Nytt
- Reiser ikke før vi har fått til dette
Hofseth Biocare har slitt i motbakke de siste par årene, men den nye direktøren har god tro på at kundene vil komme. Han har kjøpt flere aksjer i selskapet.
Kristin Vidhammer
21.01.2017
- Vi har nå et godt utgangspunkt for vekst. 2016 ble et forferdelig år, med store nedskrivninger på varelageret og der fabrikken i Midsund stod mer eller mindre hele året. Men det var et valg vi tok bevisst. Vi rigget fabrikken slik at den nå kan produsere det vi ønsker med hensyn på stabilitet, standard, smak etc. Det kan sammenlignes med å «reboote» computeren. Nå er vi i en posisjon som vi aldri har vært før, sier adm. direktør Tor Erik Andersen i Hofseth Biocare.
Pr. tredje kvartal i fjor, var resultatet før skatt et underskudd på 122 millioner kroner. De foregående årene er det akkumulerte underskuddet i Hofseth Biocare på rundt 300 millioner kroner.
- Den ene gangen var da vi fikk full stans på fabrikken i Midsund på grunn av en steamkjele ble ødelagt. Da var vi nær et gjennombrudd i markedet, vi hadde reist rundt og mange kunder ville ha vareprøve. Heldigvis er kundene der stort sett fortsatt.
- Så besluttet vi i å gjøre om på fabrikken. Ombygginga i fjor tok lang tid og vi mistet momentum på salget. Vi hadde i fjor også veldig lav omsetning fordi vi ikke hadde noen produkt å selge. Nå er vi der, klar for neste fase, etter et par kronglete år, sier han.
De har nå rigget selskapet for vekst. Det gjelder både teknologisk, produksjonsmessig, organisatorisk, råstoffmessig og finansielt.
Les også:
- Vi har nå den fabrikken og det teamet som skal til for å bygge stein på stein framover. Vi har store ambisjoner, men vi vet at det er hardt arbeid her og nå som gjelder. På full kapasitet kommer vi til å produsere store volum, det handler om å genere cashflow og samtidig føre et intenst kommersielt løp i det humane markedet. Når det er sagt, er det tid for å sette ord ut i handling og begynne å vise til resultater, sier han.
Selskapet satser globalt, og der det ifølge Andersen er et veldig interessant marked i USA, Asia og Europa.
Ifølge Andersen er de nå helt avhengig av å få på plass salgskontrakter.
- Vi har brukt enorme beløp på forskning og utvikling, og det er ingen som har siktet så spesifikt på det humane markedet som oss. Vi har også gjort feil, vi har jo ikke kart å gå etter siden ingen har gått løypa før oss. Da går vil man av og til gå feil før man kommer inn på riktig kurs. Teknologisk er det ingen tvil om at vi er lengst fremme i bransjen, det er mange som baserer seg på marint råstoff, men våre produkter er helt unike, understreker han.
- Markedet og aksjonærer blir lei av optimisme når resultatene uteblir. Man er pliktig til å melde ting til markedet som kan ha innflytelse på aksjekursen i et børsnotert selskap, og det har man forholdt seg til. Jeg er helt sikker på at man historisk sett har handlet i god tro, men det er ikke alltid ting går etter planen. I mitt hode handler det nå om å holde hodet lavt og sakte men sikkert bygge tillit i markedet gjennom hardt arbeid og etter hvert stabile resultater, sier han.
- Japanerne er langsiktige. De kan også fungere som en døråpner i det asiatiske markedet. De har et bredt nettverk og ønsker aktivt å delta i kommersiell utvikling av Hofseth Biocare.
Les også:
- Med eierpostene til øvrig nøkkelpersonell er vi godt over 50 prosent, og vi akter å beholde denne kontrollen i selskapet, understreker Andersen.
- Hofseth-gruppa (som også leverer råstoff, red. mrk.) har konvertert gjeld i mange år, og å ha en aksjonær som Roger Hofseth, har vært avgjørende for selskapet. Han har klokketro på Hofseth Biocare, og der andre aksjonærer kanskje ville kastet kortene for lenge siden. Han har vist vilje til å supportere prosjektet, dette er noe alle tjener på.
Med på eiersiden er også Bonafide, et sveitsisk fond; Six SIS AG (Deep Blue Ventures Fund) med 18,4 prosent, i tillegg kommer diverse andre fond og institusjonelle investorer.
- Jeg har tidligere jobbet i mange år for tørrlastrederiet Western Bulk, sist ni år i Singapore. Der hadde jeg ansvaret for å bygge opp kontoret og to kommersielle avdelinger. Singaporekontoret ble åpnet for å representere Western Bulk i Asia, og vi var to mann som landet i byen med mandat til å bygge organisasjonen. Det var et skikkelig eventyr og en veldig spennende tid. Dessverre har Western Bulk de siste årene rota det litt til for seg selv, men jeg var heldig å være med i den gyldne tida.
