Kjell Inge Røkke sitt kombinerte yacht og forskningsskip REV, ble sjøsatt i helga. Lørdag fikk det 183 meter lange skipet vann under kjølen, da det ble senket ned i sjøen. Georg Gill som leder prosjektet på oppdrag fra forretningsmannen fra Molde, var full av lovord om Vard-arbeiderne sin innsats med byggingen.
– Byggeteamet, Vard-gruppen og partnerne har jobbet og jobber fortsatt utrolig hardt for å realisere mister Kjell Inge Røkkes ønske om å bygge dette utrolige fartøyet. Vi har fortsatt en lang vei og mye hardt arbeid foran oss, og jeg kan ikke vente på å få henne til Norge for å starte den neste fasen, sa han ifølge en fra REV Ocean-prosjektet.
I 18 måneder har Tulcea-verftet til Vard vært i full sving med stålarbeidet og påfølgende montering av seksjoner. Nå skal skroget til Vard sitt verft i Brattvåg for utrustning fram til våren. Deretter skal skipet sørover til Tyskland for å få på plass yachtdelene.
(ekstern lenke)
– Det startet egentlig som et yachtprosjekt med en del forskningsutstyr om bord. I dag er det blitt et fullblods forskningsskip med litt yachtutstyr, fortalte Gry Ulverud fra REV Ocean da hun besøkte Næringsdriv-konferansen tidligere i år.
Om bord blir det plass til 55 gjester eller forskere og et mannskap på 35. REV Ocean-prosjektet skal være et «nonprofit»-selskap som Kjell Inge Røkke opprettet da han trådte inn som medlem i Giving Pledge-organisasjonen - en samlig av verdens rikeste som forplikter seg til å gi vekk store deler av formuene sine.
– Byggeteamet, Vard-gruppen og partnerne har jobbet og jobber fortsatt utrolig hardt for å realisere mister Kjell Inge Røkkes ønske om å bygge dette utrolige fartøyet. Vi har fortsatt en lang vei og mye hardt arbeid foran oss, og jeg kan ikke vente på å få henne til Norge for å starte den neste fasen, sa han ifølge en fra REV Ocean-prosjektet.
I 18 måneder har Tulcea-verftet til Vard vært i full sving med stålarbeidet og påfølgende montering av seksjoner. Nå skal skroget til Vard sitt verft i Brattvåg for utrustning fram til våren. Deretter skal skipet sørover til Tyskland for å få på plass yachtdelene.
(ekstern lenke)
– Fullblods forskningsskip
Yachten er designet av tidligere i år, og fortalte blant annet om dette arbeidet.– Det startet egentlig som et yachtprosjekt med en del forskningsutstyr om bord. I dag er det blitt et fullblods forskningsskip med litt yachtutstyr, fortalte Gry Ulverud fra REV Ocean da hun besøkte Næringsdriv-konferansen tidligere i år.
Les også:
Øino:
Flere lokale leverandører
Om bord blir det mye utstyr fra Kongsberg Maritime, men blant leverandørene finner vi også Ulmatec Handling Systems, Maritime Partner, Brunvoll, MMC First Process og flere Vard-selskaper. Motorene er levert av Wärtsilä. Skipet vil ha to helikopterdekk, egen mini-ubåt og en toppfart på 18 knop.Om bord blir det plass til 55 gjester eller forskere og et mannskap på 35. REV Ocean-prosjektet skal være et «nonprofit»-selskap som Kjell Inge Røkke opprettet da han trådte inn som medlem i Giving Pledge-organisasjonen - en samlig av verdens rikeste som forplikter seg til å gi vekk store deler av formuene sine.
Les også:
Publisert: 26.08.2019 14:46
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:38