Over 20 millioner i tapte inntekter
MINDRE TAXFREE OG PARKERING: Lufthavnsjef Tor Hånde på Vigra mener nedgangen i flytrafikken er i ferd med å flate ut. 
Nytt

Over 20 millioner i tapte inntekter

Mindre tax-free-handel og parkering etter oljeprisfallet har rammet flyplassen på Vigra.

12.06.2017
Ålesund Lufthavn er ikke like lønnsom som den var for oljeprisfallet, sier lufthavnsjef Tor Hånde.
Han anslår et inntektstap på taxfree-handelen på 10 millioner kroner, sammenlignet med toppåret 2013. Avinors parkeringsavgifter har falt 10-11 millioner kroner i samme periode.
Det skyver Vigra nedover på listen over flyplasser det skal investeres i å bygge ut bekvemmligheter for passasjerene.
- Rene kommersielle investeringer stiller lenger bak i køen, sier Hånde.

Revers

Til og med 2013 økte rutetilbudet på Vigra, spesielt til utlandet. Men tilbudet økte mer enn etterspørselen, og med virkningen av oljeprisfallet i tillegg er tilbudet gradvis redusert.
Nå er det dessuten færre charterreisende nordmenn, og relativt flere mellom- og øst-europeere som jobbpendler. Både færre reisende og færre som reiser som turister gjør at taxfreehandelen på Vigra har falt fra cirka 60 til cirka 50 millioner kroner årlig.

Parkeringskonkurranse

Ved utløpet av mai hadde Vigra en nedgang i passasjertrafikken på 0,8 prosent hittil i år. Innenrikstrafikken øker med 0,8 prosent, mens utlandstrafikken faller med 6,2 prosent. I mai økte innenlandstrafikken 1,3 prosent, mens nedgangen i utenlandstrafikken gjorde at den samlede trafikken falt 0,7 prosent.

Nedgangen i flytrafikken er i ferd med å flate ut, mener Hånde.
Pr. i dag har Vigra 1,05 millioner reisende på årsbasis, cirka 50.000 færre enn på topp i 2013.
Det betyr også færre som parkerer på Avinors parkeringsplasser, som i tillegg merker økt konkurransen fra private aktører like ved.

Opptur i Ørsta

Over Ørsta/Volda Lufthamn i Ørsta øker trafikken med 10,8 prosent i mai sammenlignet med mai 2016. Hittil i år er økningen 2,7 prosent.
Oppsvinget må sees i sammenheng med at flyruten til Oslo ble konkurranseutsatt frå 1. april 2016. Då måtte ruten stå på egne ben og drives uten statstøtte.
Resultatet ble høyere prisar og færre avgange - og færre reisende. Men nå har ruten vært konkurranseutsatt i over ett år, og virkningen av konkurranseutsettingen i statistikken er dermed over.
Molde har en nedgang i trafikken på 4,2 prosent, Kristiansund en nedgang på 3,5 prosent og Sandane en økning på 0,9 prosent så langt i år.

Publisert: 12.06.2017 13:11

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:11