De siste tre årene før han og familien flyttet hjem til Ellingsøy, ledet han kontoret i Singapore som da hadde vokst til 42 ansatte.
- Jeg er en vanlig landsens gutt fra Ellingsøy. Jeg er født og oppvokst i nabohuset til der Roger Hofseth voks opp og vi er barndomsvenner. Jeg hadde tenkt å fortsette innen shipping, men da barna trivdes så godt her, bestemte vi oss i familien for ikke å bryte opp og flytte til Oslo. Derfor måtte jeg også tenke annerledes jobbmessig. Du kan si jeg har beveget meg langt ut av comfortsona i jobbene i Hofseth Biocare.
- Jeg har sett at Hofseth Biocare tilsynelatende har vært veldig nær et gjennombrudd, men gjennombruddet har latt vente på seg. Jeg spurte Roger i 2015 om jeg kunne bidra med noe, og etter det begynte jeg som driftssjef i selskapet.
Han har også kjøpt flere aksjer, senest i desember, og har nå en aksjepost til en markedsverdi på 2,5-3 millioner kroner.
- Jeg har vært vant med å bygge organisasjoner og salg tidligere. Det tar tid, men gjør man det på rette måten, vil man lykkes hvis man er tålmodig nok. Jeg reiser ikke herfra før vi har fått til dette, men det er dermed ikke sagt at jeg reiser da heller.
- Det er sterk konkurranse innenfor lakseolje, det er et etablert marked i store deler av verden. Det som er mest spennende, er helt klart proteinet vårt. Det er helt unikt som ingrediens. Det vant også en pris i fjor som beste ingrediens innen vektkontroll. Det er mange bruksområder, vi vet det er et fantastisk produkt. Men hvorvidt vi greier å få sportsutøvere til å ta protein fra laks i stedet for myseprotein for eksempel, gjenstår å se. Men protein kan brukes som ingrediens i veldig mange sammenhenger, og det er denne delen av markedet som vi kommer til å fokusere mest på.
De selger også noe som dyrefor og som tilskudd til kjæledyr.
- Når det gjelder dyrefor, handler det om å få omsetning for produktene på det stadiet man er kommersielt. Vi skal ha omsetning på det vi produserer, vi setter det ikke lenger på lager. Vi sier at det ligger cashflow i dyrefor, men at marginene ligger i produktene til kjæledyr og human forbruk.
- Men enda viktigere er de kliniske studiene, som viser at dette fungerer og som viser virkningene på kundene. Vi har tatt oss råd til å gjøre en del studier, men dette må også gjøres i takt med inntjeninga i selskapet. Nå må vi kommersialisere og selge de produktene vi har. Så kan vi fortsette mer med FoU og se om der er flere og nye markeder for produktene, sier han.
- Der har vi møtt stor forståelse fra alle ansatte og som har bidratt. Jeg kan ta ut en firmabil, men det har jeg ikke gjort. Det er en signaleffekt, og handler også om å måtte være jordnære i den finansielle situasjonen vi befinner oss i.
De har nylig ansatt Karl Inge Slotsvik som ny driftssjef etter Andersen.
- Han har lang erfaring fra Firmenich Bjørge Biomarin as og har et omfattende kontaktnett. Slotsvik er riktigere person enn meg i den stillinga, han har akkurat riktig bakgrunn og er et skup.
- Vi har også klart å beholde Jon Olav Ødegård som finansdirektør, det er jeg glad for. Han kjenner firmaet bedre enn noen andre, og hadde det ikke vært for han, har ikke Hofseth Biocare vært der vi er i dag.
Les også:
Pr. tredje kvartal i fjor, var resultatet før skatt et underskudd på 122 millioner kroner. De foregående årene er det akkumulerte underskuddet i Hofseth Biocare på rundt 300 millioner kroner.
Satt tilbake to ganger
Hofseth Biocare har ifølge Andersen blitt satt tilbake to ganger.- Den ene gangen var da vi fikk full stans på fabrikken i Midsund på grunn av en steamkjele ble ødelagt. Da var vi nær et gjennombrudd i markedet, vi hadde reist rundt og mange kunder ville ha vareprøve. Heldigvis er kundene der stort sett fortsatt.
- Så besluttet vi i å gjøre om på fabrikken. Ombygginga i fjor tok lang tid og vi mistet momentum på salget. Vi hadde i fjor også veldig lav omsetning fordi vi ikke hadde noen produkt å selge. Nå er vi der, klar for neste fase, etter et par kronglete år, sier han.
