Pål Molander, direktør for Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) mener at et godt arbeidsmiljø handler først og fremst om hvordan vi jobber. Dette ifølge NHOs hjemmesider.
Nyere forskning viser at bedrifter med gode arbeidsmiljøforhold, skapt av kunnskapsbaserte tiltak, er mer effektive og produktive.
- Som dere ser er disse tipsene knyttet opp til selve arbeidet. Det handler lite om den enkeltes velferdsgoder, men om tiltak som treffer selve organisasjonen. Like fullt treffer dette den enkelte ansatte ved et bedre felles arbeidsmiljø, sier Molander.
Et godt arbeidsmiljø er et kinderegg med tre gevinster:
- Det gir verdi for samfunnet, den enkelte medarbeider og ikke minst for bedriftene, uttaler han videre.
Følg Årskonferansen til NHO direkte i dag.
Virksomheter med stor grad av rolleuklarhet gir krevende arbeidsmiljøforhold og lite effektive arbeidsprosesser.
Lave krav gir ofte passivitet. Høye krav er bedre for arbeidsmiljø og trivsel, såfremt det er en grad av rimelighet over kravene og disse balanseres av mulighet for å kunne påvirke arbeidet selv.
Å gi positive utfordringer er godt for både den enkelte medarbeider og bedriften. God balanse mellom den innsatsen en medarbeider yter og den ansattes opplevelse av belønning, kjennetegner virksomheter med godt arbeidsmiljø.
Uforutsigbarhet kan bidra til jobb- og ansettelseusikkerhet, som påvirker arbeidsmiljøet negativt. Tanker om å bytte jobb er vanlig under uforutsigbare forhold, med fare for å miste viktig kompetanse.
Nyere forskning viser at bedrifter med gode arbeidsmiljøforhold, skapt av kunnskapsbaserte tiltak, er mer effektive og produktive.
- Som dere ser er disse tipsene knyttet opp til selve arbeidet. Det handler lite om den enkeltes velferdsgoder, men om tiltak som treffer selve organisasjonen. Like fullt treffer dette den enkelte ansatte ved et bedre felles arbeidsmiljø, sier Molander.
Et godt arbeidsmiljø er et kinderegg med tre gevinster:
- Det gir verdi for samfunnet, den enkelte medarbeider og ikke minst for bedriftene, uttaler han videre.
Følg Årskonferansen til NHO direkte i dag.
De fem tipsene
Her kan du lese STAMI-direktørens fem tips for et godt arbeidsmiljø, som vil forbygge uhelse, utvikle godt arbeidsklima og stimulere til effektiv produksjon:1. Unngå rolleuklarhet
Å stå i en arbeidssituasjon over tid hvor ansvarsforhold er uavklart, er belastende, spesielt i situasjoner hvor man må prioritere mellom uforenlige oppgaver. Slike forhold kan ofte skyldes dårlig organisering og planlegging, og bør så langt det er mulig unngås.Virksomheter med stor grad av rolleuklarhet gir krevende arbeidsmiljøforhold og lite effektive arbeidsprosesser.
2. Still krav i arbeidet og balanser dette med mulighet for egenkontroll
I Norge er vi kjent for at det stilles høye krav i arbeidet, både fra arbeidsgiver og fra oss selv. Dette balanserer vi gjennom at norske arbeidstakere vanligvis har innflytelse og egenkontroll over arbeidet som utføres, innenfor de rammer og retninger som settes av arbeidsgiver. Dette gir en aktiv arbeidssituasjon som bidra til jobbengasjement, jobbtilhørighet og effektive arbeidsprosesser.Lave krav gir ofte passivitet. Høye krav er bedre for arbeidsmiljø og trivsel, såfremt det er en grad av rimelighet over kravene og disse balanseres av mulighet for å kunne påvirke arbeidet selv.
3. Sørg for å skape balanse mellom innsats og belønning
Belønning i en arbeidsmiljøkontekst er mer enn lønn og frynsegoder. Like viktig er ofte tilbakemeldinger, anerkjennelse og positiv oppmerksomhet for arbeidet som utføres, samt muligheter til å utvikle seg gjennom nye arbeidsoppgaver eller kompetansehevende tiltak.Å gi positive utfordringer er godt for både den enkelte medarbeider og bedriften. God balanse mellom den innsatsen en medarbeider yter og den ansattes opplevelse av belønning, kjennetegner virksomheter med godt arbeidsmiljø.
4. Dyrk frem en kultur for rettferdig, støttende og bemyndigende lederskap
Lederskap er viktig, også for arbeidsmiljøforholdene. Å være bemyndigende vil si å ikke bare delegere oppgaver og ansvar, men også ressurser og muligheter til å løse oppgaven, samt å opptre støttende og rettferdig. Dette er lederferdigheter som bidrar til godt arbeidsmiljø og gode arbeidsresultater.5. Forutsigbarhet
Forutsigbarhet er en undervurdert faktor som bidrar til godt arbeidsmiljø. I en tid hvor rammebetingelser kan endres og det kan foreligge behov for omstillinger, er det viktig å prioritere å gi størst mulig grad av forutsigbarhet for de ansatte. Under slike forhold kan ofte tegn overtolkes og rykter oppstå.Uforutsigbarhet kan bidra til jobb- og ansettelseusikkerhet, som påvirker arbeidsmiljøet negativt. Tanker om å bytte jobb er vanlig under uforutsigbare forhold, med fare for å miste viktig kompetanse.
Forutsigbarhet er en undervurdert faktor som bidrar til godt arbeidsmiljø
Publisert: 09.01.2018 12:55
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:17