Nofence tilbake paa sporet etter katastrofeaar
EKSPANSJON: Nofence-gründer Oscar Hovde Berntsen satser tungt internasjonalt etter en stor emisjon. Foto: Marius Rosbach
Nytt

Molde-selskap verdsatt til 440 millioner

Investorene har fortsatt stor tro på Nofence, som gikk 73 millioner kroner i minus i fjor.

Rolf Hansen
15.07.2024

Teknologiselskapet på med hovedkontor i Molde leverer en løsning i form av klaver rundt halsen til beitende geit, sau og storfe, som skaper virtuelle gjerder og spiller av et lydsignal når dyra beveger seg utenfor. Det sparer dyreeieren for kostnader til å sette opp og vedlikeholde fysiske gjerder, og gjør det lettere å ha kontroll på, og flytte dyra.

I 2023 doblet Nofence inntektene sine til 120 millioner kroner, men måtte samtidig notere et underskudd på 73,5 millioner i resultat før skatt. Det var mer enn en dobling av underskuddet fra 2022.

– Vi er svært fornøyd med å ha oppnådd en dobling av inntektene sammenlignet med året før. Denne veksten er takket være et meget dedikert innsats fra teamet og høy etterspørsel i våre kommersielle markeder i Norge, Storbritannia og Spania. Kostnadene er knyttet til investering i fremtidig vekst og noe ekstraordinært i forbindelse med fjorårets kvalitetsutfordringer som vi denne sesongen har fått veldig god kontroll på, sier finansdirektør Lars Kvaalen til Nett No.

Nofence As

Tal i mill. kroner20232022
Driftsinntekter120,260,5
Driftsresultat-70,0-33,0
Res. før skatt- 73,6- 33,9

Stor emisjon
Nofence ble etablert i 2011, og har fortsatt til gode å tjene penger, men investorene tror selskapet vil lykkes med å nå målet å ta en posisjon i de globale markedene.

Det viser investorviljen gjennom først en emisjon på 20 millioner kroner i 2019, fulgt av en ny i 2022 på nær 130 millioner kroner.

Da fikk Nofence en verdivurdering på 440 millioner kroner i forkant, og noen av de nye eierne er blant annet Ferd, Sandwater og britiske Pelican Ag. Sistnevnte er et investeringsselskap rettet mot bærekraftig landbruk og matvareproduksjon der det også er sterke linker til det amerikanske markedet.

– Det aller viktigste for oss er å levere kvalitet i alle ledd. Produktene må fungere så bøndene kan stole på dem siden det involverer levende dyr. Ambisjonen vår er å være den ledende aktøren innen virtuelle gjerder på verdensbasis, da må vi være best på kvalitet og kundeopplevelse, sier daglig leder Joachim Kähler.

Ser mot verden
Selskapet har kontorer i Oslo, Molde og Trondheim. Nofence er også fysisk representert i USA, Spania og Storbritannia.

– Vi har pilotkunder i mange land, så det er klart vi har internasjonale ambisjoner utover at vi allerede er kommersielle i Storbritannia og Spania. Det er Europa og Nord-Amerika vi sikter oss inn mot, men vi er opptatt av å være klare og gjøre det ordentlig når vi først går inn i et nytt marked, sier han videre.

Troen er sterk på at selskapet vil tjene penger snart, og nå er det internasjonal ekspansjon som står på planen.

– Resultatene bekrefter at vårt konsept fungerer godt og at vi har truffet på et kritisk behov hos bøndene. Effektivisering og trygghet er høyt prioritert hos bøndene, både når det gjelder tid og penger. Med internasjonal ekspansjon på planen, styrker vi også alle team som skal bidra til det. Vi har hatt stor framgang i Norge lenge, og er nå også i Storbritannia og Spania.

Publisert: 15.07.2024 05:00

Sist oppdatert: 15.07.2024 08:42

Mer om