Metizoft-avtale rundt opphugging av kontainerskip
Strenge regler må følges når skip skal hugges opp.
Herøy-selskapet skal se til at Taiwan-selskapet Wan Hai Lines følger strenge regler når ti skip skal hugges opp.
- Metizoft har tilbudt denne tjenesten en stund, men vi sier fortsatt nei takk til over 50 prosent av henvendelsene fra mulige kunder fordi de ønsker å ta snarveier. Nå ser vi derimot forbedringer for hver måned som går, og det er til stor fordel og verdi for alle involverte.
Det sier Metizoft-direktør Jan Rune Dalsøren i en pressemelding etter at selskapet har gjort avtale med Taiwan-selskapet, som er store på kontainerskip.
Dalsøren opplyser at Metizoft utførte undersøkelser av en rekke verft over hele verden og laget en liste over «grønne» verft som kunne resirkulere skip. Listen inkluderte EU-sertifiserte verft og andre verft som ikke driver med «beaching», som betyr at skipene kjøres opp på langgrunne strender ved høyvann og hugges der.
Skal ikke føre til skade
Alle måtte også inneha gyldig dokumentasjon på at de opererer i samsvar med Hong Kong-konvensjonen.
Hong Kong-konvensjonen for miljøvennlig resirkulering av skip skal sikre at resirkulering av skip ikke utgjør unødvendig risiko for skade på mennesker eller miljøet.
Som et ansvarsbevisst rederi, krever Wan Hai Lines at all resirkulering av skip er under tilsyn av et forhåndsgodkjent firma. Dette inkluderer Metizoft, opplyser selskapet.
- Vi ser på resirkulering av skip som et avgjørende område for å gjøre skipsindustrien mer bærekraftig, og som et vendepunkt mot en mer sirkulær økonomi, sier Dalsøren.
Publisert: 09.03.2023 15:43
Sist oppdatert: 09.03.2023 22:14