De har nå rigget selskapet for vekst. Det gjelder både teknologisk, produksjonsmessig, organisatorisk, råstoffmessig og finansielt.
Les også:
Hardt arbeid og stein på stein framover
De produserer lakseolje, kalsium, protein og fiskemel av avskjer fra hovedsakelig laks. Selskapet har fått innvilget patenter i flere viktige markeder.- Vi har nå den fabrikken og det teamet som skal til for å bygge stein på stein framover. Vi har store ambisjoner, men vi vet at det er hardt arbeid her og nå som gjelder. På full kapasitet kommer vi til å produsere store volum, det handler om å genere cashflow og samtidig føre et intenst kommersielt løp i det humane markedet. Når det er sagt, er det tid for å sette ord ut i handling og begynne å vise til resultater, sier han.
Selskapet satser globalt, og der det ifølge Andersen er et veldig interessant marked i USA, Asia og Europa.
Har god tro på at kundene vil komme
- Vi er kommet langt i det kommersielle arbeidet og har god tro på at når vi nå kan begynne å levere produktene stabilt, vil kundene komme. På grunn av at vi har vært plaget av ustabil produksjon, har vi tidligere hatt vanskeligheter med å forplikte oss på volum. En kunde kan jo ikke lansere et produkt hvis han ikke vet at det er sikkerhet for at vi kan levere på stabil basis.Ifølge Andersen er de nå helt avhengig av å få på plass salgskontrakter.
- Vi har brukt enorme beløp på forskning og utvikling, og det er ingen som har siktet så spesifikt på det humane markedet som oss. Vi har også gjort feil, vi har jo ikke kart å gå etter siden ingen har gått løypa før oss. Da går vil man av og til gå feil før man kommer inn på riktig kurs. Teknologisk er det ingen tvil om at vi er lengst fremme i bransjen, det er mange som baserer seg på marint råstoff, men våre produkter er helt unike, understreker han.
Vil ikke overselge positive nyheter i markedet
Ifølge Andersen, er de nå opptatt av å være mer tilbakeholdne med å melde positive nyheter, og de har ingen intensjoner om å overselge.- Markedet og aksjonærer blir lei av optimisme når resultatene uteblir. Man er pliktig til å melde ting til markedet som kan ha innflytelse på aksjekursen i et børsnotert selskap, og det har man forholdt seg til. Jeg er helt sikker på at man historisk sett har handlet i god tro, men det er ikke alltid ting går etter planen. I mitt hode handler det nå om å holde hodet lavt og sakte men sikkert bygge tillit i markedet gjennom hardt arbeid og etter hvert stabile resultater, sier han.
Fikk ny nøkkelaksjonær inn i selskapet i høst
Ifølge Andersen, var det de gjorde i 2016 helt nødvendig for å sikre videre drift av firmaet. I fjor høst fikk de også det japanske, kapitalsterke selskapet Alliance Seafoods inn som ny nøkkelaksjonær. Det er et datterselskap av Yokohama Reito, og Roger Hofseth fikk også dette selskapet med på eiersiden da Hofseth International kjøpte Fjordlaks Aqua.- Japanerne er langsiktige. De kan også fungere som en døråpner i det asiatiske markedet. De har et bredt nettverk og ønsker aktivt å delta i kommersiell utvikling av Hofseth Biocare.
Les også:
Roger Hofseth har klokketro på selskapet
Roger Hofseth og hans selskaper har direkte og indirekte en eierpost i Hofseth Biocare på rundt 34 prosent. Samarbeidspartneren Alliance Seafood har ca. 14 prosent.- Med eierpostene til øvrig nøkkelpersonell er vi godt over 50 prosent, og vi akter å beholde denne kontrollen i selskapet, understreker Andersen.
- Hofseth-gruppa (som også leverer råstoff, red. mrk.) har konvertert gjeld i mange år, og å ha en aksjonær som Roger Hofseth, har vært avgjørende for selskapet. Han har klokketro på Hofseth Biocare, og der andre aksjonærer kanskje ville kastet kortene for lenge siden. Han har vist vilje til å supportere prosjektet, dette er noe alle tjener på.
Med på eiersiden er også Bonafide, et sveitsisk fond; Six SIS AG (Deep Blue Ventures Fund) med 18,4 prosent, i tillegg kommer diverse andre fond og institusjonelle investorer.
Overtok som toppsjef i høst
Tor Erik Andersen begynte som driftssjef i Hofseth Biocare i september 2015. I august 2016 rykket han opp til adm. direktør i selskapet.- Jeg har tidligere jobbet i mange år for tørrlastrederiet Western Bulk, sist ni år i Singapore. Der hadde jeg ansvaret for å bygge opp kontoret og to kommersielle avdelinger. Singaporekontoret ble åpnet for å representere Western Bulk i Asia, og vi var to mann som landet i byen med mandat til å bygge organisasjonen. Det var et skikkelig eventyr og en veldig spennende tid. Dessverre har Western Bulk de siste årene rota det litt til for seg selv, men jeg var heldig å være med i den gyldne tida.
