Markedsanalytiker Ingeborg Almås Clarkson Verftskonferansen 2023 foto Ogne
OPPTUR FOR VERFT: Både norske og internasjonale verft har økt etterspørel i vent, mener markedsanalytiker Ingeborg Almås i skipsmeglerselskapet Clarkson. Foto: Ogne Øyehaug
Nytt

Offshorerater på 2014-nivå

Økt olje- og gassetterspørsel til 2035. Clarkson venter nye offshorefartøy.

07.11.2023

Innen 12-24 måneder kommer offshoreredere som har olje- og gassbransjen som kunder til å bestille nye fartøy.

Det sier markedsanalytiker Ingeborg Almås i skipsmeglerselskapet Clarkson. Hun er en av innlederne på Verftskonferansen 2023 i Ålesund i dag.

I løpet av de siste månedene har ratene - prisen rederne får for å leie ut skipene - steget til høyder vi ikke har sett siden 2014, før prisfallet på olje utløste en langvarig krise hos offshorerederne. Clarkson venter også at etterspørselen etter olje- og gass øker frem til 2035.

Til sammen vil dette gjøre at det blir bestilt nye offshorefartøy, også ved norske verft, etter Clarksons vurdering.

Mer å gjøre for verftene
Almås sier det er få skip under bygging eller i bestilling for flere markeder, og spår verftsbransjen på verdensbasis får mer å gjøre, kanskje med unntak for bygging av containerskip.

- Vi trenger høyst sannsynlig mer kapasitet, sier hun.

Det kommer imidlertid ikke til bli like lett å øke kapasiteten som under tidligere oppturer. 90 prosent av verdens kapasitet for å bygge store skip er i Asia, men Kina (50 prosent) som den største skipsbyggingsnasjonen, fulgt av Sør-Korea (25 prosent) og Japan på tredjeplass.

Alle tre landene, også Kina, merker at det har blitt tyngre å rekruttere. Mangel på arbeidskraft er en flaskehals for skipsbyggingsbransjen, ifølge Almås.

Tøffere å finansiere
I årene 2024-2026 kommer olje- og gassaktiviteten på norsk sokkel til å øke, og etterspørselen etter offshorefartøy overgå tilbudet, ifølge Almås.

- Det vil resultere i mer ordrer på norske verft, sier hun.

Men oppturen kommer ikke til å bli lik den forrige, blant annet fordi bankene er blitt mer tilbakeholdne med å låne til olje- og gass-aktivitet.

Dessuten er markedet preget av usikkerhet om hva som blir energibærere for skip på lengre sikt.

- Det å bestille et skip på spekulasjon i dagens verden er mye mer utfordrende enn det var før, sier Almås.

Publisert: 07.11.2023 12:27

Sist oppdatert: 07.11.2023 14:40

Mer om