Ronja Princess da Solvtrans innfelt seniorkonsulent sikkerhet Johan Loberrg Kystrederiene foto Ogne
BEREDSKAP: Kan brønnbåter gjøres om til å frakte drivstoff? Det er er et av spørsmålene en kartlegging av hvilke kapasitet den norske kystflåten har i totalforsvaret skal gi svar på, iføge Johan Løberg (innfelt), seniorkonsulent sikkerhet i Kystrederiene. Foto: Ogne Øyehaug
Nytt

Over 1000 kystfartøy klar for totalforsvaret

Kystflåten har ressursene, viljen og mannskapene om den behøves, sier sikkerhetssjefen i Kystrederiene.

05.06.2024

– Det er økt konfliktnivå og spenning i verden. Det er alvor. Nå må vi gjøre noe, sa seniorkonsulent sikkerhet Johan Løberg i organisasjonen Kystrederiene på Rederikonferansen i Ålesund onsdag.

Bransjeorganisasjonen har over 200 rederier som medlemmer. De har over 1000 fartøy - fra brønnbåter til mindre frakteskip - som er registrert i det norske skipsregisteret (NOR), og i hovedsak har norsk mannskap om bord.

Dette er fartøy som har stor kapasitet i tilfelle krise og krig, ifølge Løberg.

Slik Kystrederiene ser det er det viktig å sikre kystflåten rammebetingelser som gjør at denne kapasiteten bevares i Norge.

– Alle kan brukes
– Alle kan brukes på et eller annet vis, sier han til Nett No om nytten av fartøyene i tilfelle krise og krig.

Nå ønsker han å videreføre arbeidet med å kartlegge og planlegge hva hvert enkelt fartøy kan brukes til, og få lagt en plan for hvordan de skal tas i bruk om det blir nødvendig.

I mai ble det avgjort at også kystflåten kan innrulleres i det statlige Nortraship-rederiet, akkurat som skip som seiler i internasjonal frakt og er registrert i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS).

Kan organisere kystflåten bedre
Nortraship skal organisere virksomheten til norskeide skip for bruk i krig og kriser.

– Dette er en gladnyhet, sier Løberg om betydingen for totalforsvaret.

Kystrederiene har arbeidet i fire år for at kystflåten skal kunne bli en del av Nortraship. Retten til å beslaglegge fartøyene i tilfelle krig og krise hadde myndighetene allerede fra før.

Men ved at kystflåten er en del av Nortraship er det mulighet for å organiserer virksomheten på en bedre måte.

– Vi har ikke vært på vakt i 20-25 år
Årets rederikonferanse er den fjerde i rekken og samler over 200 deltagere i Ålesund, til en konferansen der sikkerhetssituasjonen i verden og konsekvensene, er hovedtema.

Professor Janne Haaland Matlary i statsvitenskap ved Universitetet i Oslo og Forsvarets Høgskole, innledet konferansen ved å tegne et dystert bilde av hvordan verden har utviklet seg de siste årene. Nå er det krig i Ukraina og økt spenning i forhold til Kina.

– Vi har latt guarden falle. Vi har ikke vært på vakt i 20-25 år. Nå er vi tilbake til det normale, sa Matlary.

Konflikt, konfrontasjon og krig det normale
Det normale er konflikt, konfrontasjon og krig. Etter at muren i Berlin ble revet og Sovjetunionen falt sammen, var det lenge en rådende oppfatning i Vesten om at vestlige liberale demokratier var det alle ønsket å bli - og at krig var irrasjonelt og utenkelig, i følge Matlary.

Realiteten er at flertallet av verdens befolkning bor i land der de styrende ikke ønsker vestlige liberalt demokrati.

Russlands Vladimir Putin valgte for eksempel å ofre de store inntektene fra den russiske gasseksporten til Europa, fordi han mente Ukraina var viktigere.

Publisert: 05.06.2024 12:48

Sist oppdatert: 05.06.2024 12:51

Mer om