Spaar lys framtid for sentrumsbutikker
SENTRUMSOPTIMISTER: Direktør Harald Andersen i Virke Handel sammen med Bypatrioten-sjef Trine Klemetsen under Bra By-konferansen i Ålesund torsdag. 
Nytt

Spår lys framtid for sentrumsbutikker

– Den fysiske butikkens død er sterkt overdrevet, sier Virke-direktør og peker på at sentrum har en klar fordel.  

Marius Rosbach
08.03.2019

Det var lite dommedagsprofetier å spore i innlegget til handelsdirektør i Virke, Harald Andersen, da han så inn i glasskula for varehandelen under Bra By-konferansen i Ålesund torsdag.

– Den fysiske butikkens død er sterkt overdrevet, sier Andersen – selv om han samtidig tror at måten vi vil handle på, vil være totalt forandret bare om ti år.

Tror sentrum har gode muligheter
Arrangør Trine Klemetsen i Bypatrioten er en entusiastisk tilhenger av sentrumshandelen i Ålesund, og var ikke skremt etter å ha hørt Andersen fortelle hvordan han så på framtida.

– Jeg tenker at sentrum har gode muligheter, og er blant dem som stiller sterkest i det som skjer nå, kontra kjøpesentre, sier hun til NETT NO.

– Det er jeg helt enig, sier Andersen og peker på at kjøpesenterstatistikken for 2018 viser at taperne er sentrene som ligger lengst vekk fra der folk bor, mens sentrumsnære sentre, er vinnerne.

– Det store skiftet for de fysiske butikkene, er at kunden ikke lengre kommer til deg. I stedet må du må være der kunden er – og det er sentrums store fordel – de ligger der hvor folk allerede er. Det handler om å ligge tett på trafikkstrømmene der folk bor og ferdes, utdyper han.

nettnohalf

Positivt sentrumsregnskap
Tall fra det første sentrumsregnskapet for Ålesund ser ut til å bygge oppunder den oppfatningen.

Undersøkelsen viser blant annet at antall aktører på gateplan har økt de siste årene, samtidig som byens befolkning blir yngre, turistbesøket skyter i været og kulturtilbudet blir bredere.

Les også: – Det er ikke noe tilbakegang i Ålesund sentrum

Samtidig viser tall at det har vært flere konkurser i Ålesund sentrum det siste året, enn på flere år.

– Sentrumsbutikkene har definitivt en lys framtid, men de må også omstille seg. De står i det samme skiftet som all annen handel, påpeker Andersen.

Teknologi rettet mot kunden
Virke-direktøren mener det er en feilslutning å tenke på handelsvirksomhet som enten fysisk eller digital. Det er begge deler. Derfor er det også feil å tenke på Amazon som en nettaktør, ifølge Andersen.

– Det handler ikke om det, men om måten de bruker teknologi på. Å komme tettest mulig på oss som forbrukere, og der er de best, slår han fast.

nettnohalf

Stikkordet er kundeopplevelser, ifølge Andersen. Han viste til at varehandelen i stor grad har investert i teknologi for å effektivisere prosessen bakover i verdikjeden.

– Det er en klassisk måte å optimalisere handelen på. Men det aller viktigste er å investere i teknologi som gjør noe med kundeopplevelsen. Det er dessverre bare et fåtall aktører som gjør dette, sier han.

Han viste til eksempler fra New Yorks Meatpacking District hvor blant annet Star Bucks har åpnet et stort kaffebrenneri, som først og fremst handler om å gi kundene en spennende opplevelse. Konseptet har blitt en stor suksess.

– Må inspirere og begeistre
Andersen hadde med andre ord ikke noe tro på en kollaps for handel i fysiske butikker, men pekte på at de vil få et annet innhold.

– De blir i mindre grad tradisjonelle utsalgssted for varer, og i større grad arenaer som må lykkes med å engasjere og inspirere og begeistre kundene, sier han.

– Hva er diagnosen for handelen i Ålesund?

– Ålesund klarer seg godt. Målt etter butikketableringer, ligger de bedre an enn resten av landet og bedre enn resten av fylket. Om vi ser på omsetning per innbygger, er den langt høyere i Ålesund, enn i andre byer i fylket - og i landet for øvrig. Der gjør Ålesund det skarpt. Men det henger selvsagt sammen med at Ålesund er en stor handelskommune for omkringliggende kommuner.

Samtidig påpeker han at tross all oppmerksomheten rundt voksende netthandel, så går fortsatt 86 prosent av hver krone vi bruker på handel – til fysiske butikker i Norge.

– De er kun de resterende 14 prosentene som går til netthandel og handel i utlandet, sier han.

Les også:

Det er ikke noe tilbakegang i Ålesund sentrum

Ålesund-fotograf er «Årets bypatriot»


Sentrumsbutikkene har definitivt en lys framtid, men de må også omstille seg

Publisert: 08.03.2019 10:17

Sist oppdatert: 10.06.2022 11:28