TOM Anker Skrede foto Ogne
NORSKE GJESTER: Koronakrisen kommer ikke til å slippe grepet om reiselivsbransjen før ut i tredje kvartal i år. Derfor blir det norske gjester som teller også i årets sommerseong, mener leder for Destinasjon Ålesund og Sunnmøre, Tom Anker Skrede. Foto: Ogne Øyehaug
Nytt

Reiseliv-sjef: Satser på nordmenn

Erfaringene fra i fjor gjør at reiselivsnæringen tror den får mer ut av de norske gjestene i år.

02.03.2021

Det blir nordmenn som gjelder for norsk reiselivsnæring også i år, spår Tom Anker Skrede, leder for markedsføring- og salgsselskapet Destinasjon Ålesund og Sunnmøre.

Grafikken over overnattingsbesøk på hotellene i Møre og Romsdal taler sitt tydlige språk. Juli 2020 ble en knallgod måned, takket være nordmenn på ferie i eget land under koronakrisen.

Resten av året ble under 2019-nivået, men det gode julibesøket var en god hjelp i et tøft år. Først ute i tredje kvartal i år kommer koronakrisen til å slippe taket i reiselivet, tror Skrede.

Dermed blir det norske turister i sommersesongen som blir viktigst også for 2021-resultatene til hotellene og reiselivsbransjen.

Hotellovernatting statistikk pr januar 2021
Kilde: SBB

Flere langtidsgjester

- Vi tror at vi får flere gjester som blir lenger. Verdiskapningen tror vi blir høyere enn i 2020, sier Skrede om årets sommersesong.

Når sommersesongen i år blir som i fjor, kan reiselivsbedriftene planlegge bedre takket være erfaringene de høstet i fjor, mener han.

Fordelen i år er også at mange reisende oppdaget fordelen ved å bestille tidlig for å sikre seg de overnattingstilbudene og opplevelsene de vil ha. Det gir større forutsigbarhet for reiselbisbedriftene, sier Skrede.

En undersøkelse som Innovasjon Norge gjorde om fjorårets turistsesong viste at Møre og Romsdal kom på topp i å trekke til seg turister fra andre deler av landet. Men andre fylker fikk turistene til på legge igjen mer penger, først og fremst fordi de som kom ble der lenger enn de som kom til Møre og Romsdal.

Lærte av 2020

Målet i år er både å få de som kommer til å bli lenger, og å bli enda flinkere til å utvikle og markedsføre tilbud som får de reisende til å forlenge oppholdet her.

Det handler blant annet om å bli flinkere til å sette samme tilbud som alt er her, på en slik måte at det tilbudene frister flere til å bli lenger.

Det handler også om å fortelle gjestene om andre tilbud i regionen.

- Vi må bli enda flinkere til å anbefale hverandre, sier Skrede.

Truffet av ny bølge

I oktober i fjor så det ut til at hotellene på Sunnmøre var over den verste krisen, og mange hoteller hadde til og med en bedre måned enn de hadde i oktober 2019, ifølge Skrede.

Dessverre blusset smittespredningen opp ut over senhøsten. Dermed kom det også nye innstrammingen i smitteverntiltakene, noe som blant annet gikk ut over den viktige julebordsesongen.

Hotellene er fortsatt ikke ute av den smellen de fikk ved i november, og både i desember 2020 og januar 2021 var besøkte markert lavere enn i tilsvarende måneder før koronakrisen kom.

Publisert: 02.03.2021 06:00

Sist oppdatert: 01.03.2021 20:46