Mobiliserer for å hindre kjemperegning for verfta
Ordfører og maritim bransjeforening frykter de fleste verfta i regionen er historie om ikke staten hjelper til med å rydde opp i forurensa sjøbunn.
Maritim Forum Nordvest og Stranda-ordføreren deler uroa for konsekvensene, om skipsverftene blir sittende alene med å betale for opprydning av forurensa sjøbunn.
Det kom fram under NHO Møre og Romsdal sin utspørring av Senterparti-toppene i Møre og Romsdal tirsdag.
– Vedtaket kan knekke verfta i Møre og Romsdal om opprydninga skal bli betalt av skipsverfta alene, sa daglig leder Arnfinn Ingjerd i Maritim Forum Nordvest.
Disse verftene må lage tiltaksplaner:
- Aas Mek. Verksted AS, Vestnes
- Solstrand Verft AS, Vestnes
- Vard Group avd. Langsten, Vestnes
- Fiskerstrand Verft AS, Sula
- Fyllingen Slip AS, Sula
- Vegsund Slip AS, Sula
- Ulstein Verft AS, Ulstein
- Larsnes Mek AS, Sande
- Bolsønes Verft AS, Molde
- Vard Group avd. Brattvåg, Ålesund
- Vard Group avd. Søviknes, Ålesund
- Vard Group avd. Aukra, Aukra
- Vard Group avd. Brevik, Porsgrunn
- Hansen & Arntzen CO AS, Bamble
- Nils Edw. Larsen AS, Ekstrand Verksted, Bamble
Har høy prioritet
Ingjerd fortalte at saka hadde høy prioritet i den maritime industrien, og at han oppfordra senterpartipolitikerne til å være oppmerksomme på saka.
Han påpekte at det vil være urettferdig sammenligna med hvordan andre verft er behandlet, og at metodene som ble brukt, var lovlige den gang de skjedde.
Den manglende evnen og viljen til å møte næringa i denne saka, er skremmende
Stranda-ordfører Jan Ove Tryggestad, som har jobba med saka som leder av Sunnmøre Regionråd, fortalte at han delte oppfatning til bransjeorganisasjonen.
– Det er helt opplagt slik, og den manglende evnen og viljen til å møte næringa i denne saka, er skremmende, la han til.
Kan koste titalls millioner
Gjennom flere tiår er det tatt prøver og gjort undersøkelser av forholdene på sjøbunnen ved de 12 verfta i Møre og Romsdal, som nå må lage planer for hvordan forurensningen i sjøbunnen kan fjernes.
Striden kom mandag et sted videre ved at Miljødirektoratet stod på kravet om at verftene skal betale for tiltaksplaner. Det er kostnader som er til å bære, og er skissert til å være på mellom en halv og én million kroner.
Regningen for selve opprydningen i den forurensa sjøbunn ved verftene, vil være langt høyere. Tidligere er det anslått at kostnaden for å rydde opp flere utenfor flere verft vil komme opp i 30 til 50 millioner kroner.
Skal vurdere pålegg om opprydding
Etter at Miljødirektoratet har gjort det klart at kravene fra miljøvernavdelinga til Statsforvalteren (tidligere Fylkesmannen) står ved lag, skal saka til ny vurdering etter at tiltaksplanene er ferdige. Det må de være innen juli neste år.
Etter at tiltaksplaner er utarbeidet, vil statsforvalteren gjennomføre en ny vurdering av ansvarsforhold og rimelighet i et kost-/nytte-perspektiv
– Etter at tiltaksplaner er utarbeidet, vil statsforvalteren gjennomføre en ny vurdering av ansvarsforhold og rimelighet i et kost-/nytte-perspektiv før et eventuelt pålegg om oppryddingstiltak gis, får NETT NO opplyst fra hav- og industriavdelinga i Miljødirektoratet.
Det blir påpekt at staten gir støtte til opprydding, og det er brukt flere hundre millioner kroner på å fjerne forurenset havbunn i norske havner de siste åra. Nylig ble det bevilga 134 millioner kroner i støtte til et prosjekt ved Hammerfest havn.
Kan bli sak i domstolene
Striden om hvem som skal betale regninga, kan også vil havne i retten.
Så langt skal det ikke være tilsvarende saker som har vært ført for rettssystemet, opplyser direktoratet.
NETT NO får også opplyst at det er for tidlig å ta stilling til økonomisk støtte i disse sakene, selv om staten har gitt støtte i en rekke prosjekt tidligere.
Publisert: 12.05.2021 05:55
Sist oppdatert: 12.05.2021 00:41