Det ville vært bedre å bruke inntektene Norge går glipp av på grunn av avgiftslette på elbiler til å støtte opp under norsk industri. Det ville gitt minst like stor miljøgevinst, men også skapt arbeidsplasser i Norge, sa viseadministrerende direktør Tore Ulstein i Ulstein Group i et intervju med NETT NO mandag 6. juli.
Ulstein har selv byttet fra bensin- til elbil og nytt godt av avgiftsletten, men mener en avgiftslette som innebærer tapte inntekter på 7,5 milliarder kroner er helt feil industripolitikk.
- Konsekvensen av at Ulstein benytter seg av avgiftslettelsen er en subsidiering av utenlandsk industri, sier Strønen.
Han mener de tiltakene regjeringen så langt har kommet med for å hjelpe maritim industri er "puslete" og frykter til og med at de tre mindre skipene som det ble bevilget penger til i revidert nasjonalbudsjett kan havne hos verft i utlandet.
- Da blir motkonjunktureffekten lik null, sier Strønen.
De tre skipene Strønen sikter til, blant annet ett til Havforskingsinstiuttet, utgjør oppdrag for rundt 200 millioner kroner, anslår han.
– Hvis vi om ti år oppdager at vi ikke har fulgt med i timen, og at alle elbåtene bygges i Tyskland, vil det være innmari flaut, sier Barth Eide i reportasjen.
Om politikerne er opptatt av norske arbeidsplasser burde de passet på de som alt er her, mener Strønen og kritiserer Barth Eide og hans politikerkollegaer i et innlegg i NETT NO.
"Stortingsrepresentant Espen Barth Eide (Ap) er en del av det miljøet som styrer Norge, og industrien har i utallige fora tatt opp det urimelige i at den norske stat bygger sine fartøyer i utlandet; KNM Maud, noen av Kystverkets båter, fregattene, en mengde lav- og nullutslipps ferger og nå etterlyser de samme politikerne elektrifisering innen hurtigbåtsektoren – skal også disse «styres» utenlands? ", skriver Strønen.
Ulstein har selv byttet fra bensin- til elbil og nytt godt av avgiftsletten, men mener en avgiftslette som innebærer tapte inntekter på 7,5 milliarder kroner er helt feil industripolitikk.
Subsidierer utenlandsk industri
Strønen, som leder salgs- og markedsføringsorganisasjonen Norske Skipsverft, er helt enig med Ulstein.- Konsekvensen av at Ulstein benytter seg av avgiftslettelsen er en subsidiering av utenlandsk industri, sier Strønen.
Han mener de tiltakene regjeringen så langt har kommet med for å hjelpe maritim industri er "puslete" og frykter til og med at de tre mindre skipene som det ble bevilget penger til i revidert nasjonalbudsjett kan havne hos verft i utlandet.
- Da blir motkonjunktureffekten lik null, sier Strønen.
De tre skipene Strønen sikter til, blant annet ett til Havforskingsinstiuttet, utgjør oppdrag for rundt 200 millioner kroner, anslår han.
Reagerer på reportasje
En reportasje i næringslivsnettavisen E24 med Aps Espen Barth Eide på elbåttur på Oslofjorden har også fått Strønen til å reagere. Barth Eide tar i reportasjen til orde for å sikre en norsk produksjon av elektrisk drevne lystbåter.– Hvis vi om ti år oppdager at vi ikke har fulgt med i timen, og at alle elbåtene bygges i Tyskland, vil det være innmari flaut, sier Barth Eide i reportasjen.
Om politikerne er opptatt av norske arbeidsplasser burde de passet på de som alt er her, mener Strønen og kritiserer Barth Eide og hans politikerkollegaer i et innlegg i NETT NO.
"Stortingsrepresentant Espen Barth Eide (Ap) er en del av det miljøet som styrer Norge, og industrien har i utallige fora tatt opp det urimelige i at den norske stat bygger sine fartøyer i utlandet; KNM Maud, noen av Kystverkets båter, fregattene, en mengde lav- og nullutslipps ferger og nå etterlyser de samme politikerne elektrifisering innen hurtigbåtsektoren – skal også disse «styres» utenlands? ", skriver Strønen.
Publisert: 07.07.2020 12:30
Sist oppdatert: 16.01.2022 20:06