E136 Veblungsnes illustrasjon Nye Veier
NY VEI: Illustrasjonen viser Nye Veier sitt forslag til ny E136 ved Veblungsnes i Rauma. Strekninga blir mye brukt av næringslivet som transporterer varer til og fra regionen.. Illustrasjon: Nye Veier
Nytt

Retter ut flaskehals på E136

Nye Veier med ny plan for å løse første floke på eksportveien.

Marius Rosbach
07.02.2023

Nye Veier har oversendt forslag til reguleringsplan som skal gi grunnlag for utbygging av ny E136 gjennom Veblungsnes, ifølge en pressemelding.

Flaskehalsen på eksportveien mellom Nordvestlandet og Østlandet, skal rettes ut og gi bedre flyt i trafikken.

Nå har vi kommet et godt stykke videre i prosjektet og reguleringsplanen kan bli vedtatt før sommeren
Jarle Kristian Tangen

Ikke avgjort tidspunkt for byggestart
Planen skal nå til videre behandling i Rauma kommune og legges ut til offentlig ettersyn og høring.

- Nå har vi kommet et godt stykke videre i prosjektet og reguleringsplanen kan bli vedtatt før sommeren. Deretter skal vi se på når vi kan komme i gang med utbyggingen, uttaler prosjektutviklingssjef, Jarle Kristian Tangen i Nye Veier i meldinga.

Kommunen legger forslaget ut til offentlig ettersyn, og det er planer om informasjonsmøte og åpen kontordag for berørte og interesserte i høringsperioden.

E136 romsdalen montasje skjermdump samferdselsløftet NHO 11
UTFORDRANDE: E136-strekninga gjennom Romsdalen frå Rauma til grensa mot Innlandet fylket, har en rekke flaskehalser og utfordringar som skapar trøbbel for trafikkflyten. Foto: Samferdselsløftet NHO

Rettere og 500 meter kortere
Forslaget fra Nye Veier følger samme trasé som i kommunedelplanen. E136 legges om fra Innfjordtunnelen og vil gå langs innsiden av sandtaket på Veblungsnes, gjennom ryggen mellom sandtaket og bebyggelsen på Veblungsne.

Videre skal veien østover gå mellom bebyggelsen langs Nuken og Alléen. Ny vei kobler seg til dagens E136 ved Grytten kirke.

-Planforslaget vil innebære at vi får til en betydelig bedring i framkommeligheten på Eksportvegen. Vi reduserer antall direkte avkjørsler og korter inn kjørelengden med cirka 500 meter, ifølge Tangen.

Bedre for beboere og myke trafikanter
For å ivareta bomiljøene Nuken og Veblungsnes blir det foreslått fartsgrense på 60 kilometer i timen, i tillegg til støyskjermingstiltak.

Gående og syklende får bedre framkommelighet siden det etableres en ny undergang mellom Nuken og Alléen. I tillegg foreslås et krysningspunkt ved Grytten kirke, hvor det skal etableres to kollektivholdeplasser. Det blir ny adkomst til Veblungsnes via et T-kryss ved sandtaket i Djupdalen, går det fram av meldinga.

Det er rådgiverne i Asplan Viak, ViaNova og Aas Jakobsen har i samarbeid lagd planforslaget på vegne av Nye Veier.

Publisert: 07.02.2023 10:13

Sist oppdatert: 07.02.2023 10:29

Mer om