Kongsberg Maritime skal levere en omfattende utstyrspakke til det som ligger an til å bli verdens første elektriske offshoreskip, ifølge en pressmelding.
Det er britiske Bibby Marines som skal bygge et elektrisk såkalt kommisjonerings- og serviceoperasjonsfartøy – omtalt som eCVOV. Byggingen skjer ved det spanske Astilleros Armon-verftet og fartøyet skal være klart i 2027.
Verdien på kontrakten blir ikke opplyst.
Største batteripakke til et offshoreskip
Det er ansatte ved Kongsberg Maritime sine avdelinger i Ulsteinvik, Bergen og Kongsberg som skal jobbe med oppdraget.
Leveransen inneholder helelektrisk fremdriftssystem med azimuth- og tunnel-thrustere, i tillegg til automatiseringssystem, komplett elektrisk kontrollsystem, dynamisk posisjonering og thrusterkontroll.
Fartøyet skal ha motorer som kun kjører for «lading, optimalisering av effektiviteten, forlenget batterilevetid og reduserte utslipp», ifølge meldinga.
Skipet skal utstyres med den største batteripakken noensinne på et offshorefartøy, med en kapasitet på 25 megawattimer, blir det opplyst. Batterisystemet blir levert av norske Corvus Energy.
Jobber med klimakrav for offshoreskip
Salgsdirektør Birger Teien Evensen i Kongsberg Maritime mener skipet vil ta hybridoperasjoner i offshoremarkedet til neste nivå og sette en ny standard for industrien.
Nyheten kommer bare få dager etter det ble kjent at Sjøfartsdirektoratet og Miljødirektoratet jobber med å avklare klimakrav for offshorefartøy.
Utgangspunktet for arbeidet er regjeringspartienes budsjettforlik med SV i revidert nasjonalbudsjett for 2023. Stortingsflertallet har bedt om nullutslipp fra 2029, men kravet er så lite konkret at det er vanskelig å si hvor omfattende det blir.
Publisert: 18.02.2025 13:10
Sist oppdatert: 18.02.2025 13:38