Larsnes myre innfelt jarle gunnarstein illustrasjon foto seacon ogne 11
KOMBIBÅT: Den nye båten til Myre-rederiet i Vesterålen blir en kombinert snurrevad- og bløggebåt og skal bygges ved verftet som ledes av Jarle Gunnarstein. Illustrasjon/foto: Seacon/Ogne Øyehaug
Nytt

Sikra kontrakt på nyskapende kombibåt

Skal bygge det som skal være verdens første kombinerte fiskeri- og bløggebåt.

Marius Rosbach
14.02.2023

Larsnes Mek. Verksted har sikra seg et nytt oppdrag for kystrederiet Myre i Vesterålen.

Sande-verftet skal bygge det som blir omtalt som den første kombinerte fiskeri- og bløggebåten i verden, ifølge ei pressemelding.

Betydelig batteripakke om bord
Etter planen skal 70-80 prosent av drifta gjøres ved hjelp av batteripakke på 1,5 megawattimer.

- En kombinasjonsdrift mellom fiskeri og havbruk vil utnytte kapasiteten og legge til rette for kompetanse overføring mellom næringene, heter det i meldinga.

Sammen med verftet er det valgt en stor del norske underleverandører, som står for over 70 prosent av båtens verdi.

Opplyser ikke prisen
Måløy-selskapet Seacon har designet den drøyt 51 meter lange og 12 meter breie båten.

Verftsdirektør Jarle Gunnarstein opplyser til NETT NO at de ikke enige om å ikke opplyse prisen på den nye båten.

Myre-rederiet i Vesterålen ble etablert i 1998 og driver fiskemottak, filetproduksjon og tørking av fisk. Blant annet eier de MS Kystfisk hvor 98 prosent av kvoten blir foredla.



Publisert: 14.02.2023 16:40

Sist oppdatert: 14.02.2023 16:49

Mer om