navnet til det første fartøyet av denne typen, er et ubemannet fjernstyrt overflatefartøy. Det kan blant annet være base for undervannsfarkoster kalt ROV (av engelske remote operated vehicle, journ. anm.).

Skal ut på første oppdrag
Skipets første jobb er å gjennomføre undervannsundersøkelser utenfor kysten av Haugesund, men potensiale for skipet strekker seg langt ut over dette. 

– Reach Remote er et unikt prosjekt som samler ekspertisen til Kongsberg Maritime, Reach Subsea og Massterly for å forme fremtiden for ubemannede offshoreoperasjoner, uttaler Bjørg Mathisen Døving i Reach Subsea i meldinga

I fjor gjekk «Reach Remote 1» til topps i kåringa av Ship of the Year. Fartøyet setter på mange måter en ny standard i sin klasse, het det i omtalen av vinneren. 

Designer bosett i Ulstein ledet prosjektet
Designen er gjort med utgangspunkt i en moonpool – et innvendig basseng i fartøyet – som kan brukes til å sette ut undervannsfarkoster.

Skipsdesigner Erik Leenders har ledet utviklingsarbeidet som tok rundt sju år fram til første sjøsetting. Nederlenderen er bosatt i Ulsteinvik og jobber ved Hjørungavåg-avdelinga til Kongsberg Maritime.

Over 150 personer har vært involvert i prosjektet. Selv om det er en liten, er det med andre ord vært mye jobb – og teknologien om bord er svært avansert, 

– De kan brukes til erstatning for større subseaskip, som gjør at man bruker langt mindre drivstoff, og samtidig slipper å fly mannskap rundt i verden, fortalte Leenders til Nett No i fjor. 

Publisert: 17.01.2025 10:41

Sist oppdatert: 17.01.2025 11:20

Mer om