Fra UT-design til fjernstyrte kommunikasjonssentraler
Gjennom 50 år er det levert nær 1000 skipsdesign fra Kongsberg Maritime.
Kongsberg Maritime markerer i disse dager 50 år med skipsdesign og leverer i løpet av året skipsdesign nummer 1000.
Noe er likt – men mye er også forandret siden de første skipa med UT-design dro ut på oppdrag i Nordsjøen.
En av de siste nyvinningene fra den maritime utstyrsleverandøren er Reach Remote – et ubemannet fjernstyrt overflatefartøy som kan være base for undervannsfarkoster kalt ROV (av engelske remote operated vehicle, journ. anm.).
Etter rundt sju års arbeid ble nylig den første sjøsatt.
– Dette har vært et stort prosjekt med over 150 personer involvert. Selv om det er en liten båt, er det med andre ord vært mye jobb – og teknologien om bord er svært avansert, sier Erik Leenders som er sjefdesigneren bak nyskapingen.
Flere bruksområder
De to første fartøyene er bestilt av Reach Subsea i Haugesund, og Kongsberg håper naturlig nok at det skal bli langt flere.
Designen er gjort med utgangspunkt i en moonpool – et innvendig basseng i fartøyet – som kan brukes til å sette ut undervannsfarkoster.
– Det er egentlig en liten båt med et stort hull i midten, sier Leenders.
Skipsdesigneren forteller at farkostene i tillegg til å fungere som base for ROV-er, kan brukes i stedet for undersjøiske undersøkelser av alt fra havbunnen til kraftkabler.
– De kan brukes til erstatning for større subseaskip, som gjør at man bruker langt mindre drivstoff, og samtidig slipper å fly mannskap rundt i verden, forteller han.
Designet en rekke ulike skip
Nederlenderen er bosatt i Ulsteinvik og jobber ved Hjørungavåg-avdelinga til Kongsberg Maritime.
Siden han startet i bedriften i 2008 har Leenders jobbet med en lang rekke prosjekt, og vært mye involvert i design av offshorefartøy og forskningsskip. Blant annet var han sjefsdesigner for det store britiske forskningsskipet Sir David Attenborough.
– De siste årene har jeg jobbet mye med alternative drivstoff og autonome båter, forteller han.
Det siste fikk han bruk for i Reach Remote-prosjektet, og farkostene skal på sikt bli mer autonome – altså selvstyrte. Per i dag blir de fjernstyrt fra kontrollsentre på land.
Skilte seg mye fra «vanlig» skipsdesign
Designarbeidet i prosjektet skilte seg mye fra «vanlig» skipsdesign, med langt færre rammer som var lagt på forhånd.
– På typiske skip på 50 til 70 meter har vi gode referanser å jobbe med fra før. Her hadde vi egentlig ingenting. Derfor måtte vi for eksempel jobbe mye mer detaljert med vekt, arrangement og linjer, sier Leenders.
Både Sintef og NTNU har vært involvert i utviklingsarbeidet underveis.
Om bord i fartøyene er det også betydelig Kongsberg-teknologi. Leveransen til Reach Subsea inkluderer alt fra systemer for fartøykontroll og ROV-håndtering, til sensorer og energilevering.
Rundt 70 ansatte innen skipsdesign
Utviklingen i skipsdesignarbeidet har vært enorm siden 1974, da det første UT-designet ble tegnet av Sigmund Borgundvåg.
Navnet er en sammentrekning av Ulstein Trading, som tidligere var en del av Ulstein-gruppen. Noen år og oppkjøpsrunder senere er virksomheten i dag en del av Kongsberg Maritime.
Skipsdesignteamet til konsernet på Nordvestlandet utgjør i dag rundt 70 ansatte og har kontor i Ålesund og på Hjørungavåg i Hareid.
Leverer ny UT-serie
UT-design er fortsatt «gylden standard» for offshoreskip, men Kongsberg har også levert design til alt fra havvind, fiskeri og frakt, til forskning, kystvakt og passasjerskip.
– Våre design har overlevd ved å holde seg relevante. Nå i 2024 sendes for eksempel toppmoderne servicefartøy for vindparker ut i energimarkedet, uttaler Kongsberg Maritime-sjef Lisa Edvardsen Haugan i en pressemelding i forbindelse med 50-årsmarkeringen.
Haugan viser til en serie på seks skip av designtypen UT 5519 DE, som er bestilt av rederiet Integrated Wind Solutions.
Publisert: 11.04.2024 13:41
Sist oppdatert: 11.04.2024 15:19