Gro Linn Gamst Nordfolk foto Ogne
TRE ANSATTE: Gro Linn Gamst er grunnlegger og daglig leder Nordfolk, som jobber i "high-end" delen av reiselivsbransjen. I dag presenterte hun selskapet på DNBs investorararrangement, DNBNext. Foto: Ogne Øyehaug
Nytt

Startet i fjor, har solgt for 10 millioner i år

Gjennomsnittskunden til Gro Linn Gamst kjøper feriereiser til 423.000 kroner.

05.10.2023

Etter å ha arbeidet i reiselivsselskapet 62° Nord i flere år var Gro Linn Gamst på jakt etter ny utfordringen. I oktober i fjor startet hun Nordfolk Travel, med seg selv som eneste ansatt og ektefellen Lars Elias Uksnøy som medeier.

Allerede den første måneden var inntjeningen god nok til at hun kunne ta ut lønn. Hittil i år har selskapet solgt reiser for 10 millioner kroner og har utvidet med to ansatte til.

«High-end»-markedet
Gamst jobber i et lite synlig marked i reiselivsbransjen - skreddersydde tilbud i et marked med få kunder, men til gjengjeld med mye penger.

Gjennomsnittkunden til Nordfolk har kjøpt reiser for 423.000 kroner og er typisk et par, eller en familie på fire til seks personer, de fleste fra USA, Storbritannia og EU.

- Kundegruppen er veldig «high-end», sier Gamst. Mens hun i 62° Nord jobbet med Sunnmøre og med utgangspunkt i søsterselskapene Hotel Brosundet, Storfjord Hotel og Hotel Union ved Nordangsfjorden, arbeider Nordfolk med å selge reiser til hele Norge og Svalbard.

Går det som Gamst håper og jobber vil Nordfolk ha økt til seks til åtte ansatte innen to-tre år.

Tett oppfølging
Med kunder som legger så mye penger i ferien kreves det tett oppfølging, men samtidig er det en kundegruppe som setter pris på reisen.

- Kundene som kommer til Norge er en glad og takknemlig kundegruppe, sier Gamst.

Torsdag var hun blant dem som fortalte om sine erfaringer under DNB NXT-arrangementet på Pir i Ålesund.

Publisert: 05.10.2023 13:15

Sist oppdatert: 05.10.2023 13:46

Mer om