De siste tre årene før han og familien flyttet hjem til Ellingsøy, ledet han kontoret i Singapore som da hadde vokst til 42 ansatte.
Barndomsvenner
Andersen er utdannet sjøkaptein og har en mastergrad fra Liverpool i shipping og marine operasjoner.- Jeg er en vanlig landsens gutt fra Ellingsøy. Jeg er født og oppvokst i nabohuset til der Roger Hofseth voks opp og vi er barndomsvenner. Jeg hadde tenkt å fortsette innen shipping, men da barna trivdes så godt her, bestemte vi oss i familien for ikke å bryte opp og flytte til Oslo. Derfor måtte jeg også tenke annerledes jobbmessig. Du kan si jeg har beveget meg langt ut av comfortsona i jobbene i Hofseth Biocare.
Har vært aksjonær siden starten
Tor Erik Andersen har gjennom mange år fulgt selskapet tett. Grunnen er han har vært aksjonær helt siden starten.- Jeg har sett at Hofseth Biocare tilsynelatende har vært veldig nær et gjennombrudd, men gjennombruddet har latt vente på seg. Jeg spurte Roger i 2015 om jeg kunne bidra med noe, og etter det begynte jeg som driftssjef i selskapet.
Han har også kjøpt flere aksjer, senest i desember, og har nå en aksjepost til en markedsverdi på 2,5-3 millioner kroner.
- Jeg har vært vant med å bygge organisasjoner og salg tidligere. Det tar tid, men gjør man det på rette måten, vil man lykkes hvis man er tålmodig nok. Jeg reiser ikke herfra før vi har fått til dette, men det er dermed ikke sagt at jeg reiser da heller.
Protein kan brukes som ingrediens i mye
Hofseth Biocare har fire produkt som gjør at de befinner seg i fire segment.- Det er sterk konkurranse innenfor lakseolje, det er et etablert marked i store deler av verden. Det som er mest spennende, er helt klart proteinet vårt. Det er helt unikt som ingrediens. Det vant også en pris i fjor som beste ingrediens innen vektkontroll. Det er mange bruksområder, vi vet det er et fantastisk produkt. Men hvorvidt vi greier å få sportsutøvere til å ta protein fra laks i stedet for myseprotein for eksempel, gjenstår å se. Men protein kan brukes som ingrediens i veldig mange sammenhenger, og det er denne delen av markedet som vi kommer til å fokusere mest på.
De selger også noe som dyrefor og som tilskudd til kjæledyr.
- Når det gjelder dyrefor, handler det om å få omsetning for produktene på det stadiet man er kommersielt. Vi skal ha omsetning på det vi produserer, vi setter det ikke lenger på lager. Vi sier at det ligger cashflow i dyrefor, men at marginene ligger i produktene til kjæledyr og human forbruk.
Patenter og kliniske studier viktig
Ifølge Andersen er patenter viktig for å forsvare og bevare forretningsmodellen.- Men enda viktigere er de kliniske studiene, som viser at dette fungerer og som viser virkningene på kundene. Vi har tatt oss råd til å gjøre en del studier, men dette må også gjøres i takt med inntjeninga i selskapet. Nå må vi kommersialisere og selge de produktene vi har. Så kan vi fortsette mer med FoU og se om der er flere og nye markeder for produktene, sier han.
Kuttet kostnader og ansatte ny driftssjef
I fjor gikk de også gjennom et omfattende prosjekt for å kutte kostnader og klare å øke marginene.- Der har vi møtt stor forståelse fra alle ansatte og som har bidratt. Jeg kan ta ut en firmabil, men det har jeg ikke gjort. Det er en signaleffekt, og handler også om å måtte være jordnære i den finansielle situasjonen vi befinner oss i.
De har nylig ansatt Karl Inge Slotsvik som ny driftssjef etter Andersen.
- Han har lang erfaring fra Firmenich Bjørge Biomarin as og har et omfattende kontaktnett. Slotsvik er riktigere person enn meg i den stillinga, han har akkurat riktig bakgrunn og er et skup.
- Vi har også klart å beholde Jon Olav Ødegård som finansdirektør, det er jeg glad for. Han kjenner firmaet bedre enn noen andre, og hadde det ikke vært for han, har ikke Hofseth Biocare vært der vi er i dag.
Les også:
Roger Hofseth har klokketro på Hofseth Biocare, og der andre aksjonærer kanskje ville kastet kortene for lenge siden
Publisert: 21.01.2017 06:00
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:05