Kunsthandlere tatt av plakaten
Store tap for Innovasjon Norge etter konkurs. ÅKP blant medinvestorene.
Ålesund-selskapet Inzpero som satset på å bygge en digital markedsplass for kunst, meldte oppbud mandag.
Inzpero ble startet opp i 2019 og visjonen var å gjøre skandinavisk kunst tilgjengelig for alle, via en digital markedsplass.
– Etter krigen brøt ut har vi opplevd at kapitalmarkedet har tørket ut, samtidig som vi har sett et betydelig fall i etterspørselen grunnet økte renter og strømpriser, skriver styreleder Svein Malmedal i en e-post til NETT NO.
Malmedal forteller at har jobbet i lengre tid med eiere og styret for å finne løsninger under stadig mer krevende markedsforhold.
– Selv om dette nå ikke ender slik vi hadde tenkt, oppnådde vi mye av det vi satte oss fore å gjøre: Å skape en markedsplass der kunstnere kan bli oppdaget og der forbrukere kan oppdage nye kunstnere, legger han til.
Selskapet deltok blant annet på Næringsteft og fikk inn ÅKP på eiersida med en andel på fem prosent, i tillegg til gründerne som eide mesteparten av selskapet.
Store tap for Innovasjon Norge
Gjelda i selskapet er på 5,75 millioner kroner ifølge kjennelsen fra Møre og Romsdal tingrett. Verdiene i selskapet er anslått til 600.000 kroner.
Malmedal påpeker at 5,5 millioner av gjelda er oppstartlån og vekstgarantilån fra Innovasjon Norge. Han opplyser at gründerne vil samarbeide med tingretten for å sikre en ryddig prosess og finne ut hva de vil gjøre videre.
– Vi føler en dyp beklagelse overfor våre ansatte, investorer, kunstnere som mister en viktig plattform, våre kunder, leverandører og samarbeidspartnere, samt alle andre som har heiet på oss og støttet oss gjennom denne reisen, skriver selskapet i en pressemelding etter konkursen.
Fikk seks millioner i friske penger
De siste offentlige regnskapene viser at omsetningen økte fra 2,9 millioner i 2020 til 7,5 millioner kroner i 2021.
I mars 2021 fikk selskapet tilført seks millioner kroner i ny kapital i en emisjon. Ved utgangen av 2021 mente styret at utsiktene så positive ut, grunna økt aktivitet, heter det i årsrapporten.
Malmedal forteller at de rakk å etablere seg i åtte land og solgte nesten 90.000 bilder. Tilbakemeldingene fra kundene har også vært gode med 4,6 av 5 stjerne på Trustpilot.
– Vi er stolte over å ha skapt et produkt som sluttbrukerne virkelig har elsket, heter det videre i pressemeldinga.
Samla underskudd for de to årene ble likevel på 8,8 millioner kroner.
Ideen oppstod under flyttesjau
Ideen til oppstartsselskapet oppstod da en av gründerne skulle flytte og skulle fylle «en haug med hvite vegger» i det nye hjemmet. Han opplevde at det både var dyrt og vanskelig å navigere i markedet.
Samtidig tjener mange kunstnere lite på arbeidet sitt, og sliter med å nå fram til markedet.
Selskapet så ikke på seg selv om en konkurrent til eksisterende kunstgallerier, men satset på varehandel på nett til forbrukere som ville pynte opp hjemmene sine.
Publisert: 13.06.2023 15:31
Sist oppdatert: 13.06.2023 15:28